Even hulp nodig bij waterkoelen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LordCandyCap

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2013
Hallo,

Ik wil graag over van luchtkoeling naar waterkoeling, gewoon omdat het er veel netter en mooier uit ziet. :P
Op dit moment is dit mijn samenstelling:
Gelid Tranquillo Rev.2 processor cooler
Corsair Vengeance 2x 4GB 240pin DDR3 1866 MHz
WD Blue WD10EZEX 1TB HDD
Samsung SH-118AB DVD-lezer
Corsair CX Modular CX750M voeding
Intel Core i7 4770k
MSI Z87-G45 Gaming moederbord
2x (SLI) MSI GTX 770 2GB GDDR5 videokaart
Samsung 840 EVO Basic 120 GB SSD

Wat ik graag wil koelen zijn mijn twee videokaarten en mij processor (zodat de Tranquillo eruit kan).
Ik heb echter, na veel zoeken, geen idee wat ik moet aanschaffen. Ik weet wel dat er een radiator en een pomp enzo nodig zijn, maar wat heb ik nodig om mijn GTX770s te waterkoelen?
En welke fabrikanten voor de pomp, radiator, etc raden jullie aan? Of zijn er specifieke onderdelen die jullie aanraden?
En welke fittingen zijn handiger en mooier?

Het is niet dat ik niet weet hoe ik het moet samenstellen, daar heb ik al genoeg over gelezen en gezien :)
Ik weet alleen niet zo goed welke onderdelen ik moet gebruiken en welke goed zijn.

Kijk bijvoorbeeld eens hier:

http://www.coolingconfigurator.com/

De site heeft volgens mij alleen EK-waterblocks, maar dat is wel het bekendste en meest uitgebreide merk. Er zijn geen "full coverage blocks" voor jouw kaarten bij hen. Dus moet je ram en mosfets passief koelen.

Qua radiator en pomp moet je even kijken naar welke temperatuur en geluidsniveau acceptabel zijn. Je moet ongeveer 500W aan warmte afvoeren onder full load (zonder overclocking).

Wel jammer dat er geen full coverage blocks zijn voor mijn videokaarten :(
Hoe zorg ik er voor dat ik die passief kan koelen? En hoe werkt dat trouwens als ik zo'n Universal blok erop zet? Moet ik dan iets van de videokaart afhalen ofzo? Ik snap dat niet helemaal als ik het zo lees :P
Als het inderdaad zo ingewikkeld is, dan ga ik misschien gewoon alleen mijn CPU waterkoelen.

Je moet de standaard koeling van je videokaarten verwijderen. Anders kan je de koeling uiteraard niet vervangen ;).

Het koelen van de mosfets en geheugen gaat vervolgens met passieve koelblokjes die je monteert hierop. Die worden dus gekoeld door de airflow in je kast (net als je normale RAM en moederbord mosfets, overigens). Koelen van je videokaarten vraagt een serieuze investering in je koelsysteem. Als je alleen voor de CPU gaat krijg je, met de meeste simpele watersetjes, niet veel meer koelvermogen dan je huidige tranquilo.

De vraag is dan af het nog wat oplevert (behalve natuurlijk dat het leuk is om mee te spelen). Ik heb zelf bijna 10 jaar gedraaid op waterkoeling, maar ben onlangs juist weer overgegaan op lucht. Ik overclock niet meer zo extreem en lucht is tegenwoordig meer dan goed genoeg voor een normale overclock.

Dat is inderdaad wel logisch :P Ik zit nog een beetje te twijfelen of ik helemaal over wil gaan op waterkoeling of een combinatie van (als dat mogelijk is). Dus zeg maar alleen CPU gekoeld, maar dan niet met een simpele waterset, maar wel gewoon met goede pomp, mooie tubes, etc dat het er wel mooi uit ziet, en dan mijn videokaarten gewoon op de normale manier. :P Als ik nu de kast in kijk zie ik zeg maar zo'n grote tranquilo, en ik zou dan veel liever gewoon wat nette slangetjes zien.
Ik wil het eigenlijk gewoon voor het uiterlijk als ik heel eerlijk ben.
Is het mogelijk om een combinatie tussen water en luchtkoel te doen, zoals ik boven beschreef? Vast wel toch? :)

Ja hoor, dat kan prima. Je CPU is echter maar 20% van de totale hitteproductie in je systeem dus je overige koeling veranderd niet zo veel.

Zolang je weet waarom je het doet en je realistische verwachtingen houdt van de prestaties is er geen probleem. Investeer dan ook weer niet teveel tenzij je later de optie voor videokoeling nog open wil houden. Het heeft geen zin om een hoog-debiet pomp en een radiater met een effectieve oppervlakte van een vierkante meter neer te zetten voor 150W warmte (maximale verbruik/overclock van je 4770)

Oke, daar ging ik al vanuit, maar ik denk dat het er beter uitziet dan zo'n grote CPU koeler ;) Iedereen z'n mening :)

Zou je misschien enige suggesties kunnen geven? Ik wil de optie voor videokoeling wel openhouden, maar ik ga er vanuit dat ik dat niet doe. Het gaat dus eigenlijk alleen om de CPU koeler.

In dat geval kun je net zo goed voor een kant en klare oplossing gaan. Of een kast met ingebouwde waterkoeling. Vooral de plaatsing van de radiator is een belangrijk punt als je niet een kant-en-klare oplossing neemt.

Ik vind kant en klaar er niet supermooi uit zien, en dat is natuurlijk wel van belang :P Want als het er niet mooi uitziet, kan ik net zo goed de grote koeler laten zitten.
De kast heb ik al, het is een vervanging dus ik ga geen nieuwe kast aanschaffen voor de waterkoeling.
Maar ik kijk zelf wel even rond dan :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan