• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel werkbladen automatisch aanvullen

wouter1961

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2024
Berichten
24
Hallo allemaal,

Ik wil graag een vraag stellen over een punt waar ik al heel lang naar op zoek ben.
Ik heb in Excel een werkblad met allemaal rijen met data.
Deze data wil ik graag omzetten naar een eigen werkblad, bijvoorbeeld alles met een A naar tabblaad A, alles met B naar tabblad B enz.
Vervolgens wil ik als ik op het algemene tabblad nieuwe data in een nieuwe rij zet, dat Excel dit automatich in het juiste tabblad op de eerst volgende lege rij aanvult.
Bijvoorbeeld een nieuwe dataregel met een a en dan op de eerstvolgende vrije rij ook op tabblad A.
Ik hoop dat ik de vraag niet al te warrig heb gesteld, maar anders hoor ik graag wat iemand wil weten als aanvulling op mijn vraag.
Alvast bedankt voor het lezen en bekijken van deze tekst, ik hoop dat iemand me op weg kan helpen!

Met vriendelijke groet,
Wouter
 
Warrig valt wel mee, maar met een voorbeeld document wordt het een stuk duidelijker.
 
Hallo edmoor,

Bedankt voor je reactie.
Het originele bestand bevat meer dan 37000 records, dus ik heb even een eenvoudig opzetje in elkaar gezet.
Mijn bedoeling is om als ik op General blad nieuwe invoer doe, dat dit naar het juiste blad ook wordt weggeschreven op het eerst volgende record op het juiste werkblad.

Groet,
Wouter
 

Bijlagen

  • help vraag bestand.xlsx
    12 KB · Weergaven: 5
Probeer deze eens:
 

Bijlagen

  • help vraag bestand.xlsm
    21,1 KB · Weergaven: 10
Ik heb nieuwe data toegevoegd, maar er gebeurt niet zoveel.
Doe ik iets verkeerd?
 

Bijlagen

  • help vraag bestand 2.xlsm
    19 KB · Weergaven: 6
Het bestand in #5 doet het hier prima.
Heb je het bestand na het downloaden wel gedeblokkeert?
 
ik denk dat ik het niet goed doe.

Wat bedoel je met #5?
En, ik moet de makro zeker deblokkeren?
Hoe moet dat, dat weet ik niet namelijk?
 
Dat #5 verwijst naar bericht nummer 5 hier.
Deblokkeren doe je in de eigenschappen van het bestand:
Unblock.jpg
 
Misschien een stomme vraag maar waarom diverse tabbladen?
Kan toch met een draaitabel?
 

Bijlagen

  • help vraag bestand.xlsx
    24,7 KB · Weergaven: 10
Ik gebruik Office 365, Nederlands.
Als ik met de linkermuisknop op het bedtand naar de eigenschappen ga, zie ik wel de opties zoals 'alleen lezen', maar deblokkeren zie ik niet.
 
Peter59, bedankt voor je reactie.
Draaitabellen is voor het sorteren een goede oplossing, maar als er nieuwe data wordt toegevoegd, werkt het dan ook?
 
Ja, maar doe wel dan even op verversen klikken.
 
Kenelijk moet je in het Vetrouwenscentrum van Excel macro's toestaan.
 
beste edmoor,
Klopt helemaal, ik heb inderdaad makro's moeten toestaan.
Dat is in ieder geval opgelost, dankje.
 
Ik heb nieuwe data toegevoegd, maar er gebeurt niet zoveel.
Doe ik iets verkeerd?
Hoi edmoor,

er gebeurt bij mij nog steeds niets.
ik heb makro's toegestaan en gegevens ververst.
de nieuw toegevoegde data wordt bij mij niet verwekt in de sheet.
bestaand is toegevoegd.
 

Bijlagen

  • help vraag bestand 3.xlsm
    19 KB · Weergaven: 4
Bij mij wel.
Power query.
 

Bijlagen

  • help vraag bestand(PV).xlsx
    25,1 KB · Weergaven: 1
Misschien een stomme vraag maar waarom diverse tabbladen?
Kan toch met een draaitabel?
Hallo Peter59,

Bedankt voor je reactie.
De sheet werkt inderdaad zoals bedoelt, de nieuwe data wordt bij de juiste kolom toegevoegd.
Je vroeg, waarom ik mneerdere tabbladen gebruik.
De originele data bestaat uit meer dan 36000 records, door ze weg te schrijven naar verschillende tabbladen en op alfabetische volgorde (dan wordt het ordene van nieuw toegevoegde data nog eenvoudiger), hoop ik een beter overzicht te krijgen.
Als de nieuwe data toegevoegd wordt, kan ik daarna op alfabetische volgorde heb tabblad in de juiste lkay-out krijgen.
Om nieuwe data gelijk automatisch tussen te voegen op alfabetische volgorde is, denk ik, niet mogelijk, of wel?
Jou gemaakte draaitabel zet wel bij elkaar horende invoer bij hetzelfde soort invoer, of zie ik dat verkeerd?
Voor mij hebben draaitabellen nog veel geheimen, maar door ermee te werken hoop ik meer inzicht en meer routine erin te krijgen.

Bedankt in ieder geval voor je input zover!
 
Bij mij wel.
Power query.
Haoi Peter59,

Ja, klopt, die van jou werkt bij mij ook.
De sheet van edmoor werkt bij mij niet, of ik doe iets verkeerd.
Het is geen verwijt, hoor.
Kijk even naar mijn andere bericht aan jou gericht, dat gaat ook over de verschikkende tabbladen.
Ik kijk morgen graag naar je reactie.
Bedankt in ieder geval zover, het helpt me zeker!
 
Werkt bij mij npg steeds prima.
Als ik in B12 bijvoorbeeld PH-AAA en iets in de kolommen C en D invul, wordt dat keurig toegevoegd onder de laatst gevulde regel in het blad PH.
 
De originele data bestaat uit meer dan 36000 records
Geen enkel probleem. Power query kan makkelijk omgaan met 1.048.576 rijen.
op alfabetische volgorde
Dat gaat gewoon automatisch.
Om nieuwe data gelijk automatisch tussen te voegen op alfabetische volgorde is, denk ik, niet mogelijk, of wel?
In de tabel kan je gewoon invullen en na verversen gebeurt alles automatisch.
Jou gemaakte draaitabel zet wel bij elkaar horende invoer bij hetzelfde soort invoer, of zie ik dat verkeerd?
Dat heb je goed gezien.
 

Bijlagen

  • help vraag bestand(PV).xlsx
    27,7 KB · Weergaven: 3
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan