• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

EXEL 97 en alfabetiseren vraag.

• Onderwerp starter Onderwerp starter dump
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dump

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2003
Hallo beste mensen. Ik wordt vanuit een ander forum (beginnersweb) hier naar toe gestuurd met mijn vraag. Mogelijk dat hier de wijsheid te halen valt.

Ja, hoe leg ik dit simpel uit zodat de vraag goed gesteld wordt. Ik ga het toch proberen.
Ik ben nu bezig een lijst te maken in exel waarin ik steeds weer nieuwe woorden toevoeg naarmate de tijd vordert.
Ik doe dit in KOLOM A en in RIJ 1 staat het eerste woord. (A1 ,dus)
het volgende woord komt dan in A2, en dan A3 enzovoort. Alleen de eerste kolom wordt dus gebruikt.
Stel: ik heb hier de woorden staan,
bever,a1---aap,a2-- zebra,a3---rat,a4--- poes,a5--- dan staan ze niet alfabetisch. Ik selecteer nu de gehele kolom en druk daarna op het icoon---a t/m z--- en klaar is kees. Alles staat alfabetisch. Als ik de volgende dagen er een of meerdere woorden bijzet dan zet ik ze onderaan, en ieder woord in een eigen cel. Als ik klaar ben, de A kolom selecteren en a t/m z en het is weer goed. De woorden wisselen dan eventueel van cel. Logisch toch? Tot zover geen probleem.

Daar komt ie.

Op het afdruk voorbeeld gaat de eerste pagina tot A54 waarna hij over gaat in pagina twee en in het werkelijk zichtbare scherm op mijn computer kan ik lezen tot A23 bij een lettergrootte van 10 waarna ik moet gaan scrollen. (bah, niet leuk)

Wat zou het nou leuk zijn als ik gewoon na a23 over kan gaan op b1, b2, b3, b4, etc tot b23 en dan weer naar c1,d1,e1,etc..
Op deze manier kan ik n.l. zo'n 260 woorden in 1 beeldoverzicht houden zonder te hoeven scrollen om te zien of ik het woord al heb.
Zou ik alles in KOLOM A houden dan moet er een heel eind worden gescrold tvoor ik bij a270 ben (en dat vond ik niet leuk!)

Maar hoe,

krijg ik exel zover dat hij maar tot a23 gaat
(mogelijk met pagina einde, of zo?)
en hoe,

kan ik de nieuwe woorden achteraan blijven zetten en ze dan toch nog alfabetisch sorteren over alle kolommen. Bij het woord aardvarken b.v.zal alles dan 1 cel moeten opschuiven en a23 zal dan automatisch b1 moeten gaan worden.

Kan dat allemaal? Windows 98
Hehehehehehehe, pfffffffffffffff, het is er uit.
Doei, Dump. STERKTE.

Sorteren en weergeven ....

Hoi Dump ....

Je zit - als je met de verdeling over meerdere kolommen zit - altijd met het sorteren.
Eerst een 'tip': als je alfabetisch gaat sorteren na een aantal woorden toegevoegd te hebben, selecteer dan niet de hele kolom, maar ga gewoon in een cel in kolom A staan en geef de opdracht om te sorteren....

Dan je vraag om de zichtbaarheid in je scherm te behouden op je gesorteerde woordenlijst.
Kennelijk werk je met een schermresolutie 600X800, vandaar die 23 rijen.

Mijn oplossing werkt alleen op het moment dat je deze resolutie behoudt; bovendien blijf je toch nog zitten met het 'horizontaal' scrollen.

Laat in het tabblad (ik ga ervan uit dat het tabblad 1 is) de situatie, zoals hij is: gewoon je woorden onderaantoevoegen en daarna sorteren (zie hierboven)
Klik op tabblad 2
typ in cel A1 het = teken
ga naar tabblad 1 en klik op cel A1
druk op de entertoets

Klik in cel B1
typ in cel B1 het = teken
ga naar tabblad 1 en klik op cel A24
druk op de entertoets

Klik in cel C1
type in cel C1 het = teken
ga naar tabblad 1 en klik op cen A47

Herhaal dit in D1 door de waarde van de celverwijzing uit de vorige cel steeds met 23 te verhogen ..... etc net zolang je nodig hebt.

Selecteer in tabblad 2 alle cellen in rij 1 met een verwijzing naar het eerste tabblad.
Kopieer met het vulgreepje rechtsonder deze selectie tot en met rij 23.

Teun

Laatst bewerkt:
Hallo Teun.
Bedankt alvast voor de reactie en ik geloof dat ik de clou snap.
Wat je doet is d.m.v. knippen en plakken van een lange lijst een verkorte maken waarbij de functies van tab1 gerangschikt meegenomen worden naar tab2. Zeg ik het zo goed? Ik vul aan in tab1 aan het einde en alfabetiseer daarna en de wijzigingen worden doorgevoerd naar tab2

Wat ik (hoop ik) alleen nog niet helemaal snap is het laatste stukje uitleg,
Selecteer in tabblad 2 alle cellen in rij 1 met een verwijzing naar het eerste tabblad.
en,
Heb je nog even tijd?
Doei, Dump.

Dit gaat ook in hetzelfde werkblad !!
In de veronderstelling dat je je lijst ziet tot cel A23 (kan meer zijn bij grotere resolutie of kleiner beeld (grotere zoom)), doe hetvolgende: typ in vak B1 hetvolgende (letterlijk): =CEL("inhoud";A24). Cel B1 geeft dan de inhoud van cel A24. Voor cel C1 dezelfde formule maar 23 méér, dus =CEL("inhoud";A47); enzovoort voor de andere kolommen. Voor elke kolom moet je die formule wel nog doorvoeren tot in cel 23 van die kolom, dus bovenste cel aanklikken, vulgreep vastpakken en doorslepen tot beneden!
De gegevens blijf je gewoon invoeren in kolom A onderaan , maar het overzicht blijft in je bovenste gedeelte.
Veel succes
Jo

Plus: om snel van het onderaan invoeren over te schakelen naar het bovenste gedeelte doe: ctrl+home; terug naar beneden is dan ctrl+end.
Veel plezier
Jo

Wie van de twee .....

Beste Dump,

Je moet zelf nu maar beslissen met wie je verder wilt, met Papajo of met mij.

Ik ga geen Babylonische spraakverwarring aan.

Papayo heeft ongetwijfeld gelijk, maar of hij echt op jou vraag een antwoord heeft na mijn reactie betwijfel ik.

Vraagje: weet je wat het begrip 'selecteren van cellen' inhoudt en het begrip 'vulgreepje'?

Ik verneem.

Teun

Laatst bewerkt:
cellen selecteren ?? als je zijn naam ziet en leest wat ie al gedaan heeft ... (zijn naam is niet dumb).
En voor de rest: zie plaatje ...

hier komt ie ....

Bijlagen

• vulgreep2.jpg
    vulgreep2.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 57
Vraag opgelost

Hoi Dump,

Is je vraag opgelost?
plaats dan even een vinkje ...

Teun

Kijk dit is nu weer eens een leuke uitdaging.

In de bijlage staat een excelblad met 3 macro's.

Op blad1 kun je in het gele veld iets invullen, met de eerste button voeg je dit item toe aan de lijst.
N.b. komt de naam al voor wordt de cel rood, hier kun je dus al zien of je probeerd iets dubbel op te voeren.
De tweede button is om te sorteren (A-Z).
De derde button maakt je gevraagde overzicht op blad2.
Ik laat eerst kolom A kopieëren naar blad3.
Daar wordt uitgerekend hoelang de laatste rij moet zijn = rest van totaal door 23, deze zet ik neer op blad2 en voeg een lege kolom in, vervolgens herhaal ik dit proces net zo lang tot alle hele rijen van 23 ook op blad2 staan.
Het effect wordt natuurlijk pas zichtbaar als je meer dan 23 rijen hebt.

N.b. bij het maken van het overzicht wordt automatisch gesorteerd ook al heb je na het invoegen nog niet je bron tabel op blad1 gesorteerd.

ps. Als je goed kijkt kan je zien dat de macro (3e) eigenlijk eerst z-a sorteerd en later pas weer van a-z.

Voor mensen die liever geen vreemde macro's starten hier code van de marco die het meeste werk doet;

Sub Maak_overzicht()
'
' Maak_overzicht Macro
' De macro is opgenomen op 10-5-2003 door Withaar.
'
Dim xx As Integer
Dim yteller As Integer
'
Sheets("Blad2").Select
Cells.Select
Selection.ClearContents
Sheets("Blad3").Select
Cells.Select
Selection.ClearContents
Sheets("Blad1").Select
Columns("A:A").Select
Selection.Copy
Sheets("Blad3").Select
Range("A1").Select
ActiveSheet.Paste
Application.CutCopyMode = False
Selection.Sort Key1:=Range("A1"), Order1:=xlDescending, Header:=xlGuess, _
OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom

' even kijken hoe de indeling moet worden
' wat is de laaste rij
Selection.End(xlDown).Select
laatsterij = Selection.Row
If laatsterij = 65536 Then
MsgBox "Je hebt nog niets ingevult"
Sheets("Blad1").Select
Range("A1").Select
Exit Sub
End If

y = laatsterij Mod 23
yteller = y
'taatste rij

Range("A1:A" + CStr(yteller)).Select
Selection.Copy
Sheets("Blad2").Select
Range("A1").Select
ActiveSheet.Paste
Selection.Sort Key1:=Range("A1"), Order1:=xlAscending, Header:=xlGuess, _
Selection.Insert Shift:=xlToRight
Sheets("Blad3").Select
Rows("1:" + CStr(yteller)).Select
Selection.Delete Shift:=xlUp
Range("C1").Select

x = laatsterij / 23
For t = 1 To x

Range("A1:A23").Select
Selection.Copy
Sheets("Blad2").Select
Range("A1").Select
ActiveSheet.Paste
Selection.Insert Shift:=xlToRight
Sheets("Blad3").Select
Rows("1:23").Select
Selection.Delete Shift:=xlUp
Range("C1").Select

Range("A1:A23").Select
Selection.Copy
Sheets("Blad2").Select
Range("A1").Select
ActiveSheet.Paste
Next t
Sheets("Blad2").Select
Selection.Delete Shift:=xlToLeft
Range("A1").Select
End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo, beste mensen.
Sorry voor de wat late reaktie maar ik was in de veronderstelling dat ik een e-mail zou krijgen bij een antwoord. Of hij is er geweest en per ongeluk weggegooid of het werkt hier iets anders. Maar goed, dat maakt verder niet meer uit.
Ik heb hier de keuze ineens uit 3 beantwoorders en als ik echt zou moeten kiezen dan ga ik voor withaar. Effe gauw een eigen macrootje maken. Maar niet heus. Toch bedankt, withaar.
En ja, selecteren dat woord ken en gebruik ik natuurlijk en de naam vulgreepje ken ik niet maar gebruik ik wel. Weet ik dus ook weer.Ik ben dus iemand die alles zelf ontdekken moet. Geeft niet, daar leer ik van het duurt alleen soms wat lang. Maar ik heb meer geduld dan ik zelf snap.
Teun en papajo.
Ik geloof dat ik beide voorstellen snap en zal ze ook beide uit gaan proberen. Zo ben ik nu eenmaal. Maar ik ga in eerste instantie met teun verder omdat ik al met hem ben begonnen.

Zou je deze zin anders willen omschrijven?
En slaat deze zin dan op die hiervoor?
Oke, daar gaat hij weer.Ik zal nu eerder kijken.
Doei, Dump.

Hoi,

"Selecteer in tabblad 2 alle cellen in rij 1 met een verwijzing naar het eerste tabblad. "
Met andere woorden: selecteer alle cellen, waarin je een verwijzing naar het eerste blad hebt staan.

Als je deze cellen hebt geselecteerd, kopieer je deze tot en met rij 23, door op het vulgreepje aan de meest rechtse cel van de selectie te gaan staan en te slepen tot en met rij 23.
De celverwijzingen in de gekopieerde cellen worden nu aangepast, zodat alles uit kolom A van het eerste tabblad zichtbaar wordt in tabblad twee.

Je kunt nu in het eerste tabblad aanvullen en sorteren, en het resultaat wordt weergegeven in een overzicht op het tweede blad.

Het kan zijn, dat je nulwaarden ziet in je tweede tabblad.
Er zijn twee manieren om dat te voorkomen.
1. Kies menu Extra > Opties; tabblad Weergave en haal het vinkje weg bij "Nulwaarden". Dit is echter een algemene instelling en zal vanaf dat moment voor alle bestanden gelden.
2. Zie meegestuurde bijlage...... hierin zijn de celverwijzingen in een formule met de ALS-functie ondergebracht: =als(de inhoud van een cel in de woordenlijst leeg is [weergegeven door dubbel aanhalingsteken]; moet niets [dubbel aanh.teken] worden weergeven; anders de inhoud van betreffende cel).

Als je nog vragen hebt, hoor ik van je.

Dank en succes

Teun

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ook namens mij bedankt! :)
(de persoon die Dump naar hier gestuurd heeft)

Beste Dump,

Naast de macro zelf staat er ook het hele programma als download in m'n eerdere mailtje (helemaal onderaan staat een link, net overzicht.zip), je hoeft dus niet zelf aan de slag.
De enige reden waarom ik de hele macro tekst er neer heb gezet is omdat niet iedereen zomaar 'vreemde' marco's op z'n pc wil starten ivm de kans dat er een virus in kan zitten.
N.b. deze is absoluut virus vrij!

Dus de file gewoon even downloaden, upzippen (= uitpakken, met een klein programmatje is de file net overzicht.xls 'kleiner'gemaakt en heeft de extentie .zip gekrgen) en uitproberen.
Mocht het upzippen een probleem zijn op dat je geen unzip programma hebt (maakt van de .zip weer de orginele file) kun je hier een programma vinden wat dat voor je kan doen.

http://www.braxio.com/zip.htm , slechts 135kb groot dus ook voor mensen met een langzame verbinding prima te doen.

Mocht je nog geen upzipper hebben dan kan je het beste eerst bovenstaande programma downladen, en daarna mijn excel programma.
Unzip opend dan automaische nadat je op net overzicht.zip heb geklikt. Als je dan dubbelklikt op net overzicht.xls (staat in de blauwe balk) opend deze automatisch in Excel en kun je aan de slag, daarna alleen nog even opslaan op je eigen PC.

Laatst bewerkt:
Bedoel je withaar, dat alles al wordt aangeboden op de manier zoals ik het graag heb?
Doei, Dump.

... Ja...

Als je alle woorden die je nu al hebt even selecteerd, kopieerd en dan in mijn programma in kolom A plakt ben je direct klaar en kun je daarmee verder werken.

Succes, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Heren, heren.
Als ik uw .zip bestanden download dan wordt er .php achter de .zip gezet en kan ik ze niet open. Wat nu?
Doei, Dump.

.... dit probleem is helemaal nieuw voor mij...

Probeer eerst eens de file te hernoemen waarbij je de .php er afhaalt.

Hernoemen kan je doen door op de file met de rechtermuisknop te klikken en dan naar naam wijzigen te gaan.

Blijft wel een vreemd probleem, zal eens kijken of ik er iets over kan vinden.
Hoe doe je die download, ik neem aan dat je op de bestandsnaam gaat staan, zodat hij blauw wordt waarna je op de linker muisknop klikt.
Na een tijdje verschijnt er een 'popup' met de tekst "Bestand downloaden" in de blauwe balk.
Je klikt op opslaan en kiest een locatie.
Als het goed is zie je nog steeds de juiste bestandsnaam, net overzicht.zip, klik op opslaan.
Als je klaar bent kun je het uitpakken en zou je het bestand net overzicht.xls moeten krijgen wat je kunt openen in excel.

Als je een van de handelingen anders doet zal het waarschijnlijk daar aan liggen.

N.b.PHP heeft met servers te maken of met Linux...

Laatst bewerkt:
Oke, withaar. Ik heb de naam gewijzigd en de beide bestanden (ook die van teun) gaan nu gewoon open.
Ik heb de .zip die erachter stond weggedaan. Ik heb overigens gewoon gedownload zoals je had beschreven. Maar ja. de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Zo, nu kunnen we, als er weer voldoende tijd is, gaan experimenteren. Maar eerst slapen en deze week overwerken dus voordat ik er aan toe kom ga ik naar mijn vrije vrijdag. Dus waarschijnlijk tot dan.
Bedankt tot zover en een goede nacht.
Doei, Dump.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan