• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel kenners gevraagd

• Onderwerp starter Onderwerp starter DaanM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Hellup..
heb jullie weer even nodig voor een excel probleempje.
In bijgevoegd bestand maak ik rapportcijfers. Ik krijg 2 cijffers. 1tje voor TOTALEN AFSPRAKEN en 1tj voor TOTALEN ALGEMEEN. De eerste verloopt prima. Ik heb van jullie ooit een formule gehad die ervoor zorgt dat het cijfer van een kind wat ziek is (te zien in kolom C van werkblad 1-2 en 3-4) geen cijfer krijgt op het totalenoverzicht.
Maar nu heb ik met TOTALEN ALGEMEEN een probleempje. Als een kind ziek is (er wordt op dat werkblad verwezen naar de cellen op blad 1-2 en 3-4) krijgt het kind een 0. Dat geeft dus een heel scheef gemiddelde. Maar nu moet het vast mogelijk zijn om bij de verwijzing in kolommen B en C (='1-2'!Z?) nog iets meer te zetten waardoor er geen cijfer verschijnt als het kind ziek is net zoals bij werkmap TOTALEN AFSPRAKEN. Ik hoop dat jullie kunnen helpen en dat mijn probleem duidelijk is...
thanks

mischien is dit je oplossing??
ALs dit werkt kan je de kolom "copy" verbergen.
niet echt een elegante oplossing maar volgens mij werkt het wel...

Bijlagen

hoi..
t is inderdaad niet echt elegant.. toch bedankt voor de suggestie.. als er geen andere meer komen, gebruik is deze, want het geeft wel wat ik wil.. maar er moeten meerdere mensen gebruik van gaan maken, dus het moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn..
Ik het niet mogelijk om van =ALS(C3=0;"";C3) iets van =ALS('3-4'!C3?=0;"";C3) ??? Ik heb zoiets zitten proberen, maar het lukte niet... Ik hoop dat er nog meer meedenkers zijn..

die laatste optie had ik dus ook geprobeerd om de bladverwijzing en de "aanpassing" in 1 formule te proppen, echter is het mij ook niet gelukt.
Je zou nog kunnen proberen om een nieuw werkblad te maken waar deze formule instaat en dan de uitkomst weer kopieren naar de werkelijke pagina. en dan dit werkblad beveiligen zodat niemand er bij kan.
Kan toch iedereen ermee werken.

Of je zou een VBA scriptje moeten maken die dit doet via een button oid.

Hoi Daan,

Allereerst een verbetering voor je formule in Y5:
=Als(C5="z";"";max(3;X5-10))

De oplossing van je vraag is heel simpel en had je zelf kunnen bedenken (sterker nog op andere werkbladen heb je hem bedacht):
=Als('1-2'!Z5="";"";'1-2'!Z5)
of
=Als('1-2'!C5="z";"z";'1-2'!Z5)

Jeroen

robbie...
ik heb nog nooit met vba scripts gewerkt.. is dat makkelijk? misschien een site waar je zoiets zou kunnen leren?

Geplaatst door DaanM
Als een kind ziek is (er wordt op dat werkblad verwezen naar de cellen op blad 1-2 en 3-4) krijgt het kind een 0. Dat geeft dus een heel scheef gemiddelde.
Maar als je een cijfer (hetzij een 0, hetzij een ander cijfer) volledig negeert krijg je voor die leerling (t.o.v. de andere leerlingen) ook een heel scheef gemiddelde. In dat geval wordt het voor een kind zeer aantrekkelijk om - als het een hoog cijfer heeft behaald - zich de volgende keer ziek te melden. Hoe wil je eigenlijk dat het gemiddelde (bv. in D3, D4... in het werkblad "Totalen algemeen" berekend wordt?
Geplaatst door jzeedijk
Allereerst een verbetering voor je formule in Y5:
=Als(C5="z";"";max(3;X5-10))
Die oplossing was DaanM al aangereikt in dit topic.

fra.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan