explorer.exe start niet automatisch

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ulic
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ulic

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2006
Sinds vandaag heb ik plotseling een probleem met het opstarten van Windows XP. Bij het opstarten krijg ik het welkomstscherm van windows te zien, en vervolgens mijn bureaublad achtergrond, maar verder niets. Geen startmenu, taakbalk, desktop iconen of wat dan ook. Ctrl-Alt-Del krijg ik de task manager te zien, en blijkt explorer.exe niet gestart te zijn. Als ik deze vervolgens via de task manager handmatig start werkt alles verder normaal.
Ik heb de afgelopen dagen geen noemenswaardige aanpassingen aan mijn systeem gedaan, geen programma's geinstalleerd/verwijderd of iets dergelijks. De key in het register HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\shell staat gewoon explorer.exe vermeld zoals het hoort.

Iemand die enig idee heeft hoe ik dit kan verhelpen, of in ieder geval waar ik moet beginnen met zoeken?

Alvast bedankt.

Edit: nog vergeten te vermelden, de Windows logboeken vermelden geen errors of warnings

Laatst bewerkt:
je zou gewoon systeemherstel kunnen proberen naar een datum wanneer de explorer wel nog goed opstartte :thumb:

je zou gewoon systeemherstel kunnen proberen naar een datum wanneer de explorer wel nog goed opstartte :thumb:

Systeemherstel heb ik helaas ooit om wat voor reden dan ook uitgeschakeld, en niet meer ingeschakeld. Dat gaat niet lukken dus.

[...]De key in het register HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\shell staat gewoon explorer.exe vermeld zoals het hoort.

Iemand die enig idee heeft hoe ik dit kan verhelpen, of in ieder geval waar ik moet beginnen met zoeken?
[...]

Kijk op dezelfde registry-plek, maar dan niet naar Shell maar naar de waarde UserInit
Er hoort te staan: C:\WINDOWS\system32\userinit.exe,
Opmerking1: Als je Windows ergens anders staat, dan kan het eerste deel iets anders zijn
Opmerking2: De "," op het einde van regel hoort daar ook)
Vertel ons wat daar staat bij jou, wijzig nog even niets.

Tijs.

Kijk op dezelfde registry-plek, maar dan niet naar Shell maar naar de waarde UserInit
Er hoort te staan: C:\WINDOWS\system32\userinit.exe,
Opmerking1: Als je Windows ergens anders staat, dan kan het eerste deel iets anders zijn
Opmerking2: De "," op het einde van regel hoort daar ook)
Vertel ons wat daar staat bij jou, wijzig nog even niets.

Tijs.

Ook die waarde klopt gewoon.

Maak even een nieuw account, en log daar even op in. Heb je daar hetzelfde probleem?
Indien daar geen probleem, dan is er wat mis met de instellingen van jouw account in de registry, denk ik zo.

Tijs.

Helaas geen resultaat. Ook een nieuwe account kampt met het zelfde probleem.

Misschien is er wat mis met de omgevingsvariabelen.
Start -> Uitvoeren -> cmd /c set > c:\variabelen.txt

Post hier het bestand variabelen.txt in de hoofdmap van C: als bijlage.

Tijs.

Code:
ALLUSERSPROFILE=C:\Documents and Settings\All Users
APPDATA=C:\Documents and Settings\Freekie\Application Data
CLASSPATH=.;C:\Program Files\Java\jre1.6.0_05\lib\ext\QTJava.zip
CommonProgramFiles=C:\Program Files\Common Files
COMPUTERNAME=FREEK
ComSpec=C:\WINDOWS\system32\cmd.exe
FP_NO_HOST_CHECK=NO
HOMEDRIVE=C:
HOMEPATH=\Documents and Settings\Freekie
LOGONSERVER=\\FREEK
NUMBER_OF_PROCESSORS=1
OS=Windows_NT
Path=C:\Program Files\PHP\;C:\Program Files\PC Connectivity Solution\;C:\php\;C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\System32\Wbem;C:\Program Files\Common Files\Adobe\AGL;C:\Program Files\QuickTime\QTSystem\;C:\Program Files\Java\java EE 5\bin
PATHEXT=.COM;.EXE;.BAT;.CMD;.VBS;.VBE;.JS;.JSE;.WSF;.WSH
PHPRC=C:\php\
PROCESSOR_ARCHITECTURE=x86
PROCESSOR_IDENTIFIER=x86 Family 15 Model 2 Stepping 7, GenuineIntel
PROCESSOR_LEVEL=15
PROCESSOR_REVISION=0207
ProgramFiles=C:\Program Files
PROMPT=$P$G
QTJAVA=C:\Program Files\Java\jre1.6.0_05\lib\ext\QTJava.zip
SESSIONNAME=Console
SystemDrive=C:
SystemRoot=C:\WINDOWS
TEMP=C:\DOCUME~1\Freekie\LOCALS~1\Temp
TMP=C:\DOCUME~1\Freekie\LOCALS~1\Temp
USERDOMAIN=FREEK
USERNAME=Freekie
USERPROFILE=C:\Documents and Settings\Freekie
windir=C:\WINDOWS

Even nagekeken, en hier zie ik geen problemen mee.
Enige wat ik als snelle oplossing zou kunnen zien is een automatisch opstartend iets dat explorer.exe belet of afsluit.

Gebruik AutoRuns om zaken uit te schakelen bij opstarten, vooral die voor alle gebruikers gelden.

Lost dat je probleem op, dan rustig aan opstartende zaken weer aanvinken totdat je hebt uitgezocht welke applicatie(s) voor je probleem verantwoordelijk is.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik zal een poging wagen, maar aangezien er de afgelopen tijd niet echt iets veranderd is in mijn opstart programma's heb ik er weinig hoop op dat dit gaat werken.

Ik ga dnties gewoon verder laten doen omdat hij precies toch wel een paar goede ideeën heeft maar van wat er nu allemaal gebeurd kan ik niet echt van meespreken hoe het moet, dus dnties, ga je gang :P

Ik wou gewoon wel even vermelden dat je misschien door bij het opstarten (f8 drukken) en dan zou kunnen kiezen voor "instellen naar laatst goed werkende punt"

het is dan geen systeemhersel, maar misschien lukt het voor jou ook gewoon wel.
simpele oplossing moest het werken :thumb:

Even nagekeken, en hier zie ik geen problemen mee.
Enige wat ik als snelle oplossing zou kunnen zien is een automatisch opstartend iets dat explorer.exe belet of afsluit.

Gebruik AutoRuns om zaken uit te schakelen bij opstarten, vooral die voor alle gebruikers gelden.

Lost dat je probleem op, dan rustig aan opstartende zaken weer aanvinken totdat je hebt uitgezocht welke applicatie(s) voor je probleem verantwoordelijk is.

Tijs.

Ter aanvulling: ik heb zojuist de veilige modus van windows geprobeerd, maar ook daar is het probleem het zelfde. Wil dat niet zeggen dat het probleem niet bij de opstart-programma's zit?

Ter aanvulling: ik heb zojuist de veilige modus van windows geprobeerd, maar ook daar is het probleem het zelfde. Wil dat niet zeggen dat het probleem niet bij de opstart-programma's zit?

Ben ik met je eens: Kans dat het iets met opstartende programma's te maken heeft is 0%.
Ik begin nu toch te denken aan een in-place herinstallatie van XP: link

Tijs.

Ben ik met je eens: Kans dat het iets met opstartende programma's te maken heeft is 0%.
Ik begin nu toch te denken aan een in-place herinstallatie van XP: link

Tijs.

Ja daar was ik ook al bang voor, maar had het liever anders opgelost.

In ieder geval bedankt voor de moeite.

Als er nog anderen met ideeën zijn hoor ik het graag.

mijn idee heb je wss al geprobeerd?

nee dan sorry :confused:

---
misschien de commands chkdsk /f en sfc /scannow eens proberen :thumb:

Laatst bewerkt:
Ik ga dnties gewoon verder laten doen omdat hij precies toch wel een paar goede ideeën heeft maar van wat er nu allemaal gebeurd kan ik niet echt van meespreken hoe het moet, dus dnties, ga je gang :P

Ik wou gewoon wel even vermelden dat je misschien door bij het opstarten (f8 drukken) en dan zou kunnen kiezen voor "instellen naar laatst goed werkende punt"

het is dan geen systeemhersel, maar misschien lukt het voor jou ook gewoon wel.
simpele oplossing moest het werken :thumb:

Inderdaad simpele oplossing, maar is hier niet aan de orde, helaas: "Laatst goed werkende configuratie" kun je alleen gebruiken als je verder nooit meer normaal hebt ingelogd, maar dat is ondertussen wél gebeurd/gelukt.

Systeemherstel (je eerste tip) was als eerste stap het beste geweest, maar dat is hier helaas niet mogelijk, zoals de topic-starter al heeft teruggemeld.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan