• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel als database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Methorst

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2005
Mijn vader heeft een klein bedrijfje en nu is er iemand op kantoor bijgekomen die altijd met MS Acces werkte en dat reuzehandig vond. Aangezien MS Acces nogal duur is, heb ik de taak te kijken of er een alternatief is.
Volgens mij is het ook mogelijk MS Excel als database te gebruiken. Met database bedoel ik eigenlijk alleen dit: Als je bijv een brief in word heb en datje dan op simpele wijze een klant of leverancier kan selecteren en dat het adres ed. automatisch wordt ingevuld.
Ik heb al het een en ander geprobeerd maar ik kom er niet helemaal uit. Weet iemand hoe je dit allemaal moet instellen enzo of nog liever, weet iemand een site waarop dit wordt uitgelegd.

BVD Erik

PS. Als dit niet zou lukken, zijn er dan geen betaalbare en makkelijke alternatieven voor Acces.

Dat begrijp ik niet goed. Als je MS Oficce hebt zit Acces er toch bij in.Daar hoef je toch niet extra voor te betalen. Een alternatief is het gratis progr. openoffice.

Geplaatst door vanzwam
Als je MS Oficce hebt zit Acces er toch bij in.
Dat hoeft helemaal niet.
In de Office 2000 die ik gebruik zitten bijvoorbeeld geen Powerpoint en Access.

Guus.

Geplaatst door Guus abc
Dat hoeft helemaal niet.
In de Office 2000 die ik gebruik zitten bijvoorbeeld geen Powerpoint en Access.

Guus.

Oeps, nu ja ik heb Office 2000 Premium versie, vandaar mijn reactie.:o

Ik heb office student

Excel
Word
Powerpoint
Outlook

Geen acces hier dus.

Access is zeker niet standaard :).

Het ligt er precies aan wat de eisen moeten zijn van het programma. Wellicht dat Excel volstaat, misschien kun je met Open Office, Base aan de slag.

Ik zou zelf niet zo snel een database in excel gebruiken hoewel het wel kan. Wat jij wilt lijkt echter meer op een mailingfunctie en dat kan wel. Maak eerst een duidelijk eenduidig adressenbestand in excel. Kijk dan eens bij word onder extra --> brieven en verzendlijsten --> wizard afdruk samenvoegen.
Als je daar even mee gaat spelen moet je volgens mij een heel eind komen.

Wat staat er in dat access bestand, is het 'alleen maar' een adressen bestand, of stond er nog weel meer in?
Binnen access zit een export functie die access gegevens kan opslaan als excel gegevens.

Klik in het venster Database van Microsoft Access op de tabel of query die, of het formulier of rapport dat u in Excel wilt gebruiken.
Wijs Office-koppelingen aan in het menu Extra en klik op Analyseren met MS Excel.
In Access wordt de inhoud van de tabel, de query, het formulier of het rapport opgeslagen als Excel-werkmapbestand (.xls). Dit bestand wordt in Excel geopend. Vervolgens wordt het bestand in de huidige werkmap (werkmap: de map waarin de documenten staan die u opent of opslaat. Als u een bestand opslaat of opent in een andere map, wordt die map uw werkmap. U kunt de locatie van deze map in de meeste Office-toepassingen instellen.) opgeslagen onder de naam van de tabel, de query of een ander database-object.
[Bron; Helpfunctie in Excel]

Als je het access bestand nog hebt en zelf geen access meer wil ik we eens een poging wagen.
Stuur me even een prive mailtje met je email adres er in dan reageer ik daarop en heb jij mijn email adres zodat je het bestand aan me zou kunnen mailen.

Hallo,
eigen bedrijf, iemand op kantoor! koop access die is ervoor bedoeld. Met excel kan het wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan