• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excelopzet voor verhuren materialen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste Werner,

Situatie is duidelijk. Tkint heeft een voorstel gedaan, ik zou daar zeker op ingaan. Mocht het nodig zijn kunnen anderen wellicht nog bijspringen.
Op zich is dit niet heel ingewikkeld te maken, maar zal wel redelijk wat tijd kosten.

Ik wacht even af wat er met tkint uitkomt.

Succes!

Beste Werner,

Mijn eerste reactie op uw vraagstelling was: "waarom maak je je toepassing niet in Access"?

Ik heb jarenlang ervaring met allerhande databanken en gegevensverwerking.
De praktijk leert me dat je vroeg of laat tegen allerhande problemen zult aanlopen door je applicatie te maken in Excel.

Indien je geïnteresseerd bent wil ik je graag VRIJBLIJVEND verder helpen.

@exe125

Dit kan inderdaad perfect uitgewerkt worden in Access. Ik heb via het volwassenenonderwijs een opleiding in Access gevolgd maar we hebben jammer genoeg nooit een database leren opzetten (bepalen van de velden, bepalen van de diverse tabellen en het leggen van relaties tussen velden van tabellen. Ik ben benieuwd hoe je de vraagstelling uitwerkt.
Ik neem ook aan dat een professionele tool best in Access ontwikkeld wordt.

@wenervanstrien
Ik wacht op jouw reactie op het voorstel van exe125 om het geposte voorbeeld verder uit te werken.

Laatst bewerkt:
@tkint,

Dergelijke probleemstelling leent zich inderdaad uitstekend om ontwikkeld te worden in een tool als Access.
De grote uitdaging is het opzetten van de juiste tabellen. De rest volgt vanzelf.

Het voordeel van Access is dat je op een relatief korte termijn al heel wat resultaat kan boeken.

Ik heb wel wat tijd over om Werner hierbij te helpen.
Indien je wil kan ik dan wel eens wat info posten hoe men hierbij te werk gaat.

Ik wacht eerst af hoe Werner hierop reageert.

Alvast hierbij mijn beste wensen voor de feestdagen.

@ exe125,
Ik waardeer de samenwerking indien het project in Access wordt uitgewerkt. Vooral het opzetten van de database en de relaties.

Hallo,

Ik vind het een mooie uitdaging om het uit te werken in acces. Is het dan ook goed werkbaar voor leken die nog nooit met access gewerkt hebben?

Ik zelf heb een beetje verstand ervan, maar zal behoorlijk wat voorzetten moeten krijgen! Lukt dit nog in anderhalve week tijd ?

Ik hoor graag!

Wat dan uitgewerkt moet worden en gelinkt is:

- klantgegevens in kunnen voeren, als niet aanwezig. Dus eerst makkelijk kunnen checken of klant al bestaat, zo niet dan makkelijk klant in kunnen voeren en oproepen in de (pre )factuur.

- arikelen makkelijk toevoegen als er iets te huren bijkomt en de artikelen makkelijk toe kunnen voegen in de factuur.

- makkelijk verhuurtermijnen met bijbehorende prijzen kunnen linken aan de verschillende artikelen en ook aan kunnen passen wanneer iemand iets te laat terugbrengt

- optelling van alles naar subtotaal en de btw erbij om totaal te krijgen

- waarschuwing krijgen wanneer artikel al is verhuurd en niet op voorraad is, dus een gelinkt voorraad systeem. Als spullen terugkomen ook weer in het systeem zetten.

- vinkje of iets dergelijks dat er borg is betaald, en vinkje als borg weer terug is gegeven. Of andere oplossing hiervoor.

- een leverbon die doorvertaald kan worden naar factuur. Of een proforma factuur die makkelijk is aan te passen naar definitieve factuur.

- automatisch een datum van de dag en bij iedere nieuwe factuur een nieuw uniek factuurnummer. Moeten we dan met een sjabloon werken denk ik?

- ik twijfel of we met klantnummers moeten gaan werken.

Ik wil voorstellen om de database te vullen met de artikelen en per artikel
de verschillende prijzen per periode te verwerken (halve dag (=4 uur, dus hier ook belangrijk dat begintijd op de proforma komt, voor tijdberekening ), hele dag, 1 week, steigers ook voor 4 weken).

Goed idee? Aangezien ik niet veel verstand heb van access en vb moet ik me niet bezig gaan houden met het maken van de tabellen!? Ik wil wel leren, maar dat laat de tijd nu even niet toe!

Ik hoor graag.

Werner

Werner,

Dit is een hele boterham :P
Ik vrees als je dit wil klaar hebben binnen anderhalve week in Excel - dit quasi onmogelijk is.

Ik wil de databank met de nodige functionaliteit wel maken voor jou.

Vanwege de zeer korte tijdspanne wil ik er morgen wel 'invliegen'.
Als je interesse hebt stuur je me een PM met je email want er zullen regelmatig toch wel wat vragen zijn en communicatie over dit forum gaat moeilijker.

Ik zal voor diegenen die interesse hebben dan wel wat info posten (achteraf) over het hoe en wat bij dergelijke probleemstellingen.

Dus graag asap uw akkoord voor het 'startschot'. Eenmaal begonnen met het project gaan we er volop tegenaan.

@exe125

Wil je mij in cc zetten wanneer je naar Werner een email stuurt? Zo kan ik stap na stap volgen. Via het volwassenenonderwijs heb ik een aantal uitgewerkte projecten maar dan is het altijd zoeken hoe alles in elkaar steekt en je kan nooit achterhalen over het waarom van een oplossingsmethode.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan