• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Externe links verbreken

Status
Niet open voor verdere reacties.

johandezeeuw

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2002
Hoi Allemaal,

Ik heb een heel groot excel bestand van 12 tabs en 10 MB.

Weet iemand tips om het bestand kleiner te maken?

Helaas staan er ook externe verwijzingen in. Weet iemand hoe ik deze kan verwijderen, zonder de interne verwijzingen te verwijderen?

Dank voor jullie reacties!!

Johan

Dan moeten we toch iets meer weten van het bestand zelf. Staan er plaatjes? Wellicht is het mogelijk om op angelfire of een andere gratis website een account aan te maken en het daar te plaatsen. Geef vervolgens hier de inloggegevens of een directe link en dan kunnen we ook naar het bestand kijken.

Voor de externe links weet ik zo even niets te bedenken.

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met externe verwijzingen? Zijn dat hyperlinks?

Beste Johan de Zeeuw,

Als het bestand niet meer bewerkt hoeft te worden, kun je een heel werkblad selecteren (Ctrl+A), dan kopiëren (Ctrl+C) en vervolgens de waarden plakken: Bewerken - Plakken speciaal - Waarden.
Je bent dan alle formules kwijt, zowel de externe links, als de optellingen binnen het bestand zelf.

Wat ook nog wel eens wil lukken, is te kijken naar de laatst gebruikte cel zoals Excel dat denkt. Klik per werkblad op Ctrl+End om te kijken naar welke kolom en welke rij je springt. Als je ziet dat er 2000 lege rijen staan boven de rij waar je nu staat, dan kun je die rijen verwijderen. Sla dan het bestand op om te zien hoeveel het kleiner is geworden.
Zo kun je ook lege kolommen verwijderen.
Ook kan het helpen om de gebruikte formules na te gan. Als er binnen formules bereiken zitten van bijv. A1:A45000 terwijl in kolmo A alleen rij 1 t/m 10000 gevuld is, dan kun je besluiten de formule aan te passen. Scheelt ook weer geheugenruimte.

groeten,
Richard

Wat betreft het beperken van het bestand geef ik je gelijk, maar het kopieren en plakken is niet helemaal wat hij zoekt, hij raakt dan immers ook de formules kwijt die binnen het excel document zitten, bijvoorbeel =A1+A2

Ik denk dat hij een aantal koppelingen heeft naar bijvoorbeeld access of andere excel documenten die hij kwijt wil. Wat meestal erg goed werkt is het document zelf ergens anders neerzetten, bijvoorbeeld andere computer. Hij kan dan immers niet de bron meer vinden en zal je vragen of je de koppeling wil houden.

onder bewerken staat de optie koppelingen. Hier kun je zien welke externe verwijzingen er zijn en heb je ook de optie om ze te verbreken.
is reuze handig, en zo te zien niet erg bekend....

Probeer inderdaad de hoeveelheid formules te beperken, dan zal je file ook snel kleiner worden

Hallo Johan en Richard,

De tip van Richard, is een goeie, laatst gebruikte cel, mijn bestand was 8 MB nu terug gebracht naar 2.25 MB , dank daarvoor.

Gr Justes

Helemaal super!!

Is nu 223 KB :-)

Ook die irritante externe link is eruit.

Bedankt allemaal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan