Externe hdd niet zichtbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

thehhh

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2006
Ik heb laatst een vervelende ontdekking gedaan na een aantal bsod's en een vista (64-bit) die niet meer wilde starten dat een hdd niet meer werkt. Ik heb het in het verleden het ook al meegemaakt en dacht ik haal de hdd er uit en en maak er een externe van. De computer herkend de hdd en ik kon hem ook even voor kort zien. Ik zag hem ook in schijfbeheer. Ik zag daar dat alles was veranderd in RAW dus ik een recovery programma weer op mijn pc gezet en op het moment dat ik mijn hdd ga scannen op infromatie geeft hij het op. Ik heb hem opnieuw op een andere poort aangesloten zodat windows hem weer opnieuw kon installeren maar daar schoot ik ook niks mee op. Hij was niet meer zichtbaar in windows ook niet meer in schijfbeheer. Ik heb hem vervolgens weer intern in mijn pc gehangen en daar kon ik al aan de naam zien dat hij verder aan het sterven is. Mijn bios gaf geen maxtor weer maar een aantal rare tekens bij de eigenschappen zie ik dat de schijf nog maar 33 GB is. Ik heb nog één maal geprobeerd vista te booten maar toen kreeg ik weer een BSOD.

De hdd is een maxtor DiamondMax Plus 9
160GB ATA/133 HDD

De BSOD's waren 0x000000124 en 0x00000009c
Ik wil de data eigenlijk wel terug maar heb geen geld voor een duur bedrijf. Ik ben tenslotte maar een arme student.

Hopelijk heeft er hier iemand ervaring met een programma dat wonderen doet.

Ik vermoed dat de partitietabel niet meer in orde is.

Je zou TestDisk kunnen gebruiken om te kijken of je de partitie-tabel weer in orde kunt krijgen.

Maak eerst een backup van de huidige partitie-tabel in Testdisk vóórdat je echte wijzigingen gaat doen.

Tijs.

Oke dan ga ik dat even proberen Al wordt mijn hdd niet herkend in windows.

GetDataBack heb ik al veel gebruik van gemaakt maar een hdd die ik niet kan zien kan GetDataBack ook niet zien helaas. Als ik de hdd maar gewoon draaiend kan krijgen in RAW dan kan ik mijn data herstellen.

Ja, ik weet wat RAW is. Windows kan het niet lezen maar getdataback wel gelukkig. Ik moet alleen nu nog even leren hoe testdisk werkt.

Er is zeker iets kapot aan deze schijf. Ik heb met seatools in dos mijn schijf kunnen testen en daar vertelde seatools dat de schijf oke was. Wel deed hij moeilijk met het laden van het programma en vertelde seatools dat er iets mis was met mijn partitie label. Vervolgens kon ik hem weer zien in vista nadat ik hem weer in een externe behuizing had geplaatst. De schijf werd met RAW aangegeven in schijfbeheer en zodra ik er met getdataback mee aan de slag ging verdween de schijf weer en bogon de schijf weer te tikken. Ik heb het gevoel dat hij zichzelf resette.

De oplossing is wel grappig :D

Ik zit namelijk op kamers en iedere keer zat mijn buurman te zeuren dat ik mijn externe hdd los moest koppelen. Dit omdat zijn boxensetje de frequentie op pakt van mijn hdd's stroomverbruik. Zeer irritant zeker als mijn hdd vastloopt.
Dus om vervolgens zonder gezeur door te kunnen werken besloot ik om mijn hdd extern aan te sluiten maar dan wel met behulp van mijn interne voeding. dus de hdd krijgt stroom van mijn voeding. Ik merk vervolgens dat het ledje op mijn externe hdd onregelmatig snel begint te knipperen net zoals het lampje op mijn systeemkast ook altijd doet als mijn pc gewoon draait.
Dus ik met volle hoop mijn wachtwoord invullen en tot mijn grote verbazing ziet windows mijn schijf en herkent gewoon het ntfs systeem weer. Dus nu kopieer ik alles naar een andere schijf en kan ik deze als boekenstaander gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan