• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Exel formule minus hoogste en laagste

Status
Niet open voor verdere reacties.

Big Ed

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 mei 2006
Beste

Ik zit met een probleem :( ik moet een formule maken in exel waarbij ik van 26 weken een gemiddeld aantal moet berekenen,
Nu is dat niet zo moeilijk maar ik wil dat het aantal van de 4 hoogste en van de 4 laagste niet word meegenomen in het gemiddelde.

Bestaat deze mogelijkheid in exel.

Bvd,

Kan zover ik weet niet standaard, maar als je ze vooraf op waarde kunt sorteren zou je daarna het gemiddelde van 5 t/m 22 kunnen berekenen.

Beste Big Ed,

Niet zo'n mooie oplossing, maar wel werkbaar. Zie bijlage.

Groeten,

Richard

Bijlagen

Dit is al beter denk ik:

=SOMPRODUCT((B2:B27)*(RANG(A2:A27;A2:A27)>4)*(RANG(A2:A27;A2:A27)<23))/18

Wigi

:) Beste allen bedankt voor jullie medewerking ik kan hier zeker wat mee.
Nogmaal dank.

:thumb:

Goed gevonden Franç, die functie kende ik nog niet.

Ik heb een vergelijkbaar probleem, waarvoor de functie van Wigi me wel geschikt leek:
=SOMPRODUCT((B2:B27)*(RANG(A2:A27;A2:A27)>4)*(RANG(A2:A27;A2:A27)<23))/18

alleen wil ik hier de extra voorwaarde aan toevoegen dat de tekst in kolom.C gelijk is aan test en dat alleen de hoogste waarde wordt gegeven.
Ik zat zelf te denken aan:
=SOMPRODUCT(((C2:C27="test")*(B2:B27)*(RANG(A2:A27;A2:A27)=1))
Dit werkt helaas enkel wanneerde hoogste waarde uit de gehele reeks in kolom C test bevat, anders wordt een 0 retour gegeven.

Kan iemand me helpen aan een formule die de hoogste waarde weergeeft die voldoet aan één of meerdere voorwaarden??

John

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan