• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel draaitabel uren weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

timh001

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2024
Hallo allemaal, ik zit met een probleem in Excel waar ik niet uit kom. Hopelijk heeft een knappe kop de oplossing.

Het gaat om een Excel-bestand met een urenregistratie. In de bijgevoegde afbeelding heb ik een screenshot toegevoegd van de brongegevens. Het gaat om de kolom "aantal uren", wanneer ik de waarden handmatig optel met de SOM functie krijg ik de juiste waarde 49:13. Tot dusver alles goed.

Nu wil ik een draaitabel maken waarin het totaal aantal uren wordt weergegeven. Daar krijg ik alleen de waarde 576:00 als uitkomst, de draaitabelvelden heb ik als screenshot bijgevoegd. Het type berekening van de draaitabel staat op "aantal", het is niet mogelijk om "Som" te kiezen omdat de berekening niet wordt ondersteund voor Datum-gegevenstypen. In de draaitabel staat de getalnotatie ook op :mm;@ (als ik die op standaard zet krijg ik het getal 24).

Weet iemand waar het mis gaat en hoe ik de juiste uitkomst 49:13 in de draaitabel krijg?

Alvast bedankt.

Bijlagen

• Excel brondgegevens.png
    Excel brondgegevens.png
    27 KB · Weergaven: 13
  • Draaitabelvelden.png
    Draaitabelvelden.png
    18,4 KB · Weergaven: 12
  • Urenregistratie dummy (2).xlsx
    Urenregistratie dummy (2).xlsx
    222,7 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Welkom. Plaats s.v.p. een Excel voorbeeldje. Kan je eigen bestand zijn met wat dummy-gegevens, of een erop gelijkend nieuw voorbeeldje met daarin de vraag gedemonstreerd. Daarmee kunnen we dan even kijken wat de oplossing is. Nu is het een beetje gokken.

Ik heb mijn oorspronkelijke post aangepast en een dummy bestand bijgevoegd.

Top. Zie bijlage, daar loopt alles goed denk ik. Moet je zelf maar aanpassen naar gewenste layout e.d.

Bijlagen

Super, bedankt voor je snelle hulp! Ik zie dat verschil is dat in jouw draaitabel wel de Som van het aantal uren staat ingesteld. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Waar ging het bij mij mis?

Wat ik zag is dat je geen filters had ingesteld bij het bij het instellen van de draaigrafiek. Dus ik gok dat Excel dan de verkeerde kolommen wilde sommeren...

Ik heb een draaitabel en grafiek gemaakt. Vind ik handiger met instellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan