excel pivotchart naar verschillende personen mailen via outlook

Status
Niet open voor verdere reacties.

SandyH

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2012
Goeiemorgen

Ik heb een excelbestand met veel pivottables en charts, één van die pivotcharts moet ik die wekelijks doormailen naar de medewerkers.

Hoe ik nu werk :

In de pivotchart is één van de filters de naam van de medewerker, en de pivotchart geeft dan gegevens weer over hun klantendossiers.
Dus ik selecteer de naam van de medewerker , dan Copy+C om de chart te kopieren naar klembord
dan ga ik naar outlook en open ik een nieuwe mail waarin ik dan de chart plak
dan vul ik subject in van de mail (is voor iedere medewerker zelfde subject)
en dan mailadres van de medewerker en versturen

volgende naam selecteren in de pivotchart en zo verder tot ik alle medewerkers gehad heb.
Neemt wel wat tijd in beslag, kan ik dit automatiseren met een macro ? Ik moet dan ook ergens weergeven welk mailadres bij welke medewerker hoort.
Als een medewerker het bedrijf verlaat blijven die gegevens wel nog in de file staan (tot een nieuwe file gemaakt wordt voor een nieuw boekjaar), dus ik moet ook ergens kunnen ingeven voor welke medewerkers geen file moet verstuurd worden.

bijkomend probleem is dat we werken met Microsoft Azure protection werken en dan moet ik eerst ook nog een label voor de mail selecteren (altijd zelfde label).
Hoogst irritant maar helaas verplicht.

Is dit iets wat mogelijk is ? Ik kan geen voorbeeld toevoegen omdat er bedrijfsgevoelige informatie in het excelbestand staat.

Indien iemand hier wel een oplossing voor ziet, dan kan ik wel eens proberen om toch een testfile te maken met een paar gegevens ?

Laatst bewerkt:
ik veronderstel dat je met Outlook zal werken, dus ja, wat je vertelt is vrij eenvoudig te doen met macros.
De chart plak je wel enkel in de body zelf en niet als bijlage en verder geen bijkomende info uit de pivot zelf ?

Daarnaast zal het volstaan om gewoon een lijstje te maken met alle medewerkers, met hun mailadres en dan nog een kolommetje om te weten of ze nog gemaild moeten worden.
Dan is het gewoon kwestie van met de macro in je draaitabel alle medewerkers af te lopen en dan die individuele mails aan te maken.
Een keer dat je het klaar hebt voor 1 werkt het voor alle, als die Azure niet te hinderlijk doet.

Kan je anders een voorbeeldje meesturen, het moet er kwa layout en veldennamen etc in de draaitabel er redelijk op lijken, maar verder mag de inhoud volledig verzonnen zijn.

Ik las anders snel even dit,
https://stackoverflow.com/questions...y-e-mail-in-outlook-before-sending-from-excel
https://www.iditect.com/how-to/54327990.html (ivm. Sendkeys)
Het wordt dus toch iets moeilijker, ik gok dat de mails aanmaken niet het probleem zal zijn, je zal ze alle nog een keer moeten langslopen en classifieren of zo.
Maar ja, dat zal je werk wel reduceren met een factor 10 denk ik.

Laatst bewerkt:
Goeiemiddag

Ik werk inderdaad met Outlook en Azure protection met de 4 labels zoals iemand beschreef in één van die links die je toegevoegd had, en in de mail moet enkel de pivotchart komen, mag dus ook als afbeelding erin staan, ik doe nu gewoon copy en paste het in outlook.

Ik heb een klein testbestandje gemaakt, wekelijks komt er nieuwe data bij die er onder geplakt wordt, dan moet de pivot gerefresht worden, mag ook automatisch gebeuren natuurlijk. (echte bestand heeft wel massa's meer data en ook nog enkele filters in de pivot, maar heb het hier klein gehouden)

Dit moet dan gemaild worden naar alle medewerkers (medewerker.1@bedrijfsnaam.com), ik heb alvast een extra werkbladje gemaakt met mailadressen, weet niet als dit nodig is of niet.
Elke mail heeft zelfde subject vb. 'weekoverzicht'

Medewerker 3 moet geen mail krijgen, werkt niet meer voor het bedrijf maar er staat nog data ingevuld op die naam, bij het aanmaken van file voor nieuw boekjaar valt die naam dan weg, aangezien er geen nieuwe gegevens meer bijkomen.
Dus ik moet ergens kunnen aanduiden dat medewerker 3 geen mail hoeft te krijgen. (of meerdere medewerkers, er zijn uiteraard meer dan 4 medewerkers maar heb me in voorbeeld beperkt tot 4).

Ook al is misschien niet alles mogelijk, als ik al een aantal van de stappen kan automatiseren, helpt met dit al vooruit.

Alvast bedankt :)

Bijlagen

Normaal werk ik met Thunderbird en op mijn andere PC (=reserve) heb ik nog een hele oude Outlook staan.
Nu krijg ik die even niet opgestart, dus met die corona toestanden duurt het 2 dagen tegen dat ik hem terug heb.
In bijlage alvast het stukje zonder Outlook.
Er mag gerust iemand anders verder breien.

Vermoedelijk zal er ook nog moeten gekeken worden voor "Remove Old Items"

Bijlagen

Laatst bewerkt:
zo iets ?

Bijlagen

en toen werd het stil.

En toen werd het vorige week ineens zo druk op het werk en hebben we problemen gehad met IT toestanden waardoor ik niet heb kunnen testen, juist eens gekeken naar jouw code maar moet nu nog eens testen met de echte file.

Sorry voor de radiostilte, was echt wel van plan om te reageren, maar 't was wat crazy op het werk. In ieder geval al bedankt voor jouw moeite :) Ik laat nog weten als het lukt.

Het ziet er al veelbelovend uit, maar ik heb wel volgende vraag : er wordt maar één grafiek opgeslaan op C:\
Moet er niet voor elke medewerker een grafiek aangemaakt worden ? dus vb 10 medewerkers, 10 afbeeldingen ?
Nu krijgt elke medewerker dezelfde file.

Outlook opent dan ook netjes de mail en plakt de .png grafiek erin, maar die is vreemd genoeg niet zichtbaar, als ik erop klik komt er wel een kader rond, met die ankerpuntjes om afmetingen aan te passen, maar de grafiek zelf zie ik niet.

Enig idee hoe dit komt ?

(ik ben enkel nog aan het testen met deze testfile, nog niet met de eigenlijke file)

En nu werd het ook stil aan de andere kant, iemand die me verder kan/wil helpen ? De code van cow18 werkt, behalve dat er iedere keer een zelfde grafiek in de mail geplakt wordt (die ook niet zichtbaar is,alhoewel hij er staat).

Ik heb het gevoel dat dit echt een goede oplossing zou zijn voor wat ik nu wekelijks manueel moet doen, dus zou fijn zijn als de juiste grafiek ook in de mail komt :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan