externe hardeschijf wordt niet meer herkend

fcgrunn

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2004
Berichten
509
Hallo,

Ik heb van iemand een externe schijf gekregen die niet meer herkend wordt op de computer.
Bij schijfbeheer is hij ook niet zichtbaar.
Wat ik geprobeerd heb is een andere kabel, een andere computer, maar dit werkt niet.
Het lampje brand wel en als de schijf is aangesloten voel je hem wel draaien.

is er nog iets wat ik zou kunnen proberen om er in te komen? of is het einde verhaal?
het is een Samsung ST500LM014 hardeschijf.
 
Heb je Testdisk (recovery software) nog geprobeerd of die de schijf nog ziet?
Probeer het eens op een andere PC of het daar nog lukt

Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
Deze is meer stuk, maar bij die je daar hebt kunnen de voedingslijnen nog Ok zijn maar de betrokken data lijnen daarvan kan er toch een printplaat breuk zijn ("de koperen lijnen van de printplaat). Niet eenvoudig voor veel mensen. Of er kan nog een chip stuk zijn die de SATA naar USB conversie doet of de chip verderop van de SATA zelf.
Het vervangen van het complete correcte type board incl het toepassen van de correcte firmware, daar is aanzienlijk veel elektronische handigheid voor nodig. Is voor de meeste mensen niet weggelegd, ik heb het zelf ook nog nooit gedaan en heb geen ervaring hoe groot de troubles geweest zouden zijn.

Alternatief: Laat die persoon een offerte vragen bij een recovery bedrijf. Mss zien zijn bij een vooronderzoek iets waardoor het meevalt, maar reken anders op een hoge rekening als het board echt vervangen moet worden (> 1000 euro??? geen idee, niet opgezocht) .
 
Hallo fcgrunn,

Je kan proberen met het (free) programma Easseos Partition Guru te installeren (zal je daarna nog van pas komen) en als deze de schijf niet toont, dan is er weinig kans dat je daar nog iets van kan recupereren (als dat je bedoeling is). Volgens mij wil je enkel die schijf zien in je verkenner.
Nu, een dergelijke ATA/Sata schijf is tergend langzaam, en je kan een (nieuwe) 500 GB SSD kopen voor minder dan 50 €, en die is dan 10 x (of meer) zo snel als die lompe externe.

Aan jou de keuze.

Rikja
 
Die schijf heeft een custom aansluiting op de printplaat. Waarschijnlijk zit het probleem ook in die aansluiting. Dus dat wordt inderdaad het bordje vervangen incl. alle bijkomende handelingen of een recoverybedrijf inschakelen.
 
Ik heb van iemand een externe schijf gekregen die niet meer herkend wordt op de computer.

Gewoon wegknikkeren. Defect, onbruikbaar, onbetrouwbaar en einde verhaal.
 
@Senso Gelukkig was een bekende van mij blij dat ik nog wel naar deze externe opslag die ook niet meer herkend werd op de computer, verder keek, uiteraard niet geheel vergelijkbaar, maar hij had compleet stuk kunnen zijn, wat gelukkig niet zo bleek. Het zal bij deze niet eenvoudig zijn, maar mss is er een gelukje dat de aansluiting, als daar het probleem zit, nog te fixen valt?
 
Dat is dus wat ik zeg. Deze (en vele andere) schijf heeft een CUSTOM aansluiting. Kun je dus niks mee in een externe behuizing. Dus tenzij je nogal handig bent met het vervangen van de printplaat en het opnieuw solderen van de bijbehorende ROM gaat het hem niet worden.

Dat is dus meteen ook een tip voor volgende lezers. Let bij het kopen van externe harde schijven op het gebruikte model schijf. Koop alleen modellen met standaard aansluitingen.
 
Gewoon wegknikkeren. Defect, onbruikbaar, onbetrouwbaar en einde verhaal.
Hallo Senso,

Dat is een normale reactie, indien het niet jou eigen HDD is waar jou eigen (belangrijke) data op staat.
Het is wel "kort door de bocht".
Het is nu eenmaal iemand anders zijn HDD, en die gaat een vriend niet vragen om de data er nog van proberen te redden als hij het niet belangrijk zou vinden.

Ik heb enkele maanden geleden een Sata SSD met mijn Windows11, met al mijn data op die plots niet meer werkte. De desktop startte zelfs niet meer op. Ik had backups, maar wilde toch nog zoeken naar een mogelijkheid om "misschien" wat data te recupereren (bijzonder die van de dagen na de Backup.)

Toen ik de interne SSD er uit haalde en aan een SSD-USB connector hing (aan de laptop) zag ik mijn partities verschijnen op mijn laptop. Onmidelijk een Image van de ganse SSD gemaakt, want ik dacht dat dit een geluukig toeval was.
Bleek darna dat de SATA-kabel, kant moederbord slecht kontakt gaf.
Even wat Contact Spray er in en even laten drogen, en hij werkt weer.
Het kan dus erg lijken, maar in een klein hoekje zitten.

Groeten,
Rikja
 
Ik lees wat ik lees. TS heeft de schrijf gekregen. Waar lees jij de vraag dat TS deze schijf moet herstellen?

die gaat een vriend niet vragen om de data er nog van proberen te redden als hij het niet belangrijk zou vinden.
Waar staat die vraag/tekst? Ik heb in de loop van de tijd ook meerdere schijven gekregen en het was altijd één bak ellende. De voeding defect, je weet niet hoe veel uren de schijf gedraaid heeft, slome schijven, niet meer van deze tijd etc. etc?

Veroorzaakt(e) deze schijf problemen op de 'oude' pc. Waarom doet iemand een prima werkende schijf/gezonde schijf weg? Vaak dan toch een oud model en vervangen door een nieuwe schijf.

Je weet niets van de schijf en het is wat jij zegt, wat kost tegenwoordig nog een nieuwe en die zijn veel sneller, betrouwbaarder en goedkoper. Maar goed, ga rustig door met die oude rommel. De bedoeling van de gever is goed, maar de praktijk is vaak ellende.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor jullie reactie, ik denk dat het dan toch in de printplaat of aansluiting oid zit. Hier ben ik zelf niet in thuis om iets mee te doen en ga ik niet aan beginnen.

Voor deze persoon staan er persoonlijk belangrijke dingen op. ik zal ze adviseren om naar een bedrijf te gaan die hier misschien nog iets mee kan.

bedankt!
 
Overigens heeft route99 mij toen goed advies gegeven en ik heb alle schijven in mijn pc vervangen door SSD's Crucial. Nog bedankt route99. Werkt allemaal al een tierelier.👍

Voor deze persoon staan er persoonlijk belangrijke dingen op.

Het belang van het maken van reservekopieën/back-ups/systeemkopieën hebben de helpers op Helpmij.nl al wel tienduizend keer onderstreept en uitgesproken. Heeft heel lang ook in handtekeningen gestaan etc. etc.

Schijven, opslagmedia raken defect, dat zal niet veranderen. Ik gebruik Aomei, Todo Back-up en Norton Ghost, maar er is nog veel meer back-up en synchronisatiesoftware o.a. Acronis etc.
 
Laatst bewerkt:
Voor deze persoon staan er persoonlijk belangrijke dingen op. ik zal ze adviseren om naar een bedrijf te gaan die hier misschien nog iets mee kan.
Niet te betalen ....
Het belang van het maken van reservekopieën/back-ups/systeemkopieën hebben de helpers op Helpmij.nl al wel tienduizend keer onderstreept en uitgesproken. Heeft heel lang ook in handtekeningen gestaan etc. etc.
Hallo Senso, daar ben ik en vele lezers volledig mee akkoord.
Maar "Die vriend" van topic starter is mogelijk helemaal geen Helpmij.nl lid/lezer, en zo zijn er miljoenen mensen die het nut van een Image niet kennen.
Je mag hen dat niet kwalijk nemen. Als je in een PC winkel (in het beste geval) een nieuwe PC koopt, dan zal de verkoper je niet beginnen uit te leggen dat je, en hoe je, een Image moet maken.....voor ingeval...
Als dat wel overal het geval was, dan zouden de helft van de forums overbodig zijn.

Groeten,

Rikja
 
@Senso Hoe "mooi" een SSD ook is, als er een of meerdere chips het begeven dan ben je wel direct die data kwijt en als je dan ook de rest niet meer kunt benaderen dan resteert hooguit nog het recoverybedrijf en dan duimen wat er nog te redden valt. Als je bij een draaischijf iets vreemds hoort dan heb je nog een kansje als vlot bent.... maar laat het er niet op aankomen...
En er is bij veel mensen nog een blinde vlek voor zaken als backups etc. Maar wij zullen in de ogen van andere type experts elders wel een blinde vlek hebben. Nobody is perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan