Even een vraagje over je voorbeeld.
Je hebt dus 6000 personen waarbij er (ik neem aan in de kolom er naast) een getal achter staat.
In de voorbeeld zie ik ook personen met twee getallen.
Mag ik er van uit gaan dat deze in een (2e en 3e) eigen kolom staan?
Als dat zo is kun je zo te werk gaan;
Maak een copy van je orginaal en ga daar mee aan de slag...
Voeg een nieuwe kolom voor de totalen achter elke regel. Selecteer kolom B, (klik op de B), klik op de rechtermuis knop en kies invoegen.
Ga in nieuwe lege cel B1 staan en type =som(C1:AA1).
Nb ik ga er even van uit dat je niet meer dan 20 rijen hebt waar mogelijk getallen in staan, is dat wel zo moet je de AA1 veranderen in de kolom waar als laatste nog getallen in staan.
Nu moet de formule langs alle 6000 rijen kopieëren.
Klik op de cel B1 (hier staan nu de som van alle getallen in de kolom C1 t/m AA1).
Rechtonder in is een zwart vierkantje, ga er met je muis op staan (het wordt een zwart kruisje), druk op de linkermuis knop en hou die ingedrukt.
Beweeg je muis langs alle rijen en laat pas onderaan los, het beeld scrolt automatische wel omhoog.
Nu heb je een kolom met namen en één met totalen.
Je kunt nu som.als gaan gebruiken maar je kunt ook een draai tabel maken.
Voeg een nieuwe regel in op regel 1 (dus klik op 1, linkermuisknop en kies invoegen).
Zet nu boven kolom A en B een zinvolle tekst.
Bv in cel A1 Naam en cel B1, Totaal rij
Selecteer nu kolom A en B. (Ga op A staan en klik op de rechtermuis knop en hou deze ingedrukt, en sleep je muis naar B).
Kolom A en B zijn nu donker grijs.
Ga naar Data, Draaitabelrapportage, klik op volgende, klik op volgende.
Sleep Naam naar rij en Totaal rij naar kolom.
Leep vervolgens Totaal rij naar gegevens, standaard zou hier 'aantal van ....' moeten komen te staan.
Dit moeten we veranderen in 'som van ...' klik op de 'button' en kies 'som van ...'
Klik op volgende en klik op voltooien.