Exacte leeftijd berekenen

Of je moet een subfunctie gebruiken die, afhankelijk van het jaartal voor februari, het aantal dagen per maand retourneert. Maar dat wordt moeilijk in één lijn te doen :eek:

@enigma

Het aantal maanden is niet afhankelijk van het aantal dagen in een maand.
En (in jouw verwijzing) is een berekening niet afhankelijk van de berekeningswijze in het verleden maar maar van een huidige consistente. Daarmee is dan iedere vergelijking mogelijk: appels met appels, peren met peren.

Het aantal maanden is eenvoudig te berekenen? 12 maand in een jaar. Dus aantal volle jaren * 12 + aantal resterende volle maanden. En die kunnen berekend worden via de einddatum en begindatum. Als geboortedatum = 16/5/2000 en je neemt huidige datum (13/8/2025) dan is dat 25*12 maand tot 16/5/2025 + 2 volle maand tot 16/7

Ik ben nog aan het puzzelen, want het is best een ingewikkeld probleem in Access. Nou kan ik wel een shortcutr nemen en de Excel bibliotheek gebruiken voor de DateDif functie, maar dat is een beetje lafjes. Dus zoek ik nog even door. Wél kan ik zeggen dat de functie van Peter sowieso de foute oplossingen geeft.

@enigma

Het aantal maanden is niet afhankelijk van het aantal dagen in een maand.
En dat is een foute insteek; als je op de 16e jarig bent (t.o.v. vandaag de 13e) dan krijg je een andere uitkomst dan als je de 8e jarig bent. Reken maar na :).

aantal maanden is idd niet afhankelijk van het aantal dagen, dat is inherent aan de definitie van maand. Het voorbeeld van Octafish geldt ook voor jaren: als je op 16/8/2000 bent geboren ben je vandaag 24 jaar. Ben je op de 8ste geboren dan ben je nu al 25.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan