Externe hardeschijf wordt niet gelezen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik gebruik altijd Rufus en niet die van Win7, die heeft me al een paar keer in de steek gelaten waarna Rufus op dezelfde stick hem wel werkend kreeg...
https://rufus.akeo.ie/downloads/rufus-2.3.exe
booten vanaf usb:
Bij het opstarten van het bios voor het snelmenu kiezen (F8 of F10 of..) en dan kiezen voor de weergegeven usb.....

Laatst bewerkt:
Ja geweldig al die tools loslaten op een defecte schijf, al dit soort software veranderen de inhoud van de schijf.
Vandaar ook dat hij nu anders reageert dan voorheen.
Het beste is eerst een image maken onder Linux met het programma ddrescue, maar ja, dan heb je wel een extra pc en genoeg opslagruimte nodig.
Dus een extra investering, maar proberen voor een dubbeltje......

Ja geweldig al die tools loslaten op een defecte schijf, al dit soort software veranderen de inhoud van de schijf.
Vandaar ook dat hij nu anders reageert dan voorheen.
Het beste is eerst een image maken onder Linux met het programma ddrescue, maar ja, dan heb je wel een extra pc en genoeg opslagruimte nodig.
Dus een extra investering, maar proberen voor een dubbeltje......
Even het topic doorlezen... :o
Je hebt met al dat geëxperimenteer wel een risico genomen. Je moet eigenlijk een image maken van zo'n schijf (op een andere schijf) en en helemaal niet met een partitie manager het proberen te bekijken.... grote kans dat zoets nog meer schade aanbrengt..

Volkomen mee eens.
Maar belangrijke data -> knutselen maar met allerlei onbekende software en zonder enige ervaring.
Vaak mag ik daarvan de rotzooi opruimen (als dat nog lukt).

Even een update:

De externe hardeschijf was naar een computerzaak gebracht die de schijf open heeft gehaald om te kijken of er iets stuk was, via de pc kon hij niks doen (kende testdisk ed niet). Vervolgens zelf vanuit PartedMagic geprobeerd om een image van de schijf te maken, dit ging echter 10kb per seconden, een tijdrovende zaak dus. Vervolgens nogmaals via testdisk geprobeerd te kijken of ik met (p) list files nog kon zien of de bestanden er op stonden (voordat de pczaak er aan gezeten heeft kon ik na een quick search één partitie vinden en de files zien), nu geeft testdisk aan dat the filesystem seems damaged. Vanuit schijfbeheer wordt gevraagd of ik een mbt of gbt convertie wil uitvoeren.

Wat zijn nu de mogelijkheden?

Mogelijk bevat de schijf "bad sectors".
ddrescue is echt het beste voor het maken van een image, het is geen standaard programma, maar moet worden geinstallleerd.
Zoekt op de schijf naar bruikbare sectoren en probeert ook "bad sectors" te herstellen.

Als je alles zelf wilt doen heb je nodig:
  • Een desktop pc.
  • Extra hd om Linux (bijvoorbeeld Ubuntu) op te ztten, opstarten vanaf een Ubuntu CD werkt hiervoor niet!!
  • Daarop het programma ddrescue installeren.
  • Als het om een externe schijf gaat defecte schijf uit de behuizing halen en rechtstreeks aan de Linux pc aansluiten.
  • Kennis van Linux over het omgaan met console en harde schijven.
  • Kennis van de engelse taal, omdat de documentatie van ddrescue in het engels is.
  • Extra hd voor de image, capaciteit groter dan de defecte hd.
  • Een goed recovery programma om met Windows bestanden uit de image terug te halen, bijvoorbeeld GetDataBack of R-Studio.

Zonder kennis van Linux is zelf doen af te raden. Een verkeerd commando kan onherstelbare gevolgen hebben!!!

De schijf waar de image op moet komen moet NTFS geformateerd (geen FAT) zijn, zodat later onder Windows recovery software gebruikt kan worden.
Je moet eerst de schijf waar de image op moet komen mounten, dus gewoon openen, zodat de inhoud zichtbaar is.
Data recovery is niet simpel en kost aardig wat geld en er is veel kennis voor nodig, dus denken dat je dat zelf allemaal gratis kan doen is echt een illusie.
En een "computerzaak" heeft misschien veel verstand van computers, maar data recovery is een vak apart.

Idd ... zulke methodes.... en ze kunnen.... werken....
Heb net afgelopen week een HD van mijn zoon onderhanden gehad... uit zijn MacBook Pro, hij is documentaire fotograaf en zijn backups in duplo zijn prima geregeld.
Dan blijven er hooguit nog een paar nice to haves over tussen de laatste time machine actie en het falen v/d laptop.

Schijf startte dus niet meer op, heb hem aan mijn Linux systeem gehangen ... die hem wel even wilde fixen..... NIET gedaan dus want je weet nooit wat de consequencies zijn.
Eerst maar een iso getrokken met dd, een aantal uren maar dan heb je wat...
Toen geprobeerd de iso te mounten maar dat lukte dus niet, wrs vanwege die fouten....
Wat nu?
Wel heb toen maar even een 2TB schijf leeggemaakt en daar de iso van 512 GB op terugezet.... Blijkbaar vond Linux dat het nodig was om daar de hele schijf voor te gebruiken...
Maar... ik wilde hem mounten en zag de naam... hij werd meteen herkend ... en mounte in een split second, wel in read only mode... maar dat maakt niet uit...
Snel een foto er vanaf gecopied en de rechten goed gezet... YES... het werkte.

Je ziet, laat je originele schijf intact en zoek naar zulke strategien om je data te redden.....

Ben het met AenA eens.. zonder Linux ervaring niet aan beginnen.....
Eigenlijk zou ik dat uit willen breiden: geen recovery ervaring.... ook NIET zelf doen....
Ook met recovery tools onder Windows moet je eerst een kopie van de schijf maken en die op een andere schijf terugzetten en daar mee werken.
Gouden (forensische) regel: laat het origineel het origineel....

Bedankt voor jullie reacties,

voordat ik ook maar iets kan doen moet ik eerst de schijf weer werkend zien te krijgen..
Als ik de schijf nu op een usb poort aansluit (ongeacht welke), wordt deze niet herkend. Bij het opstarten van PartedMagic krijg ik een error 'could not enumerate', in een Linux omgeving kan ik dus niks doen. Als ik de externe hdd aansluit als ik op Windows zit, gaat de schijf draaien en brand het ledje. Na ongeveer een half uurtje begin het ledje te knipperen en wordt de schijf als 'schijf 2' in schijfbeheer aangegeven. De schijf is niet geïnitialiseerd en als ik een van de twee opties MBR/GPT aanklik krijg ik de volgende fout: de opgegeven schijf kan niet worden geconverteerd omdat de grootte kleiner is dan de vereiste minimumgrootte voor GPT-schijven. Bij apparaatbeheer wordt de schijf wel juist weergegeven bij de schijfstations.

Wat betekent het wanneer het ledje gaat knipperen en wat kan ik nu doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan