• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel loopt steeds vaker vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

grietsenwijma

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Wij werken met een calculatiesheet dat in eerste opzet in het jaar nul in office 97/2003 is gemaakt, door de jaren steeds geupdate naar nieuwere versies, en tegenwoordig zitten we in 365
Inmiddels is het langzaam uitgegroeid tot een vrij omvangrij document waarin ook ±40 verschillende macro's geactiveerd kunnen worden.

Door jarenlange modificaties, aanpassingen en her-aanpassingen is het document wel steeds meer richting doolhof/spaghetti aan het veranderen

De beslissing is daarom inmiddels genomen om de boel vanaf nul helemaal opnieuw strak te gaan op zetten.
Dat is een klus waar ik volgens mij wel enkele maanden mee bezig ben voor het kan draaien.

In de tussentijd moet er met het bestaande worden doorgewerkt.

Echter: het document blijkt de laatste 1 á 2 maanden steeds vaker "vast" te lopen.
Waar het op vastloopt en wanneer lijkt volledig random te zijn.
je kunt dan nog wel je werk saven (zo vast zit het dus ook weer niet) en vervolgens moet je Excel afsluiten en opnieuw beginnen.
Dit lijkt bij 8 verschillende gebruikers te gebeuren.
Het document is de laatste maanden niet noemenswaard veranderd
Qua systeembeheer is er de laatste maanden ook niks veranderd

Hypothese van onze systeembeheerder is dat wellicht de automatische updates van 365 hier een rol in spelen.
Ook de suggestie dat wellicht oudere macro's door 365 niet goed verteerd worden (maar in mijn beleving is een macro slechts een stukje tekst tot je hem aanroept.)

Iemand die dit herkent en/of een oplossingsrichting weet?

Alvast dank voor het meedenken!

NB: vaak komt direct de wedervraag om een voorbeeld document te uploaden.
In dit geval kan ik dat niet doen omdat het te groot (5MB) en te bedrijfsspecifiek is.

1. schakel alle addins uit
2. toon de code in de Workbook_Open procedure

1. Er worden helemaal geen addins gebruikt in dit document (of we hebben het niet over hetzelfde)
2. Codes worden geactiveerd door de gebruikers die daar voor kiezen, niet bij een open procedure.

Er is trouwens 1 code die altijd actief is, (voor het verzorgen van een automatische rijhoogte aanpassing bij samengestelde cellen met "teveel" tekst.
Die ga ik er wel een poosje uit gooien om te zien of dat helpt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Draai deze code eens en plaats hier een schermafdruk van het resultaat in de Msgbox.

Code:
Sub M_snb()
  For Each it In AddIns
    c00 = c00 & vbLf & it.Name & vbTab & vbTab & it.Installed
  Next

MsgBox c00
End Sub

Bij deze,

Ik hoop dat het jou meer zegt dan mij :)

Bijlagen

• M-snb knipsel.PNG
    M-snb knipsel.PNG
    4,1 KB · Weergaven: 66
Ja, de Addins vormen dus geen probleem.

Wat is het resultaat hiervan ?

Code:
Sub M_snb()
  For Each it In Workbooks
    c00 = c00 & vbLf & it.FullName
  Next

MsgBox c00
End Sub

Waarom heb je 3 bestanden openstaan in plaats van alleen het calculatiebestand ?

PS. Ik zond je een PM.

Laatst bewerkt:
Meer bestanden open? Omdat ik ook "gewoon" aan het werk ben.

....maar als ik deze code doorloop geeft hij gewoon het pad van het betreffende document. (nu ik alleen dat document nog open heb uiteraard één stuks)
Is dat wat je zocht?

Als je De Analysis toolpak add-in niet gebruikt kan je die net zo goed uitvinken. Je kunt zeker de Analysis toolpak (VBA) uitzetten, die heb je alleen nodig als je VBA code hebt die functies uit die invoegtoepassing gebruikt. Dat ben ik in de praktijk eigenlijk nog nooit tegen gekomen. Ook Oplosser wordt in het algemeen weinig gebruikt en kan dus mogelijk uitgevinkt.

Dat lost je probleem niet op, maar zorgt wel dat Excel sneller start. Wat dingen om te onderzoeken in het bestand:

- Download mijn Name Manager via https://jkp-ads.com/excel-name-manager.asp. Open de tool.
- Hoeveel bereik namen heb je?
- Filter op namen met externe verwijzingen en op namen met fouten. Die zou je moeten verwijderen
- Op de start tab, klik op Cel stijlen, open de drop-down. Staan er veel aangepaste stijlen? Dan moeten deze eens opgeschoond worden.
- Op ieder tabblad op control+End drukken. Kom je ver voorbij de laatste rij/kolom met gegevens, dan alle gehele rijen en kolommen tussen je gegevens en deze "laatste cel" verwijderen (verwijderen, niet leegmaken!)
- Download mijn bestands-opschoningstool eens en laat deze (kan ook in demo mode) je bestand eens opschonen: https://jkp-ads.com/ProductsRemediationnl.asp. Dat haalt veel van bovenstaande zaken eruit.
WEL OP EEN KOPIE UITVOEREN EN GOED TESTEN

Laatst bewerkt:
"Gewoon" aan het werk zijn kan interfereren met de calculatietool.
Loopt de tool nog steeds vast als er geen andere Excelbestanden open zijn ?

Geen idee

Het vastlopen is te random en sporadisch om op te gaan testen.
Het is overigens zo dat ik zelf één van degenen ben met de minste problemen terwijl ik altijd meerdere Excel documenten open heb.

Ik heb wel inmiddels bij alle gebruikers de vraag uitstaan om mij een verslag te geven van de situatie en handeling ls het hun weer eens overkomt.

Wij hebben op kantoor ook last van vreemde gedragingen met enkele bestanden. Nieuwe gebruikers of gebruikers waarbij de laptop wordt omgeruild, worden voorzien van de 64 bits O365 versie. Die gebruikrs hebben af en toe dus last van een bestand wat niet meer wil openen. Als ik of mijn directe collega 'm dan met onxe 32 bits versie open, is er niets aan de hand. En sterker nog... daarna kan de gebruiker die het probleem had gemeld, óók weer gewoon verder. We hebben nog niet kunnen achterhalen waar het in zit, maar is wel beangstigend als onze laptops ook aan vervanging toe zijn.
Wellicht is dit versie verschil bij jullie ook aan de orde?

Laatst bewerkt:
We hebben dit probleem niet aan een gebruiker, PC soort of PC instelling kunnen koppelen terwijl er bij ons best wel wat variaties zijn op dat gebied.

Ik heb het probleem toevallig gisteravond ook weer gehad, net voor ik naar huis ging
Gewoon door laten malen vannacht dacht ik, wellicht dat ie er naar verloop van tijd doorheen geploegd is.

Vanmorgen geen stap verder.
Nog even via taakbeheer gekeken wat mijn PC doet: Nauwelijks geheugen gebruik, de boel lijkt niet in een loop te zitten

Dit heb ik allemaal even in kaart gebracht, vervolgens is het een kwestie van het document saven en weg klikken (dat lukt gewoon) en weer opnieuw opstarten.
...en de op zich simpele handeling waar hij over struikelde blijkt gewoon uitgevoerd te zijn en ik kan weer verder.

Laatst bewerkt:
Ik zie ook soms dat Excel niet reageert. Soms kan ik via rechts-klikken op de taakbalk en kiezen voor Venster sluiten Excel "wakker" schudden en krijg ik de vraag of ik de wijzigingen wil opslaan en kan ik Excel laten afsluiten.

Dit komt behoorlijk overeen met onze ervaringen hier!

Komt dat random voor?
Of alleen bij grote/ingewikkelde documenten?

In de gevallen die ik heb gehad ging het bijna altijd om VBA code die niet alle applicatie instellingen op de juiste manier terug zet, met name gebruik van "Application.INteractive = False" kan dit veroorzaken: de applicatie reageert dan in het geheel niet meer op toetsenbord of muis. Dat is ook de bedoeling van deze instelling, maar de code moet ervoor zorgen dat deze setting ALTIJD terug op True wordt gezet.

De gevallen waar ik persoonlijk bij ben betrokken hadden nooit met het uitvoeren van een code te maken

We zijn inmiddels een paar maanden verder
Mede wegens de hierboven genoemde problemen ben ik begonnen het systeem "from scratch" opnieuw op te zetten.
Heeft flink wat uren gekost, maar ik ben wel een eind op streek.

....nu is het me (ook in het nieuwe bestand) net weer gebeurd dat Excel blijft hangen
Zelfde probleem, wegklikken, programma vraagt of je wil saven, alle Excel afsluiten en je kunt weer opene en weer gewoon verder.

Omdat dit een volledig nieuw opgezet bestand is is volgens mij de kans dat precies dezelfde "bug" er wéér ingeslopen is niet zo groot.

@jkpieterse: Kan het misschien een Excel/Microsoftprobleem zijn? Qua codes wordt er niks gebruikt dat lijkt op de "Application.INteractive = False" die jij noemde in dit verband.

nb: alles draait hier op office 365

Alvast dank voor het meedenken.

Laatst bewerkt:
Als je een bestand kunt delen met stappen om het probleem te reproduceren, dan zou ik dat graag hebben zodat ik e.e.a. aan Microsoft kan melden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan