Externe hardeschijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

appelsapman

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2006
Berichten
530
Gisteren heb ik me kamer opgeruimd inclusief alle snoeren een beetje netjes aangesloten achter me burau. Ik heb al me elektronica en overige stuff incl snoeren dus ff aan de kant gezet en alles helemaal opnieuw aangesloten.

Toen ik uiteindelijk klaar was werd me externe harddisk niet herkent. De externe schijf is ide en zit met een usb uiteraard in mijn pc. De harddisk is van coolermaster en heeft een soort van blauwe led aan de voorkant dat de activiteit van mijn schijf aangeeft. Raar was dat de led niet optimaal brande. Normaal gesproken brande hij feller.

Het was al laat dus ik ging maar naar bed. Nou had ik perse die schijf nodig dus ik haalde de schijf uit de behuizing en zette het in een pc die ide ondersteunde. Ik kon de schijf ook gewoon gebruiken enzo.

Maar nu had ik hem terug in me externe behuizing gezet. Ik wou gewoon dat ie het deed en ik had ook een andere voedingskabel aan de behuizing gehangen. Ik had me usb kabel in andere poorten gezet. En toen ik opnieuw de schijf uitteste deed ie het weer niet. Maar na enkele seconden onstond er een brande geur. En gelukkig niet uit mijn pc. Die dee het nog gewoon. Maar toen keek ik dus in mijn externe behuizing en toen bleek dat kleine moederbordje of hoe je zo iets ook noemt doorgebrand was. Van me harde schijf kwam geen brandende geur dus hopelijk doet die het nog.

Is het nou gewoon dat die externe behuizing zijn tijd gehad heeft of heb ik iets verkeerds gedaan ofzo. Kan bijna niet want ik heb alleen maar dat ding aangesloten.

Oh en bijna vergeten te zeggen. Nadat die externe bezhuizing is doorgebrand deed mijn toetsenbord en muis het ook niet meer. Eigenlijk doet geen enkel USB apparaat het meer. Ik weet niet waarom maar het is zo. En ik kan mijn hele pc nu ook niet meer bedienen.
 
het lijkt erop dat je een verkeerde voeding terug hebt aangesloten. misschien verwissel tijdens het her-aansluiten?
 
Hoe bedoel je verkeerd voedingskabel. Ik wil je wel geloven hoor. Maar het klinkt nogal onlogish. Want waarom zo de een het wel doen en de ander niet. Maar als je dan idd gelijk hebt dan zou dat he probleem kunnen zijn jah. Want ik heb op mijn kamer 2 externe hardeschijfenmet elk hun voedingskabel. En ik heb er niet op gelet dat ik dezelfde op elke schijf aansloot.

Maar is mijn hardeschijf nu ook kapot. Verder komen daar geen brandgeuren uit. Zou ik dan gewoon een IDE hdd behuizing kunnen kopen en de hardeschijf daarin doen.

Hoe dan ook het probleem betreft dat mijn keyboard en muis het niet doen bestaat nog steeds. Zou het niet zo kunnen zijn dat door de verkeerde voedinskabel er na het doorbranden kortsluiting is geweest en dat dit via de usb kabel richting mijn mobo is gegaan waardoor die usb poorten in mijn mobo kapot zijn gegaan.

Trouwrens wanneer ik de pc opstart met de usb kabel van de toetsenbord dan krijg ik deze foutmelding. Die is maar heel kort zichtbaar maar ik heb er een foto van kunnen maken.

Dit staat er.

American Megatrends

No Keyboard detected!
Cmos Checksum BAD
Overclocking failed! Please enter setup to configure your system (Ik hbe niet overgeklokt)
Press F1 to run SETUP
Press F2 to load default value and continue (Die laatste 3 woorden ben ik niet zeker van. Was onduidelijk op de foto)
Clocking NVRAM...

Misschien worden jullie hier iets wijzer uit.
 
Laatst bewerkt:
wow, klinkt heftig zeg. probeer eerst eens het toetsenbord van je buurman, doet ie het ook niet, vrees ik dat je moederboard is overleden
 
Hoi !


Probeer eerst "Default Settings" in je BIOS of via F2 bij een nieuwe start) en kijk wat er dan gebeurd !

Greetz,

Harry.
 
Jezus, 3 weken geleden had ik al mijn Asus P5N-E Sli moederbord gesloopt die bedoelt was voor mijn nieuwe pc. En had ik een Asus P5B Gekocht. Nu door die stomme *** schijf kan ik mijn P5B ook weer vervangen.

Want zoals ik al zei. Geen enkel usb apparaat doet het. Ik heb 4 pcs thuis dus me buurman werd er niet bij betrokken maar geen enkel toetsenbord doet het. Weet je nu echt heel zeker dat mijn moederbord dood is.

Kan ik nu ook rustig met een nieuwe hdd behuizing proberen mijn ide schijf weer op gang te krijgen of heb ik dan weer de kans dat mijn moederbord er aan gaat.

Ene harry. Ik zou het met alle plezier willen doen maar hoe is dat mogelijk als mijn toetsebord het niet doet mogelijk doordat mijn mobo naar de haaien is. Verder bedankt voor je hulp.

Kan ik niet handmatig mijn bios resetten. Met jumpertje en batterijtje en cmos je kent het wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi !

Tja, als zelfs een PS2-toetsenbordje het ook niet doet en je hebt je BIOS gereset via de jumper, en niks helpt, zou ik maar een ander MOBO zoeken.....


Misschien wat voorzichtiger zijn in de toekomst ?


Greetz,

Harry.
 
hoezo voorzichter. Kon ik verder niks aan doen. Misschien dat ik die voedingkabel andersom had moeten doen. Ik ga nu ff die jumper dingetjes doen en dan kijken of ie weer wil opstarten met werkend toetsenbord.

Trouwens betreft PS2 toetsebordje. Wie weet werkt een PS2 wel. Maar ik heb als toetsenbord en muis een G15 toetsenbord en een G% muis allebei USB. En dat is ongeveer mijn trots op het gebied van randapparatuur. Dan maar liever een nieuw mobo.
 
Laatst bewerkt:
Ok ik heb bios gereset. En het is alleen maar erger geworden. Weer een foutmelding onder de text american megatrends. Maar nu anders.

NO Keyboard detected.
CMOS Setting wrong.
CMOS Date/Time not set.
Overclocking failed! Please enter setup to configure your system.
Chassis Intruded!
Fatal error... system failed.

Me pc vat het blijkbaar niet helemaal meer en dat is duidelijk. Als jullie hier nog enige oplossingen uit kunnen halen vooral ff zeggen. Zo niet dan hoop ik dat ik nog wat geld bijelkaar kan krijgen voor een 2de asus P5b en wie weet een andere betere.
 
Laatst bewerkt:
Hoi !


Toch zul je even een PS2-keyboard moeten aansluiten om te zien of het alleen je USB-poorten zijn overleden !

Lukt dat wel, ga je naar je BIOS, stel datum en tijd en default settings in, en bekijk het resultaat.

Enne: ....wij hebben je MOBO niet verziekt, hoor !

Succes,

Harry.
 
En wat dan als het alleen mijn usbs zijn. Die kun je toch niet laten maken ofwel? Krijg ik voor deze stommerigheid eigenlijk garantie. Voor een ps2 keyboard gaat het wel ff duren die heb ik niet bij de hand. Hopelijk ligt er een in een doos op zolder. Ik kijk wel ff.

Verder heb ik ook niet gezegd dat het de schuld is van jullie dat mijn mobo kapot is. Vaak inpreteren mensen bij mij soms alsof ik het hun verwijt. Maar zo ben ik niet en er is ook geen enkele reden waarom ik het op jullie betrek. Volgens mij heb ik dat ook niet gezegd.
Misschien perongeluk zo geformuleerd maar daar blijft het bij.
 
Gelukkig er was nog een ps2 keyboard. Ik heb hem aangesloten en de default bios settings geladen. Alleen mijn USB toetsenbord en muis doen het nog steeds niet. behlave het feit dat ik nu met de juiste bios instellingen mijn pc binnen kan komen doen mijn usb poorten het nog steeds niet. PS2 poorts wel dus.

Heeft iemand nog een oplossing. De vraag om een PS2 keyboard aan te sluiten door harry snor heeft toch wel betrekking tot een oplossing neem ik aan. Want naast het feit dat ik mijn G15 keyboard en G5 muis wil gebruiken is er natuurlijk nog vele andere randapparatuur. Als het echt niet meer werkt dan word het een nieuwe mobo.

EXTERNE BEHUIZUING.

Kan ik nu een externe behuizing kopen voor mijn IDE schijf. En die dan ook gebruiken zonder dat mijn binnenkort mogelijk nieuwe mobo eraan gaat. Want wie weet is mijn ide schijf nu ook kapot en gaat mijn volgende mobo en externe behuizing er ook aan door kapote circuits in de ide schijf. Tenminste zoiets kan ik me erbij voorstellen.
 
Laatst bewerkt:
je zeg zelf dat je deze asus bord nog niet zo lang heb.
zou het gewoon lekker ruilen en ben haast zekker dat je usb chip gefrituurd is.
garantie werk van maken.
 
Gelukkig want dan hoef ik alleen maar ff paar straatjes door want heb hem hier in Utrecht gekocht. Kan ik trouwens ook alleen maar dat moedebord inleveren en een andere kopen. Wel zo handig in dit geval ik had een ander moederbordje in gedachten. Deluxe edition van de P5b want ik ben van plan wat meer te overklokken en ik heb begrepen dat dat met deluxe edition makkelijker gaat. En dat kost misschien maar 20 euro meer want de p5b had ik voor aardig wat centjes gekocht.

Nou weet ik nog steeds niet of ik zonder problemen een externe behuizing kan kopen voor mijn schijf. Iemand?
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Gewoon je HDD meenemen naar je PC-boer en er een case voor kopen !

Greetz,

Harry.
 
je zeg zelf dat je deze asus bord nog niet zo lang heb.
zou het gewoon lekker ruilen en ben haast zekker dat je usb chip gefrituurd is.
garantie werk van maken.
Dit vind ik dus niet een goed advies.
Waarom moet de fabrikant de kosten betalen voor mankementen die jij veroorzaakt hebt? :confused:
 
Frisian?

Ben jij altijd zo braaf. Want als het ff kan stuur ik het mobo gewoon terug. Misschien beetje ***lig maar dat zouden veel mensen doen. En verder vind ik het erg ver gezocht om te zeggen dat het aan mij lag. Want als ik 2 voedingskabels van 2 externe disks niet uitelkaar kan houden dan is het logisch dat ik de verkeerde perongeluk aansluit. Ik zou ook niet weten hoe ik dit zou kunnen controleren want er staat niks op.

Mijn handelingen zijn wel de oorzaak van het probleem. Maar ik zie niet echt in hoe ik dit zou kunnen vermijden. Ik ruil gewoon lekker me bordje om. EN asus heeft niks te klagen want die heeft betreft andere producten ook al genoeg geld aan mij verdiend.
 
Laatst bewerkt:
Zit er geen usb\PS2 adaptor bij het toetsenbord,dan kun je even testen of het toetsenbord nog wel werkt.

Heb je die 2 voedingen bekeken,of die een verschillende spanning afgeven.Vaak is dat hetzelfde naar mijn idee,dus de vraag blijft of het aan de voeding of aan de case heeft gelegen.

Greetz
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan