• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Externe verwijzing bij formule met SOMRODUCT werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Moondust76

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2013
Hello again,

Ik ben al een tijdje aan het stoeien met een externe verwijzing. Aangezien Excel er bij elke celwijziging lang over doet om alles weer door te rekenen wil ik het de databladen scheiden van de overzichtsbladen. Dan kan ik met veel minder (onnodig) rekenwerk mijn data snel aanpassen. Ik krijg echter de externe verwijzing niet goed. In eerste instantie dacht ik dat het aan de spaties in het excelbestand lag, maar ook zonder spaties lukt het me niet de externe verwijzing werkend te krijgen. Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

=SOMPRODUCT(([ControleRegistratieIncidentenExamens.xls]Gelogd.uniek=1)*([ControleRegistratieIncidentenExamens.xls]Gelogd.weeknummer=$A5)*([ControleRegistratieIncidentenExamens.xls]Gelogd.type="Incident")*([ControleRegistratieIncidentenExamens.xls]Gelogd.DemandSupply<>"Demand"))+SOMPRODUCT(([ControleRegistratieIncidentenExamens.xls]Gelogd.uniek=1)*([ControleRegistratieIncidentenExamens.xls]Gelogd.weeknummer=$A5)*([ControleRegistratieIncidentenExamens.xls]Gelogd.type="Incident")*([ControleRegistratieIncidentenExamens.xls]Gelogd.DemandSupply="Demand")*([ControleRegistratieIncidentenExamens.xls]Gelogd.koppeling="NULL"))

Bovenstaande formule geeft het resultaat #NAAM?. Gelogd.uniek, Gelogd.weeknummer, etc. hebben betrekking op gedefinieerde namen en zijn feitelijk bereiken op een bepaald tabblad (b.v. = Gelogd!A2:A2000). Als ik het pad naar het bestand toe eraan toevoeg wordt de formule helemaal niet geaccepteerd. Ook enkele quotes op alle mogelijke wijzen levert geen werkende formule op. Wat gaat hier fout?

Laatst bewerkt:
Als je met Formule Evalueren de formule door loop, kun je zien waar het fout gaat.
Dit kun je vinden in het lint Formules.

Dat heb ik gedaan. Excel gaf aan dat ([ControleRegistratieIncidentenExamens.xls]Gelogd.uniek=1) fout is. Daar schiet ik dus niets mee op, want dan weet ik nog niets. Kan het probleem zitten in het niet meer herkennen van de naam Gelogd.uniek als gebruik gemaakt wordt van een externe verwijzing?

2 dingen die door mijn hoofd schieten.
1. Heb je wel beide bestanden geopend?
2. Zijn alle bereiken wel even groot?

Waar blijft dat voorbeeldbestand ?

wat is het resultaat met:

SOMPRODUCT(('G:\OF\[ControleRegistratieIncidentenExamens.xls]Gelogd'!A2:A200=1)*

Laatst bewerkt:
Probeer ook eens volgende schrijfwijze (toepassen op al de genaamde bereiken in de formule):
(ControleRegistratieIncidentenExamens.xls!Gelogd.uniek=1)

Ik heb ook de laatste suggesties geprobeerd, maar die werken ook niet. Blijkbaar mankeert er iets in de notatie waar ik niet de vinger achter kan krijgen, terwijl ik volgens mij precies de notatieregels volg. Maar goed, ik mijd nu externe verwijzingen en steek mijn energie liever in de opbouw van mijn sheets met de zaken waar ik wel mee vooruit kom. Ik laat het hier voorlopig bij. Allen bedankt voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan