Externe HD gecrashed?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kedjo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Kedjo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 mei 2013
Hoi,

Ik heb een Samsung G3 station 2 TB. (Externe HD, voeding via adapter).
Samsung_G3_Station-01.jpg

IK heb hem nog geen jaar, en ik heb hem bijna helemaal vol met data, vooral veel muziek en films.
Er zit geen aan en uit knop op deze HD, dus stekker in stopcontact en USB in de PC en dan gaat het lampje branden en is de HD aangesloten aan de PC.

Vanaf vanochtend, stekker in het stopcontact, USB in de PC,...maar geen lampje brand,....Geen geluid,...Hij is dood,..de HD doet helemaal niks.
Betekend dit dat hij gecrashed is?

Ik heb een filmpje op Youtube gezien waarin iemand de externe HD openmaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=RS0yfEIsPzc

Volgens sommige,...kun je de HD openmaken, en hem via kabels aansluiten aan de PC en zo proberen de data te redden.
Ik zag iemand deze kabels aanraden om hiervoor te gebruiken:
Kabels.jpg

Ik zou graag willen weten wie ervaring hierin heeft?
Hoe heten die kabels? En waar kun je die kopen?
Is mijn data op de HD nog te redden?
Is er iemand in de regio Utrecht die deze klus wil doen?
Zou iemand stap voor stap uit kunnen leggen wat ik moet doen om mijn data te redden?

Ik ben op dit moment wanhopig,...Ik kan heel veel materiaal niet meer downloaden,...Dit mag echt niet het einde zijn,..Wat een Pech,...AUB HElp MIJ,....

Hallo

"Vanaf vanochtend, stekker in het stopcontact, USB in de PC,...maar geen lampje brand,....Geen geluid,...Hij is dood,..de HD doet helemaal niks."

Vermoedelijk "slechts" een defekte netadaptor ???

Meestal bezitten deze een klemspanning van 12 V D.C. , en dienen deze ee vermogen te hebben van 1.5A (voorkeur 2A zo heb je een beetje speling)

Uitgangsspanning kun je het snelste/eenvoudigste controleren d.m.v. een multimeter ....

Deze netadaptor dient wel gestabiliseerd te zijn ... dit is vermoedelijk prima bruikbaar (uitgangsspanning 12V!!!!) :

http://www.benl.ebay.be/itm/190769747571?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Dit is een sata/i.de. interface zonder voeding ....

http://www.benl.ebay.be/itm/USB-2-0...t=US_Drive_Cables_dapters&hash=item439cb17af5

E-bay is een prima/goedkope bron voor dergelijke onderdelen ....

Peter

Laatst bewerkt:
als je een vaste pc hebt die niet al te oud is zou ik aanraden om de kabels van het dvd station te nemen en deze aan je hdd te hangen die je uit zijn case gehaald hebt.
zo zijn er geen kosten en heb je alle data terug

de data is te redden als de schijf zelf niets scheelt, is het de drive, veel kans dat de headlezerkopdinges stuk is of de controller onderaan

Ik zou, net als VDK_P eerst es kijken/checken of je voedingsadapter het nog wel doet voordat je de case sloopt ..

VDK_P,...Ik heb 2 van deze Hd's en als ik de adapter verwissel dan doet die het wel gewoon bij de ander.
Het lijkt mij daarom dat het niet aan de adapter ligt. (Maar ik weet het niet zeker).

groentje: Dat klinkt wel heel simpel,..Ik denk dat ik dat wel kan. Als ik de HD ga openen dan ga ik dat als eerst proberen.

pcexpert
: Ik weet niet of de schijf beschadigd is. De HD gaat niet meer aan, het lampje brand niet en verder geen enkel teken van leven.
is het de drive, veel kans dat de headlezerkopdinges stuk is of de controller onderaan
Is dit probleem te verhelpen op de manier die groentje aangeeft, om de HD aan te sluiten via de kabels van de DVD Rom,..?
Of zijn er nog meer mogelijkheden om de data te redden,..?

als het met een andere hdd wel lukt vrees ik ervoor dat je hdd het begeven heeft en dat je je data kwijt bent
maar je kan nog altijd eens proberen

Hoi Kedjo,

Ja eigenlijk is het geen echte externe hdd maar een gewoone interne harde schijf in een doosje met een usb kabelje eraan.
Zo heb ik b.v een oude interne ide harde schijf zelf in zo'n doosje met een usb kabeltje gedaan omdat de moederborden tegenwoordig de ide aansluitingen (controlers) daarvoor niet meer hebben.
Kom een keer weer zo'n ide harde schijf waar ik de data vanaf wil halen dan schoef ik gewoon dat doosje weer open en vervang dan even die harde schijf.

Zoiets zou je natuurlijk ook kunnen proberen te doen dat je even die schijf eruit haal en hem in een ander doosje stopt. (je heb er 2 van)

En het zou ook kunnen dat als je open schoef er alleen kabeltje los ligt of een soldering is losgelaten en dan kun je het eventueel met de soldeerbout oplossen.

Dan zijn we nog niet bij hdd zelf want die kan natuurlijk ook open worden gemaakt maar dat gaat meschien een beetje te ver.
En hoop voor je dat het probleem dan ook daarvoor zit en wens je ook veel succes daarmee.

Ik zou graag naar je thuis komen om je te helpen maar ik woon in belgie dus dat zal niet lukken en je hoeft die 2 de hdd niet te openen gwn de defecte case openen en de hdd eruit hallen en an de kabels hangen van je dvd station.

ps ik dacht dat je dit al gedaan had daarom dat ik zij dat je het waarschijnlijk kwijt bent maar je hebt nog een kans

edit niet echt moelijk https://www.youtube.com/watch?v=RS0yfEIsPzc

Laatst bewerkt:
Hallo

Met de youtube link , en ... uiteraard de nodige voorzichtigheid , moet het wel lukken om deze casing onbeschadigd te openen.

Let er op , dat je geen sporen van openen na laat .... i.v.m. mogelijke garantieclaim --> "IK heb hem nog geen jaar"

Let erop , dat sommige schroeven kunnen "kraken" (borglak , vernis o.i.d. i.v.m. garantie ....) , dit kun je meestal nabootsen d.m.v. 1 druppel metaalvernis op de betrokken schroef aan te brengen.

Neem voor het demonteren de nodige tijd ...

Hopelijk lukt het om de "data" te recupereren , indien niet , kun je de financiele schade beperken en alsnog een garantieclaim indienen.

Peter

Hoi Kedjo,

Je heb helemaal gelijk het is inderdaad zonde om die twee open te halen en is ook niet nodig.
Als je die harde schijf uit dat kastje haalt en je sluit hem aan op je pc en die harde schijf zou dan gaan werken dan is de harde schijf dus niet kapot maar is er iets mis met dat kastje.
Nou hoop ik natuurlijk ook dat het zo is want als je dat geluk mocht hebben dan is er niks aan de hand, je ziet ze meschien niet zo vaak meer maar zo'n soort kastje is ook los te krijgen.
En dan doe je die harde schijf b.v gewoon in zoiets als dit kastje

Ik weet precies wat je bedoeld hoor en ken ook dat het allemaal even door het hoofd heen gaat.;)

Met dat aansluiten op de pc dat moet je gewoon zien als dat het eigenlijk niet meer is dan twee stekkertjes erin douwen.
En je kunt ook nog foto's maken, dat komt wel goed.

Ik woon 3 kilometer van de duitse grens en zit helaats slecht met vervoer.
Je heb in ieder geval wel een hele goede smaak.
Goede wiskey en is dat niet Tony Montana op de achtergrond, helemaal te gek.:thumb::cool::thumb:

'Safegaurd your memories' ook gewoon :D @je youtube filmpje.
Zo zie je maar hoe belangrijk een aankoopbon/garantiebewijs is :D

Zelf denk ik niet dat je hdd stuk is die gaan erg lang mee tenzij je ze laat stuiteren of in de sloot gooit. Buiten dit kun je ze gewoon aansluiten op je desktop pc via Sata <gezien via video> Ik zou gewoon doen wat er op de video getoond wordt en kijk ook even naar een video waar ze een Sata hdd aansluiten / toevoegen aan een desktop pc.

Daarna kun je de gegevens inzien.

Als er geen lampje brand krijgt hij geen stroom dus ligt het zeer waarschijnlijk aan de toevoer ervan. Dus zal of de adapter of de printplaat die op de hdd zit stuk zijn.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor al het advies tot nu toe.
Ik heb inmiddels de HD uit zijn omhulsing gehaald en een oude PC opengemaakt om de HD aan te sluiten aan de PC via de kabels van de DVD Rom.

Het probleem is alleen dat de kabels van de DVD Rom, niet passen op de HD,...???
2013-05-06 17.23.45.jpg

2013-05-06 17.24.03.jpg

2013-05-06 17.24.55.jpg

Wat moet ik nu doen?

Bijlagen

• sata_voed_verloop_duo.jpg
    sata_voed_verloop_duo.jpg
    17,9 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
TechnoMX: Ok, is deze goed?
976179_LB_00_FB.EPS_1000.jpg
Die kost gelukkig niet zo duur. Moet ik dan de HD aansluiten hier aan, en via de USB aan de PC?

Klopt :)

Let wel even op dat er ook laptop hdd zijn en daar zijn ook deze kabels van.
De afbeelding die u toont is die van een laptop schijf volgens mij en die past niet op jouw hdd!

Laatst bewerkt:
Ok,
Ik zal proberen zo'n ding te bestellen, en dan laat ik van de week nog wel weten of dit is gelukt,...

Ik hoop dat deze nachtmerrie dan voorbij zal zijn,...:thumb:

TechnoMX: Ok, Thanks,
Ik zal deze kopen dan maar.
usb-2-0-naar-2-5-sata-hdd-kabel-converter-zwart_igdqrz1333702895824.jpg
USB 2.0 naar 2.5 "SATA HDD kabel converter (zwart)

Groentje: Jawel, ik heb wel een nieuwe PC,...maar heb die nog nooit opengemaakt,..waarschijnlijk zit er daar wel zo'n Sata kabeltje in,...
maar dit is ook een goede oplossing, om het via een USB aan de PC te koppelen is makkelijk, plus er is minder risico voor mij,...voor eventuele beschadigingen die ik mogelijk zou kunnen toebrengen aan mijn nieuwe PC,...
Zo'n Sata HDD kabel converter kost op zo'n site 10,57 Euro,...Op zich kan ik met deze extra kosten wel leven,...Ik heb op dit moment goede hoop dat de Data op de HD nog gered kan worden,..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan