• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel in het onderwijs - plagiaat voorkomen

Status
Niet open voor verdere reacties.

robatxperia

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2015
Als docent werken ik ook met Excel. Probleem is echter dat er door studenten (verrassing!) bestanden heen en weer gekopieerd worden...
Met googelen krijg ik wel genoeg ideeën hoe de "auteur"-etc. te verwijderen; echter niet hoe ik ergens in het excelbestand juist vast kan leggen wie er allemaal mee bezig is geweest.

Mijn idee zou zijn:
- een macro die start zodra het bestandje geopend wordt en met daarin:
- ga naar een "verborgen werkblad"
- zoek de laatste regel
- plaats daar "huidige auteur" van deze pc en de huidige datum
- ga terug naar het eerste werkblad
Vervolgens zou het ingeleverde bestand via het verborgen&beveiligde werkblad een mooi rijtje laten zien van auteurs.

Probleem is echter dat ik niet weet hoe ik de huidige auteur kan weergeven in een cel in excel?

Iemand een idee?
Of heeft iemand misschien andere ideeën om het heen - en - weer kopiëren te controleren.

Alvast bedankt!

Niet mogelijk. excel is niet bedoeld om op deze manier af te schermen.

Bovendien is het zeer wel mogelijk dat het op deze manier gebruiken wederrechtelijk is ivm het opslaan en opsporen van persoonlijke informatie van studenten, zonder dit te vermelden.

Gebruik 'Track Changes' (wijzigingen bijhouden).
Dat is even lek als de door jou voorgestelde werkwijze, maar kost je veel minder moeite.

Hoi,
Kan snb alleen gelijk geven, maar heb je een vbtje, kan dat omgezet worden naar access? access is veel beter te beveiligen. (is maar een ideetje)

Zeker voor een docent vind ik dit een onbegrijpelijke zin:
Als docent werken ik ook met Excel. Probleem is echter dat er door studenten (verrassing!) bestanden heen en weer gekopieerd worden...
Sinds wanneer is een docent meervoud? Hoe kan je bestanden heen en weer kopiëren. Bedoel je hiermee dat student1 het bestand ontvangt, deze opslaat en vervolgens doorstuurt naar student2? Student2 er wat in gaat rommelen en het bestand opslaat en vervolgens weer terug stuurt?

De huidige gebruiker krijg je te zien door excel zelf (mits het bestand niet gedeeld is). Dus hier zal je wel de laatste gebruiker bedoelen? En volgens mij is een auteur iets anders dan een gebruiker die het bestand geopend heeft.

Met deze code kan je zien wat jouw windows gebruikersnaam en jouw excel gebruikersnaam is.
Code:
Sub VenA()
    MsgBox "Windowslogin: " & Environ("UserName") & Chr(13) & "Excelnaam: " & Application.UserName
End Sub

@VenA

Op 1 punt moet ik je toch ongelijk geven:

Code:
Sub M_snb()
    MsgBox ThisWorkbook.BuiltinDocumentProperties("author")
End Sub

@snb

Volgens wikipedia is een auteur: "de oorspronkelijke geestelijke eigenaar van een creatief werk". En als we met deze 'wikiwetenschap' terug scrollen naar de OP zijn er meerdere unieke documenten in omloop? Dan wordt het loggen wel heel erg lastig. We lezen het wel wat de TS van alle reacties vind.

@VenA

Als in Excel een gebruiker een 'auteur' wordt genoemd doet Wikipedia er niet toe als we in een excelforum communiceren.

Dan zal het in mijn optiek deze moeten zijn
Code:
MsgBox ThisWorkbook.BuiltinDocumentProperties("last author")
als we het in exceltermen hebben over diegene die het laatst wat aangepast heeft en dit ook opgeslagen heeft.

Bedankt voor de moeite allemaal.

Even ter verduidelijking:
- Het verschil tussen werken en werk was niet meer dan een type-foutje.
- Met heen en weer kopiëren bedoelde ik het "mailen van een werkmap met opdrachten naar een andere leerling, waarna die andere leerling de opdrachten afmaakt en de werkmap weer terugstuurt.
- Indien een leerling helemaal niets heeft uitgevoerd en vervolgens alsnog met een werkmap op de proppen komt en zogenaamd alle opdrachten af heeft valt hij/zij toch wel door de mand.

Nu even terug naar jullie input:
- Onderstaande macro heb ik in de "Microsoft Excel-objecten \ ThisWorkbook" gezet en doet precies wat ik wil.
- "Author" is degene die het bestand als 1e heeft aanmaakt en "last author" degene die het laatst wijzigingen in het bestand heeft aangebracht?
- V.w.b. Application.Username en Last Author.
Zijn deze 2 niet precies hetzelfde? Of is application.username de laatste gebruiker (laatst geopend door) en de last author het laatst opgeslagen door?

Private Sub Workbook_Open()
Sheets("Blad99").Activate
Range("A1").Select
ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Select
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
Range("AAA" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Value = ThisWorkbook.BuiltinDocumentProperties("Author")
Range("AAB" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Value = ThisWorkbook.BuiltinDocumentProperties("Last Author")
Range("AAC" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Value = ThisWorkbook.BuiltinDocumentProperties("Last Save Time")
Range("AAD" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Value = Environ("UserName")
Range("AAE" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Value = Application.UserName
Range("A1").Select
Sheets("Blad1").Activate
Range("A1").Select
End Sub

Laatst bewerkt:
Code:
   Sheets("Blad99").cells(Rows.Count,256).End(xlUp).Offset(1).resize(,4)=array(.BuiltinDocumentProperties("Author"),.BuiltinDocumentProperties("Last Author"),.BuiltinDocumentProperties("Last Save Time"), Environ("UserName"))
End Sub

Zorg dat Blad99 'veryhidden" is. (.visible=2)

dat geintje werkt maar een keer natuurlijk op het moment dat je zegt
valt hij/zij toch wel door de mand.
dan weet iedereen dat er wat loos is
en als leerling zou ik zeggen plak de inhoud van het werkblad even in een ander nieuw bestand probleem opgelost :-)

Laatst bewerkt:
@tobo100
De paar leerlingen die echt helemaal niets doen en vervolgens een perfect bestand opleveren vallen sowieso door de mand: die heb je als beetje docent al lang door, whatever ze vervolgens inleveren. Het leukste is om ze dan te vragen of ze nog even uit kunnen leggen hoe ze het nu precies gedaan hebben omdat je het zo'n slimme oplossing vind...

Mijn vraag gaat echter over het volgende:
Leerlingen krijgen van mij een'Excel-bestand met opdrachten erin. De opdrachten moeten ze maken, opslaan en inleveren. Vrij simpel is de enige eis daarbij dat het volstrekt eigen werk is (elkaar aanwijzingen geven mag gewoon, kun je toch niet tegenhouden en is bovendien goed voor het leerproces; kopiëren van bestanden is echter niet toegestaan). De makke van het moderne "digitaal onderwijs", waar ik overigens zeer zeker voorstander van ben, is dat het nauwelijks te waarborgen is dat een ingeleverd bestand daadwerkelijk eigen werk is.

Dus:
- Lever ik een bestand met opdrachten aan, waarin ook mijn macro's staan.
- Dat bestand moeten ze inclusief macro's openen, bewerken en vervolgens opslaan.
- Zodra er op wat voor manier dan ook iets anders met het bestand gedaan is dan openen, aanpassen en opslaan, is het resultaat bekend: 1,0.
- Zodra ik een bestand terugkrijg waarin mijn macro's verdwenen zijn is het mij duidelijk dat er gerommeld is, en is het resultaat ook bekend (1,0), kladblok is dus ook per definitie 1,0.
- Overigens kun je met wachtwoord beveiligde sheets wel degelijk behoorlijk dichttimmeren
- Kraak-software daargelaten natuurlijk; maar daar is mijn doelgroep niet direct van op de hoogte, EN: daarvoor krijgen ze het bestand niet lang genoeg in bezit.
- De reactie met "very-invisible =2 " - optie ga ik trouwens ook nog eens goed bekijken.
Vooralsnog kan ik m.b.v. private sub en genoemde macro's een heel eind komen.

Vriendelijke groet!

Laatst bewerkt:
Code:
   Sheets("Blad99").cells(Rows.Count,256).End(xlUp).Offset(1).resize(,4)=array(.BuiltinDocumentProperties("Author"),.BuiltinDocumentProperties("Last Author"),.BuiltinDocumentProperties("Last Save Time"), Environ("UserName"))
End Sub

Zorg dat Blad99 'veryhidden" is. (.visible=2)

Die van de "veryhidden" snap ik en ga ik ook zeker eens nader bekijken.
Alleen begrijp ik jouw verdere code niet helemaal. (En dan vooral de verschillen en/of voordelen ten opzichte van de mijne)

(Niet zo zeer dat ik jouw code niet begrijp, maar mijn kennis is hiervan gewoon niet genoeg!)

Laatst bewerkt:
- Overigens kun je met wachtwoord beveiligde sheets wel degelijk behoorlijk dichttimmeren
- Kraak-software daargelaten natuurlijk; maar daar is mijn doelgroep niet direct van op de hoogte, EN: daarvoor krijgen ze het bestand niet lang genoeg in bezit.
Oja... als je een nieuwe tab mag aanmaken dan kun je heel snel wat code plaatsen en laten runnen en zijn de beveiligde sheets in <1 s niet meer beveiligd... daar heb je dus helemaal geen aparte kraak software voor nodig...
(in Offcie 2003 werkte dat, moet nog een keer testen of het in hogere versies nog steeds werkt)

Ben benieuwd naar die code dan...
Is dat ook inclusief het wachtwoord dat je op VBA-projects zet, en inclusief de private-sub waardoor de macro's niet te zien zijn?

Ik denk trouwens niet dat mijn doelgroep daar in een paar uur tijd door heen breekt, met de extra toevoeging dat rommelen op welke manier dan ook ongeldig is (1,0 dus).

Die ene student die in die 2 uurtjes de beveiliging breekt, vervolgens de opdrachten maakt en ook nog de beveiliging terugzet alvorens de werkmap weer in te leveren is bij mij trouwens bij voorbaat geslaagd -:)

Om misbruik te voorkomen zet ik de code hier niet neer... maar met de tips hoe je het kunt doen (nieuwe tab aanmaken, code plaatsen, beveiliging weghalen) voor een gevorderde exceller een eitje zijn om die code te vinden....:D
Als de methode met de bevieliging die je toepast nog steeds werkt... dan duurt das dus ca 1 s... dan is de beveiliging eraf

Eigenlijk is de vraag simpeler dan de bewuste code:
- hoe kun je blokkeren dat een gebruiker een nieuw blad aan mag maken?

... alle input blijft overigens steeds weer nieuwe ideeën even, THNX!

Idd... als je dat blokkeert..simpel he.. (heb er nog nooit naar gezocht, nieuw blad blokkeren... het is niet mijn thema, maar kwam het bij toeval een keer tegen en was verbaasd over de eenvoud..)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan