Bij dit soort tools is het goed om eerst aan te geven wat je precies voor ogen hebt en met welke mogelijkheden er rekening gehouden dient te worden.
Bijvoorbeeld:
- wil je een uitleen historie bijhouden zodat je kan bijhouden wie wanneer welk apparaat heeft gehuurd (wellicht handig indien er schade wordt geconstateerd door een volgende huurder)
- Lijkt met dat je bij uitleen wilt kunnen zien of een apparaat niet al is verhuurd. Mogelijk wil je dan ook gelijk zien wanneer deze wordt terug verwacht.
- Wil je een zoekscherm/overzicht van alle uitgeleende apparatuur (per apparaat of per huurder of beide)
- Hoe herstel je foutieve invoer ?
- Hoe ga je met je factuur om indien er meerdere apparaten verhuurd worden die op verschillende dagen worden teruggebracht. (Niet mogelijk maken; deelfactuur?)
- Wil je het bestand beveiligd hebben en zo ja, wat mag wel en wat mag niet?
- Wil je achteraf alle facturen nog kunnen reproduceren of kan deze na uitprinten weg?
Zo zijn er nog wel wat zaken te bedenken waar je beter vooraf over na kan denken om te voorkomen dat je halverwege je opzet en dus je macro moet omgooien om iets mogelijk te maken.
Beste Hans123,
Mee eens, waardevolle input.
Kleine situatieschets van de stand van zaken: de opdrachtgever neemt mogelijk de apparaten over van iemand die al de verhuur deed. Aangezien deze persoon veel buiten de boekhouding hielt en dus geen pakkende cijfers kon overhandigen, en de opdrachtgever hem op zijn blauwe ogen moest geloven dat er goed verdient werd, wat hij niet doet, gaat hij het eerst een jaar proberen, waaruit zal blijken of hij het ook echt overneemt.
Tot die tijd vraagt hij om een werkzame tool, niet te specialistisch, waarmee hij:
- klantgegevens kan invoeren die in de DB komen
- apparaatgegevens kan toevoegen (die zou ik ook nog voor hun uit handen kunnen nemen)
- een afhaalbon genereert
- weet wanneer een apparaat weg is en dus niet meer verhuurd kan worden
- automatisch de prijs berekend als een product wordt ingegeven met bijbehorende termijn
- een factuur wordt gevuld met een paar simpele klikken
- de factuur automatich wordt opgeslagen in een vaste map op jaar met een vaste syntax, bijvoorbeeld: {klantnaam + factuurnummer + datum}
Al jouw punten zouden er op termijn in moeten komen, maar door de situatie en door het feit ik heb beloofd in de eerste week van januari iets tastbaars te hebben, moeten er consessies gedaan worden. Ik kan iets neerzetten voor dit moment met mijn kennis, maar ben bang dat dat te foutgevoelig is dus wil het iets beter aankleden. Daar ontbreekt mijn kennis, omdat ik denk dat er ook wat VB bij komt kijken?!
Ik hoop echt dat jullie me opweg kunnen helpen!
Ik hoor graag,
Groet,
Werner van Strien