• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excell!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

brian_jai

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2004
kheb een bestand met enkele personen met bedragen erin. sommige staan er dubbel in, maar dan met verschillende bedragen omdat ze meerdere contracten hebben lopen bij ons. hoe kan ik ze het snelst/efficienst alle bedragen die een bepaald persoon bij ons heeft bij elkaar optellen? en dan in een ander kolom het totaalbedrag neerzetten?

VB

naam bedrag totaal bedrag

Piet 3
Piet 5
Piet 2 10
Kees 7
Kees 6 13

Zie voorbeeld in ZIP. Je maakt gebruik van de functie SOM.ALS

Bijlagen

Hoi,

Als je veel verschillende personen hebt, werkt je beter met subtotals.
Menu --> subtotalen...

ok, thx...dit werkt ook met grote bestanden? aangezien ik 6000nogwat personen moet nalopen

Ja, al heb je 10000 namen, bereik instellen, klaar.

ik heb jouw voorbeeld gezien, en ik nam dus forumle gewoon over....waar kan ik dan een soort wizard vinden om alles in te vullen?

sorry, ben egt een nulletje als t gaat om excel, kheb wel ooit deelkwalificatie gehaald op school, maar vraag me niet hoe....

stap voor stap uitleg?

Ik heb gewoon de help er bij gepakt. Ik ben ook niet zo'n Excel'er maar lees wel goed wat de helpfunctie aanbiedt.

Kun je jouw Excelbestand hier neerzetten? Eerst even zippen en bij nieuw antwoord even uploaden, uploaden kan via regeltje onder het venster waarin je antwoord geeft.

kanniet wegens privacy van de clienten van ons....
anders had ik t wel gedaan.......

ben stagair hiero....en kreeg meteen een aardige opdracht voor me neus....is archiefwerk...maar wel vervelend

nog een vraag..in dit bestand staan dus 1000den clienten....sommige staan er meer dan 1x in, sommigen maar 1x, bestaat er een mogelijkheid om iedereen eruit te halen die er maar 1x instaan? dus wat dan overblijft zijn de clienten die 2 of meerdere keren in deze lijst staan....

Even een vraagje over je voorbeeld.
Je hebt dus 6000 personen waarbij er (ik neem aan in de kolom er naast) een getal achter staat.
In de voorbeeld zie ik ook personen met twee getallen.
Mag ik er van uit gaan dat deze in een (2e en 3e) eigen kolom staan?

Als dat zo is kun je zo te werk gaan;
Maak een copy van je orginaal en ga daar mee aan de slag...
Voeg een nieuwe kolom voor de totalen achter elke regel. Selecteer kolom B, (klik op de B), klik op de rechtermuis knop en kies invoegen.
Ga in nieuwe lege cel B1 staan en type =som(C1:AA1).
Nb ik ga er even van uit dat je niet meer dan 20 rijen hebt waar mogelijk getallen in staan, is dat wel zo moet je de AA1 veranderen in de kolom waar als laatste nog getallen in staan.
Nu moet de formule langs alle 6000 rijen kopieëren.
Klik op de cel B1 (hier staan nu de som van alle getallen in de kolom C1 t/m AA1).
Rechtonder in is een zwart vierkantje, ga er met je muis op staan (het wordt een zwart kruisje), druk op de linkermuis knop en hou die ingedrukt.
Beweeg je muis langs alle rijen en laat pas onderaan los, het beeld scrolt automatische wel omhoog.
Nu heb je een kolom met namen en één met totalen.

Je kunt nu som.als gaan gebruiken maar je kunt ook een draai tabel maken.
Voeg een nieuwe regel in op regel 1 (dus klik op 1, linkermuisknop en kies invoegen).
Zet nu boven kolom A en B een zinvolle tekst.
Bv in cel A1 Naam en cel B1, Totaal rij
Selecteer nu kolom A en B. (Ga op A staan en klik op de rechtermuis knop en hou deze ingedrukt, en sleep je muis naar B).
Kolom A en B zijn nu donker grijs.
Ga naar Data, Draaitabelrapportage, klik op volgende, klik op volgende.
Sleep Naam naar rij en Totaal rij naar kolom.
Leep vervolgens Totaal rij naar gegevens, standaard zou hier 'aantal van ....' moeten komen te staan.
Dit moeten we veranderen in 'som van ...' klik op de 'button' en kies 'som van ...'
Klik op volgende en klik op voltooien.

contractnr klantnr klantnaam krediet bedr status soort kred
123456 123456 Jaap Aap 10,50 10 FL

ziet er zeg maar ongeveer zo uit.....grof gecopied uit

en dan 6000 keer

Laatst bewerkt:
T.a.v. je tweede vraag.

Sorteer op naam.
Voeg een extra rij in en een extra kolom (B).
Zet in cel A1 Naam en in cel B1 Dubbel?
Plaats nu in cel B2 de formule =als(a1=a2;"Dubbel";als(a2=a3;"Dubbel";""))
Trek deze formule weer langs alle 6000 rijene.
Nu staat achter elke dubbele naam "dubbel".
Nu moet je uitkomt van de formule nog omzetten naar een waarde.
Selecteer kolom B, klik op de rechtermuis knop, kies kopiëren, Ga in Cel B1 staan en klik weer op de rechtermuis knop, kies Plakken speciaal, en kies Waarden.

Dus de kolom krediet bedr status soort krediet bedr ...
kan zich meerder keerder herhalen.
Als dat zo is moet je in de formule =SOM(C1:AA1) veranderen in = cel waar het eerste bedrag in staat + cel waar tweede bedrag in staat etc.
Dus iets als; =D1+H1+ .... nu zou je de kolom totaal rij alleen de som van de bedragen moeten krijgen.
Rest blijft het zelfde.

Laatst bewerkt:
en dan vraag ik me toch wat af,..

waarom is 't niet in access?
(6000 is nogal wat)

En echt het neusje van de zalm... en supermakkelijk: Maak er een draaitabel van.

Via Data => Draaitabel en wizard volgen.

Luc

Ja, ik zou het niet weten. Degene die dit heeft samengesteld, die vriendin daarvan is erg goed met excel, dus misskien daarom. En vervelende is, ik kan aan niemand op de afdeling vragen, omdat ze allemaal maar beetje excel snappen, en sommigen helemaal niet. Dus ja, jullie zijn mijn enige hoop.

Geplaatst door Luc Heyndrickx
En echt het neusje van de zalm... en supermakkelijk: Maak er een draaitabel van.

Via Data => Draaitabel en wizard volgen.

Luc

Oww god, ik kreeg iets heel erg raars eruit, zag er totaal niet uit als iets dat ik kan gebruiken, kan er iemand stap voor stap alles uitleggen? Kheb een screenshot bijgevoegd van het excel bestand, alleen heb ik alles veranderd. ziet er een beetje vaag uit, maar dat kom omdat ik het bestand klein wilde houden. de bedragen in `G totaalbedrag´ heb ik zelf handmatig erin gezet. Maar omdat het er een paar 1000 zijn, moet het sneller kunnen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
THX!!!

Vergeten bij te zetten, ik moet iedereen die er 1x in voorkomt ook eruit halen, bestaat er daar ook een snelfunctie voor? Dus stel dat Chris er 1x in voorkomt, dat ie er dan uitgepleurd kan worden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit is toch perfect op te lossen met subtotalen???

Ga naar Data-> Subtotalen...
Dan "Bij iedere wijziging in Klantnr (in ga er van uit dat iedere klant een uniek nummer heeft)
Bij functie kies je voor Som
En bij Subtotalen toevoegen aan... vink je bedrag aan

Greetz

Geplaatst door daveke
Dit is toch perfect op te lossen met subtotalen???

Ga naar Data-> Subtotalen...
Dan "Bij iedere wijziging in Klantnr (in ga er van uit dat iedere klant een uniek nummer heeft)
Bij functie kies je voor Som
En bij Subtotalen toevoegen aan... vink je bedrag aan

Greetz

hmm, ik heb je stappen precies opgevolgd, maar ik krijg er iets heel scheefs uit.onder totaal bedrag krijg je een 0, en onder klantnummer krijg je gewoon de klantnummer.
kheb screenshot toegevoegd, en alle andere info weggehaald

aww...kword er gek van

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan