Exporteren gegevensbladweergave naar txt bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trientje

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2012
Hoi

Ik wens de data van eengegevenbladweergavE te exporteren naar een txt betand. Maar in het txt bestand staan | en _ tekens welke omkaderingen vormen. Nu wil ik een txt bestand welke enkel de data bevat met tab of ; of ander scheidingsteken met als eerste rij de veldnamen.

Bij exporteren kan ik niet anders dan gegens met opmaak en indeling aankruisen.
Of moet ik de gegevens van de query in een bestand opslaan en dan pas exporteren.

Groetjes.

Je wilt een export bestand maken; dat doe je met gegevens van een tabel of een query, dat zou niet zoveel uit mogen maken, als je de juiste specificatie gebruikt. Wat ik niet snap is:
Maar in het txt bestand staan | en _ tekens welke omkaderingen vormen.
Bij mijn weten maakt een exportbestand uit zichzelf geen kaders om veldnamen. Dus hoe ziet zo'n export bestand er nu uit? Kun je een voorbeeldje posten?

Bekijk bijlage analytische rekeningen.txt

ik hoop dat ik zo de attach heb toegevoegd.

als ik opmaak.... niet aankruis krijg ik de melding dat er teweinig parameters zijn

sorry voor mijn gestuntel maar het is allemaal nieuw voor me.
de werking van de forum en acces

groetjes

En dit komt rechtstreeks uit Access? Hoe ziet je export specificatie er uit?

Trientje,

wat jij doet is rechtstreeks vanuit je formulier exporteren.
De manier om gegevens te exporteren is vanuit een tabel of vanuit een query.
Als je dat doet en je kiest voor exporteren als tekstbestand en je wijzigt vervolgens de extensie van txt naar csv, dan krijg je een export wizard te zien.
Daarin is het mogelijk om je exportspecificatie op te slaan (noteer de naam).

Volgende stap is om je export te starten via VBA code waarin je de methode TransferText gebruikt.

Zie ook Access Help, zoek op TransferText.

Of:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/664101-exporteren-tabel-als-txt-bestand

Tardis

Laatst bewerkt:
ik werk momenteel vanop afstand met mijn ipad. ik zal morgen printscreens posten van mn stappen en schermen. maar het txt bestand komt vanuit acces. en specs zijn niet beschikbaar

groetjes

hoi tardis en michel . ik heb de query laten werken. krijg dan de gegevns te zien in gegevenswerkbladweergave en probeer van saaruit de gegevens te exporteren. ik probeer morgen verder wqnt vanop afstand vanop een ipad is het niet echt praktisch werken. bedankt alvast voor jullie moeite !

tot morgen!
groetjes

hallo, hier ben ik weer met het vervolg. ik heb al mn stappen in de bijlage gezet.
ik probeer dus het resultaat van een query te exporteren naar een txt bestand zonder kader.
maar daar slaag ik maar niet in.

groetjes

txt.jpg

Heb je de query geopend als je hem exporteert? In mijn Access versie (2003) kan dat niet eens. Ik snap ook niet wat je met 'de eerste optie' bedoelt; welke opties heb je dan?
Probeer in ieder geval eens een simpele macro te maken; daarbij kun je het commando TranserfText (tekstOverbrengen) gebruiken om de export in te stellen. Dan zou er een keurig tekstbestand uit moeten rollen.

ik werk met acces 2010 en ik kan nadat ik het resultaat op het scherm krijg van de query op het lint exporteren aanduiden. de eerste optie is exporteren met opmaak en indeling waardoor de omkaderingen mee opgenomen worden in het txt bestand (zie bijlage). Specificaties kunnen niet meegegeven/geselecteerd worden. (Wat bij het exporteren van tabellen wel kan). ik zal eens zien wat ik gedaan krijg met een macro.

txt.jpg

Laatst bewerkt:
Als je geen opties selecteert, kun je zelf een exportdefinitie maken/kiezen. En daarin zie ik geen opties om records met lijntjes te scheiden. Dus probeer die eens. Sla de exportdefinitie op als je tevreden bent, dan kun je hem verder in macro's en VBA gebruiken.

Maar als ik geen optie selecteer dan krijg ik de foutmelding dat er teweinig parameters zijn. Dus ik met die exporteren met opmaak en indeling aankruisen. Daar kan ik niet om. Ook als ik op de query sta en rechtermuisknop klik om dan export naar txt te selecteren kom ik in net hetzelfde scherm terecht. Ik heb op andere forums net dezelfde meldingen gevonden. Ook microsoft weet dat dit probleem zich voordoet in acces 2010. En van vba ken ik niet veel. In excel gebruik ik de opnameknop van macro s om die dan verder manueel aan te passen.:D Maar.... Ik geef het niet op! Heb het ondertussen zo opgelost dat ik met een query een bestand analrek steeds overschrijf en deze kan ik dan wel zonder opmaak en met een gekozen scheidingsteken kan exporteren. Die exportgegevens heb ik dan opgelagen. Het is via een omweg maar het helpt me wel even verder.

In het scherm met de optie "exporteren met opmaak en indeling" kun je ook kiezen waar je het exportbestand op wilt slaan.
Die optie moet je NIET aanvinken.

Bestandsnaam eindigt standaard txt in bijvoorbeeld exportbestand.txt
Als je nu txt wijzigt in csv en op OK klikt wordt de exportwizard gestart.
Daarin heb je een knop Geavanceerd, klik die aan om je opmaak te regelen.
Opmaak kun je vastleggen in een exportspecificatie.
Noteer de naam van de exportspecificatie en gebruik die weer in TransferText.

Zie ook de eerdere links waar ik naar verwijs.
Eea staat ook prims beschreven in Access Help.

Je exporteert nu de opmaak van je formulier, tabel of query, vandaar al die extra streepjes.

Dus, nogmaals, je wijze van exporteren is het probleem en niet MS Access.

Tardis

Het probleem is opgelost. Ik heb de query zodanig gewijzigd dat ik het kan laten draaien zonder parameters. Nu kan ik de query zonder problemen exporteren als platte tekst. Nu krijg ik de opties om het met een gewenste scheidingsteken en zonder opmaak te exporteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan