Exacte leeftijd berekenen

Of je moet een subfunctie gebruiken die, afhankelijk van het jaartal voor februari, het aantal dagen per maand retourneert. Maar dat wordt moeilijk in één lijn te doen :eek:

@enigma

Het aantal maanden is niet afhankelijk van het aantal dagen in een maand.
En (in jouw verwijzing) is een berekening niet afhankelijk van de berekeningswijze in het verleden maar maar van een huidige consistente. Daarmee is dan iedere vergelijking mogelijk: appels met appels, peren met peren.

Het aantal maanden is eenvoudig te berekenen? 12 maand in een jaar. Dus aantal volle jaren * 12 + aantal resterende volle maanden. En die kunnen berekend worden via de einddatum en begindatum. Als geboortedatum = 16/5/2000 en je neemt huidige datum (13/8/2025) dan is dat 25*12 maand tot 16/5/2025 + 2 volle maand tot 16/7

Ik ben nog aan het puzzelen, want het is best een ingewikkeld probleem in Access. Nou kan ik wel een shortcutr nemen en de Excel bibliotheek gebruiken voor de DateDif functie, maar dat is een beetje lafjes. Dus zoek ik nog even door. Wél kan ik zeggen dat de functie van Peter sowieso de foute oplossingen geeft.

@enigma

En dat is een foute insteek; als je op de 16e jarig bent (t.o.v. vandaag de 13e) dan krijg je een andere uitkomst dan als je de 8e jarig bent. Reken maar na :).

aantal maanden is idd niet afhankelijk van het aantal dagen, dat is inherent aan de definitie van maand. Het voorbeeld van Octafish geldt ook voor jaren: als je op 16/8/2000 bent geboren ben je vandaag 24 jaar. Ben je op de 8ste geboren dan ben je nu al 25.

Wat TS wil, is weten hoeveel maanden én dagen. Dan maakt het uit of je de berekening in februari ziet, of in augustus. Puur vanwege het feit dat het verschil tussen 14-2 en 8-3 niet hetzelfde aantal dagen oplevert als het verschil tussen 14-7 en 8-8. Pak je vingertjes erbij, en tel het aantal dagen vanaf 14-2 naar 8-3 (26 dagen) en van 14-7 naar 8-8 (29 dagen). In beide gevallen is het dus één maand, met een ander aantal dagen. Ga mij nou niet vertellen dat je dezelfde uitkomst krijgt!

En waar precies heb ik dat beweerd? Of nog maar geïnsinueerd?
Het enige punt dat ik wou maken is: als je, naast desgevallend jaren, x maanden en y dagen wil berekenen, moet je op voorhand afspreken hoe je dat zal doen voor elk 'niet-evident' geval, anders gezegd (of eerder herhaald): niemand kan een methode bedenken die voor iedereen en elke situatie dé oplossing geeft.

@NoellaG,
Ik had februari als extreemste voorbeeld genomen, maar hetzelfde probleem doet zich natuurlijk ook voor bij maanden van 30 dagen. En dat was dan nog maar één probleem, ik kan er nog wel een paar bedenken.

Vooruit dan maar, nog eentje om over na te denken (waarom er vooraf afspraken moeten gemaakt worden): vermits alle maanden niet even lang zijn, kan “2 maanden” onmogelijk altijd gelijk zijn aan “1 maand + 1 maand”

Kijk nu, OctaFish heeft me één ogenblik geleden al bij voorbaat gelijk gegeven...

Je hoeft toch alleen maar het aantal dagen te tellen dat overblijft nadat je de complete jaren en maanden hebt berekend, dus het aantal dagen is altijd minder dan een maand en kan je eenvoudig met datediff berekenen.

En om het aantal maanden te berekenen kijk je toch nooit naar het aantal dagen??????

Rekenkundig heeft @Enigmasmurf vast gelijk, maar er is ook nog zoiets als het algemene spraakgebruik. Daarin nemen we het allemaal niet zo nauwkeurig en weten we toch precies wat we bedoelen.

Dat noemt men de definitie respecteren.
Hou het eenvoudig: om het aantal jaren te berekenen kijk je naar het jaartal (zie mijn functie), daarna doe je hetzelfde voor de maanden, kijk daarvoor naar het maandnummer, en dan tel je de overschietende dagen. Werkt altijd, ook in schrikkeljaren.

En levert verkeerde uitkomsten op. Mijn verhaal klopt (zie #27), en levert de juiste uitkomsten. Elke andere redenatie levert een andere uitkomst, en is dus fout. We hebben het hier over getallen. Niks 'interpretatie'. Keiharde getallen en feiten.

Het probleem (dat ik wel heb gedefinieerd, maar nog niet uitgewerkt) is dus dat je het aantal jaren prima kan berekenen, en het aantal maanden is ook nog wel te doen (waarbij het aantal maanden prima dus afhankelijk is van de verjaardag t.o.v. de huidige dag) zoals ik heb aangetoond. En je moet het aantal dagen dus berekenen ofwel vanaf de dag van de huidige maand (8 maart jarig, vandaag de 13e dus dagen berekenen vanaf 8 augustus) ofwel vanaf de vorige maand (18 maart jarig, dus dagen berekenen vanaf 18 juli tot 13 augustus).
En dat gaat in Excel als een zonnetje met DateDif, maar in Access moet je dus wat meer toeters en bellen uitrekenen.

Ik heb overigens wel veel respect voor noella die haar ouderwetse, onhandige functie blijft verdedigen. 👍🏻

Kijk nu, OctaFish heeft me één ogenblik geleden al bij voorbaat gelijk gegeven...
Ik had jouw eerste bijdrage gemist, en bij de tweede was je te laat, ik was je voor. Ik ben het dus niet met jou eens, maar jij met mij :D.

@ OctaFish,
Ik ben het dus niet met jou eens, maar jij met mij
Zullen we het er dan op houden dat we los van elkaar tot dezelfde slotsom zijn gekomen (zie mijn link in #20, een link namelijk naar een post van mezelf ;))?

@ al wie het nog steeds niet gelooft,
Eén voorbeeldje nog, en om elke 'ja maar' bij voorbaat te elimineren laten we zowel schrikkeljaren als februari niet meespelen.
Als er géén tussenliggende maand(en) is/zijn valt er nog mee weg te komen (0 maanden en x dagen), maar in het andere geval? Laat het ons gemakshalve bij één tussenliggende maand houden, dus we nemen M als beginmaand en M+2 als eindmaand, en D2<D1.
Concreet: 25/8/2025 tot 3/10/2025. Op 25/9/2025 hebben we 1 maand, en vanaf dan nog 8 dagen.
Bij 25/9/2025 tot 3/11/2025 wordt dat 1 maand en 9 dagen.
Nochtans: trek in beide situaties de datums van elkaar af en je krijgt telkens 39 dagen.
Twee kindjes, elk evenveel dagen geleden geboren, waarvan er één 1 maand en 8 dagen is, de andere 1 maand en 9 dagen?
I rest my case!

tel het aantal dagen vanaf 14-2 naar 8-3 (26 dagen) en van 14-7 naar 8-8 (29 dagen). In beide gevallen is het dus één maand, met een ander aantal dagen. Ga mij nou niet vertellen dat je dezelfde uitkomst krijgt!
Trouwens, op Belgische vingertjes geteld zitten er 22 dagen tussen 14/2/2025 en 8/3/2025 25 dagen tussen 14/7/2025 en 8/8/2025?

Laatst bewerkt:
Nochtans: trek in beide situaties de datums van elkaar af en je krijgt telkens 39 dagen.
Twee kindjes, elk evenveel dagen geleden geboren, waarvan er één 1 maand en 8 dagen is, de andere 1 maand en 9 dagen?
I rest my case!
Maanden zijn geen wiskundige begrippen, du kan je er niet wiskundig mee rekenen. Je gaat uit van een verkeerde assumptie.

Trouwens, op Belgische vingertjes geteld zitten er 25 dagen tussen 14/2/2025 en 8/3/2025 en 25 dagen tussen 14/7/2025 en 8/8/2025?
Tellen doe ik nooit zelf, daar heb ik mijn personeel voor. En blijkbaar heb je nog ergens een pot zout gevonden die je niet meer nodig hebt. Ik heb wat zitten morrelen met de getallen, maar het gaat uiteraard om het principe. En dat staat als een huis.

Terug
Bovenaan Onderaan