• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

evaluatie van resultaten uit verschillende werkmappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tompie 007

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2008
Hallo,

ik heb een bestand gemaakt met 2 kolommen gegevens (automatische uploads uit 2 databases), de 3 kolom is het verschil tussen beide en in de 4e kolom staat de melding N OK indien de data niet gelijk zijn

deze evaluatie gebeurt voor een 50-tal entiteiten, de data is te zwaar om ze als aparte werkbladen in één bestand op te nemen, dus ze zijn verspreid over verschillende bestanden

de bedoeling is de gegevens uit de 4e kolom samen te brengen en te evalueren (hoeveel entiteiten hebben N OK's en waar situeren zich de knelpunten)

kan iemand me op weg helpen welke topics ik eens kan bestuderen om dit te bekomen
ik dacht aan draaitabellen (in grafiekvorm) met externe databases, misschien zijn er betere manieren?

mijn voorbeeldje in bijlage (nu heb ik gewoon 2 entiteiten op vereenvoudigde wijze in zelfde werkmap gestopt maar in realiteit zijn dit allemaal aparte bestanden)

hierbij had ik nog een andere vraag
de formule in de kolom check is =IF(I6<>0;"N OK";" "), hoe kan ik bekomen dat indien het verschil tussen -1 en 1 ligt er ook geen N OK verschijnt? (zie de lijn die in geel aangeduid is)

Met dank bij voorbaat!
Claudine

Bijlagen

=ALS(abs(I21)>1;"N OK";"")

En als laatste argument is het "" en niet " ". Anders krijg je spaties in die cellen.

Voor wat betreft de rest: programmeren in VBA ;)

Wigi

Laatst bewerkt:
Dag Wigi,

moet ik dan dringend eens leren, ken jij goed studiemateriaal om dit onder de knie te krijgen?

en zou ik voor dit ene geval niet kunnen werken met een grafiek uit een draaitabel? dacht er aan om al mijn datasheets een naam te geven en te werken met draaitabellen, zodat ik voor iedere lijn het aantal OK en NT OK's kon bepalen

dacht dit te doen met externe databases (wat ik trouwens ook nog moet aanleren) of denk je van "bespaar je de moeite" :rolleyes:

Bedankt!
Claudine

Een grafiek maken met data uit 50 verschillende Excel bestanden?

dacht dit te doen met externe databases (wat ik trouwens ook nog moet aanleren) of denk je van "bespaar je de moeite" :rolleyes:

We're thinking exactly the same... ;)

Uit welk systeem haal je die gegevens op? Wat zijn de mogelijkheden voor analyse in dat systeem zelf? Waarom eventueel überhaupt de omweg naar Excel?

En euh, ik zet je graag aan om VBA te leren, maar eer je goed op weg bent om code voor dit bovenstaande te schrijven, ben je toch al gauw een tijdje verder hoor.

Wigi

Hmmmm, begrijp je vraag. Maar het is een opdracht waar weinig tijd voor is en ik moet mij zien te redden met hetgene ik weet van excel.

We starten vanuit een excel-file waarvoor waarschijnlijk macro's geschreven zijn om een automatische upload uit te voeren van gegevens uit .dat files Om deze files te bewerken hebben we een extra icoontje in onze takenbalk.
De data werd oorspronkelijk ingegeven in software die Enterprise administrator noemt, deze input gebeurt manueel door de accountants.

Nu zou dit in principe moeten kunnen gelijk lopen met data uit SAP, wat niet zo is. Er worden extracomptabel zaken verzet en dat moet nu opgespoord worden.
Vandaar. Anders ga ik wel manueel een tabel gaan aanmaken. Zal waarschijnlijk het eenvoudigst zijn, denk je ook niet?

Ik wil sowieso VBA aanleren, is het niet voor deze opdracht het is voor een volgende. Dus als je ergens een goed studiemateriaal kent, please let me know.

Groetjes

Anders ga ik wel manueel een tabel gaan aanmaken. Zal waarschijnlijk het eenvoudigst zijn, denk je ook niet?

Ik ken jullie systeem niet en heb daardoor waarschijnlijk te weinig info om de keuze onderbouwd te maken. Maar gegevens opzoeken in 50 bestanden lijkt me niet echt een pretje.

Aan de andere kant is er wel al code die lust doorheen bestanden in een map, en daar dan wat mee doet. Al zal dit voor een relatieve leek geen gesneden koek zijn.

Voor een boek of handleiding: loop de plaatselijke boekenwinkel binnen of bibliotheek. Op internet is er ook al massa's materiaal beschikbaar. Google maar wat op excel vba tutorial, of zoiets in die stijl. Boeken van John Walkenbach zijn altijd een aanrader, neem wel niet direct het gevorderden niveau ;)

Groetjes terug,

Wigi

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan