• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 2003 + factuurnr automatisch ophogen

Status
Niet open voor verdere reacties.

visualeyetalk

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2009
In Excel 2003 wil ik als factuurnummer in cel E8, het volgende factuurnummer plaatsen:
200955100. Als ik het document opsla onder een andere naam, zou het mooi zijn dat in het originele formulier automatsich het volgende getal komt:
200955101. De eerste 3 nummers zijn het jaartal, dan krijg je 55 en de laatste 3 nummers zouden automatisch opgehoogd moeten worden.

Tevens zou het jaar automatisch aangepast mogen worden, dus als het straks januari 2010 is, zou het mooi zijn als het ook weer in Excel 2003 automatisch met de tijd meegaat, Dat het dan 201055100 is en nadat ik het document opgeslagen heb onder een andere naam, in het originele document automatisch de cel 201055100 opgehoogd wordt met 1 en dan dus 201055101 wordt

Is er iemand die weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Graag!

Beste visualeyetalk ;)

Heb je al eens gekeken in de zoekfunctie van Helpmij.nl

Zoeken op nummering, faktuurnummer, volgnummer.

Groetjes Danny. :thumb:

Dag Danny,
Dank voor de tip, ik was begonnen met het zoeken naar een antwoord op mijn vraag. Dit heb ik (nog) niet kunnen vinden, vandaar dat ik nu maar mijn vraag op het forum heb gezet.

Zet in de cellen :
B4 "=NU()" - het jaartal word nu automatisch veranderd
B3 "55"
B2 "de factuurnummer"

Met deze macro wordt het dan 200955123456.

Sub Opslaan()
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
Format(Sheets("Blad1").Range("B4"), "yyyy") & _
Sheets("Blad1").Range("B3") & Sheets("Blad1").Range("B2") & ".xls"
End Sub

Het werkt (nog) niet JPVS..... Ik krijg een:
foutmelding bij het laatste teken in: ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=_
foutmelding bij de laatste 2 tekens in : Format(Sheets("Blad1").Range("B4"),"yyyy")&_

Verder blijft cel E8 leeg.

Graag nog een suggestie.

Het werkt (nog) niet JPVS..... Ik krijg een:
foutmelding bij het laatste teken in: ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=_
foutmelding bij de laatste 2 tekens in : Format(Sheets("Blad1").Range("B4"),"yyyy")&_

Verder blijft cel E8 leeg.

Graag nog een suggestie.

Kan je het met deze ?
Code:
Sub Opslaan()
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
Format(Sheets("Blad1").Range("B4"), "yyyy") & _
Sheets("Blad1").Range("B3") & Sheets("Blad1").Range("B2") & ".xls"
Range("B2").Value = Range("B2").Value + 1
End Sub
als je dit ziet " & _
Sheets("Blad1"). " wil dit zeggen dat de formule aan elkaar verbonden is maar om ze leesbaar binnen het venster te houden is het _ teken gebruikt.
eigenlijk ziet je macro er zo uit
Code:
Sub Opslaan()
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= Format(Sheets("Blad1").Range("B4"), "yyyy") & Sheets("Blad1").Range("B3") & Sheets("Blad1").Range("B2") & ".xls"
Range("B2").Value = Range("B2").Value + 1
End Sub
Het voorbeeld van jpvs is enkel een manier op hoe het kan niet dat het factuur nummer in cel E8 komt te staan Wil je meer uitleg of een voorbeeld dan kan je hier ook eens kijken

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dag Daniël,
Dank je wel voor je uitleg maar het werkt bij mij nog niet, zie bijlage waar ik ook wat bij heb gezet. Kun je me helpen door dit aan te passen?
dank je wel.

Bijlagen

Daniel, de factuur werkt maar nog niet helemaal goed:
- de bestanden worden in 'my documents' opgeslagen. Ik zou willen dat ik kan kiezen waar ze opgeslagen worden, kan dit?
- in plaats van 200955103 zie ik staan: 4006955103 (wat 4006 is.....?), zie bijlage

Kun je dit alstjeblieft voor me aanpassen?

Bijlagen

Code:
Sub Opslaan()
    With Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker)
        .AllowMultiSelect = False
        If .Show <> -1 Then MsgBox "Geen directory geselecteerd! Probeer opnieuw...": Exit Sub
        mydir = .SelectedItems(1)
    End With
    ActiveWorkbook.SaveCopyAs mydir & "\" & Right([b4], 4) & [b3] & [B2] & ".xls"
    [B2].Value = [B2].Value + 1
End Sub

Bijna :-) wat nu nog niet werkt is dat het factuurnummer in cel E8, zie bijlage, mee verandert. Want juist die is belangrijk voor mijn klant. Als het goed is zien zij niet wat er in cel B2, B3 en B4 staat, dat is verborgen onder een logo.

Wie o, wie kan dit raadsel voor me oplossen?

Bijlagen

Bijna :-) wat nu nog niet werkt is dat het factuurnummer in cel E8, zie bijlage, mee verandert. Want juist die is belangrijk voor mijn klant. Als het goed is zien zij niet wat er in cel B2, B3 en B4 staat, dat is verborgen onder een logo.

Wie o, wie kan dit raadsel voor me oplossen?

Je kan de celopmaak ook op witte letters zetten ;)

Bijlagen

Dag Daniël,
In jouw oplossing krijg ik een Microsoft Visual Basic 400 error en kan ik het bestand niet opslaan, heb je nog een suggestie?

De code:
-------------------------------------------------
Sub Opslaan()
If .Show <> -1 Then MsgBox "Geen directory geselecteerd! Probeer opnieuw...": Exit Sub
End With
ActiveWorkbook.SaveCopyAs mydir & "\" & Right([b4], 4) & [b3] & [B2] & ".xls"
End Sub
-------------------------------------------------

van Warm Bakkertje is goed, alleen cel E8 moet nog automatisch mee veranderen.....
Heeft iemand nog een idee hoe ik dit kan aanpassen?

Ik heb in de laatste upload de code van Rudi :thumb: al gebruikt
Code:
Sub Opslaan()
    End With
    ActiveWorkbook.SaveCopyAs mydir & "\" & Right([B4], 4) & [B3] & [B2] & ".xls"
End Sub
zijnde deze .
Ik heb speciaal voor U de factuur nr op 200 gezet en heb een vijftal facturen gemaakt zonder dat er bij lij een error 400 komt .
Met wat voor excel versie werk je ? alhoewel dit er weinig aan doet nogmaals een bestandje

Bijlagen

Voeg onderstaande regel onderaan de code toe
Code:
[E8].Value = Right([b4], 4) & [b3] & [B2]

Ok, bijgaand bestand werkt. GEWELDIG wat een hulp!

Weet iemand hoe ik dit sheet, zie bijlage, over mijn eigen factuur kan kopieren zo, dat mijn layout in mijn basisdocument blijft zoals deze nu is en ik alleen alle codes die ik van jullie heb gekregen er in kan voegen? (dus ook 'factuur opslaan').

Bijlagen

Excel 2003 + factuurnr automatisch ophogen + kopieren

Ok, bijgaand bestand werkt.

Maar hòe kopieer ik dit bestand over mijn eigen document? Uiteraard zònder dat de layout daarin wijzigt?

Laatst bewerkt:
Het is toch maar enkel een kwestie van de macro te kopieëren in jouw document, niet ?

Excel 2003 + factuurnr automatisch ophogen + kopieren

De macro (alt + f11) + (ctrl + r) opslaan lukt ook wel maar hòe sla je dan 'factuur opslaan' in een al bestaand document?

Zoals ik al zei, kopieër de macro in je originele document. Maak nu een knop aan in je origineel en link deze met de geïmporteerde macro. Sla nu je bestand op en klaar is kees.
Ik zie niet waar dit een probleem zou kunnen geven.:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan