Extensiewiziging van Documenten en jpg files

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paradijsvogel

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2003
L.S.,

Gebruik momenteel Win 8.1 en Office 2013. Op voor mij onverklaarbare reden zijn aan de extensies van documenten toegevoegd jdzwinm ( dus doc.jdzwinm) Daardoor kan ik ze niet meer openen. Hetzelfde geld voor de fotofiles .jpg (dus dat wer .jpg.jdzwinm). Ook niet meer te openen !
Is daar een oplossing voor ?

Groet,
Jan Waltmann

Ik vermoed dat je met een ransomware virus te maken hebt.
Als je zo'n xxxx.jpg.jdzwinm hernoemt naar xxxx.jpg, kun je dat xxxx.jpg bestand dan wel succesvol openen?

Tijs.

Ga in een command box naar de betreffende map en geef dan de volgende opdrachten:
Code:
ren *.doc.jdzwinm *.doc
ren *.jpg.jdzwinm *.jpg

Dat zal de wijziging naar de juiste extensie doen. Hiermee heb je wel een oplossing maar wellicht een tijdelijke omdat de oorzaak hiermee niet weg genomen is. Laat je computer eens op malware scannen.

Edit:
Botsing met dnties ;)

Zie ook DEZE link om je computer te scannen op virussen, spyware etc.

Groeten Marcel

Beste Edmoor,
Hartelijk dank voor Uw reactie ! Maar hoe kom ik in de command box van een map. Gaarne stappenplan voor een 72-jarige !
Bij voorbaat dank !
Als het gelukt is laat ik het weten.
Groet,
Jan

Even kort door bocht, een instructie:
a. Blader in Verkenner naar een map met van die hernoemde bestanden.
b. Ga een map 'omhoog' in de hiërarchie van mappen, zodat je de map van a. als een submap ziet weergegeven in Verkenner.
c. Shift-rechtsklik op de submap en klik op "Opdrachtvenster hier openen"
d. Gebruik de instructie die Edmoor aangaf om bestanden te hernoemen in het dan geopende CMD.exe venster.
e. Sluit het CMD.exe venster via het commando EXIT
f. Ga in Verkenner weer naar de submap waar je de bestanden van hernoemd hebt en kijk of de hernoemde bestanden succesvol te openen zijn.

Zie bijlage voor een voorbeeld, waar ik een CMD.exe venster open op de locatie van de submap Mijn afbeeldingen

Tijs.

Bijlagen

• Opdrachtvenster_hier_openen.JPG
    Opdrachtvenster_hier_openen.JPG
    87,6 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Het lukt mij niet. Is deze oplossing voor win 8.1 en Office 1013 ?
Ik zie geen cmd.exe staan.

Heb het inmiddels gevonden. Met cmd.exe herbenoemen. maar dan zie ik dat ze gewijzigd zijn in Word 97-2003 documenten. Wanneer deze worden geopend zie ik allerlei vreemde chinese tekens. Er staat ook een kolom naast met andere talen, maar voor mij geen leesbare ! Zou het komen omdat ik ze probeer te open in Outlook 2013 ???

Je hebt toch niet de *.jpg.jdzwinm bestanden hernoemd naar .doc ?

De mogelijk is dat de documenten door waarschijnlijk malware niet alleen van extensie zijn gewijzigd maar ook encrypted. Het enige dat dan nog rest is de bestanden terug halen van je backup (IJdele hoop...)

Ik zou eerst nog even proberen om 1 bestand uit POST#10 te hernoemen naar .jpg om te kijken of het een .jpg (foto) is of een .doc (Word document).
Kan zijn dat de verkeerde zijn ge-renamed zoals dnties vroeg in POST#9.

Ik zie nl in de afbeeldingen uit POST#10 dat het om een cryptogram gaat uit het Eindhovens dagblad, daarom vermoed ik dat het om een .jpg bestand gaat en niet om een Word (.doc) bestand.
GqeL9tB.png

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Beste Marcel,
De *.jpg.jdzwinm heb ik apart van de *.doc.jdzwinm gerenamed, maar ze zijn ook hierna niet meer te openen !
Maar waar vind ik evt. de (onbeschadigde) backup-files van docx en jpg ???

Groet,

Als je geen backups hebt gemaakt zullen deze er niet zijn.

Ik begin steeds meer aan ransomware te denken. En zonder backup is dat een (groot) probleem. Kan er op neer komen dat je inderdaad moet gaan betalen om je bestanden weer terug te krijgen, maar is afhankelijk van óf en zo ja, wélke ransomware je op je pc hebt.
Hier staat dat er ook ransomware bestaat die je originele bestanden verbergt en (dus) in Verkenner alleen versleutelde versies laten zien.
Zou mooi zijn als dat bij jou het geval is, dus open een CMD-venster in een map met versleutelde bestanden en doe in het CMD-venster het volgende:
dir /a:h
dir /a:s
Kijk of je dan bestanden ziet van voldoende grootte die je in Verkenner niet ziet [sommige bestanden die Windows aanmaakt zijn hier niet relevant, zoals Thumbs.db etc.].

Tijs.

Laatst bewerkt:
Misschien kan Paradijsvogel 1 bestand posten op het forum zodat de helpers een blik kunnen werpen op de probleem bestanden.

Over de backup:
Shadowcopies (Vorige versies) zou nog een mogelijkheid zijn.

EcmsIPT.png

Groeten Marcel

Ik heb geen ervaring met deze maar wanneer er Ransomware op je pc staat die je bestanden alleen tegen betaling weer decrypt kun je misschien iets proberen met onderstaande link.
Maar hierbij nogmaals het verzoek om 1 probleembestand te posten zodat de helpers er naar kunnen kijken, pas dan kan er een goed advies gegeven worden omdat het nu vooral gissen is wat er gedaan wordt.

https://www.decryptcryptolocker.com/

Groeten Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan