Factureren in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Biancaax

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2013
Hallo,

Weer een vraag, welke rapporten / formulieren zijn nodig om te kunnen factureren vanuit Access? In het voorbeeld '' Bekijk bijlage Facturen HBCS.part02.rar '' zie je direct het schermpje waarin je een actie kan kiezen. Hoe kan ik dit ook toevoegen?

Ik kon namelijk niet in het bestand zien welke rapporten / formulieren zich daarin bevonden. Ik heb tot nu toe de volgende tabellen:
- Klantgegevens
- Producten
- Orderoverzicht

Daarnaast weet ik dat je ook in zou kunnen stellen vanaf welk getal je 'relatie/debiteur etc.' nummers beginnen, hoe kon dit ookalweer ?

Ik heb voor beide vragen naar tutorials gezocht zowel op google als op youtube maar ik kom er nog steeds niet uit ...

Groet, Bianca

Laatst bewerkt:
Ik mis deel 1 van het bestand.

Zonet was ik aan het kijken bij de voorbeelden van access zelf, en kwam toen terecht bij de voorbeelddatabase van Noordenwind (uploaden ging niet omdat het bestand te groot is.. je kunt 'm wel opzoeken d.m.v. klikken op een nieuwe db, dan bij sjablonen Noordenwind 2007) Hoe die database eruit ziet is precies de database die ik wil ontwikkelen, hoe kan ik dat aanpakken? Met aanmelden, en de layout die erop zit..

Als Noordenwind precies de db is die je zoekt (wat ik overigens sterk betwijfel (zie dit draadje) dan zou ik geen pogingen ondernemen om het wiel opnieuw uit te vinden, maar simpel alle tabellen leegmaken, de db hernoemen naar het eigen bedrijf en lekker gaan invullen!

Ja eigenlijk bevat deze database alle gegevens die ik in de database wil plaatsen. Alleen kan ik niet alle orders, medewerkers, leveranciers en klanten verwijderen..

Tuurlijk is hij na te maken, als je een hoop tijd over hebt. Maar hij zit best ingewikkeld in elkaar, en als je weinig kennis hebt van Access en programmeren, zou ik er voorlopig niet aan beginnen. De reden dat je de tabellen niet leeg kunt maken, is omdat de tabellen (gedeeltelijk) van elkaar afhankelijk zijn. Zo zul je een klant met orders niet kunnen verwijderen zolang de orders nog bestaan. En de orders kan je niet verwijderen zolang er nog orderdetails zijn in de tabel Orderdetails, waarin weer een verwijzing naar Orders zit. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
De makkelijkste manier om tabellen leeg te maken is dus om bij de laatste in de pikorde te beginnen, dan een stapje omhoog en zo verder, tot je bij de hoogste levels bent aangekomen.
Andere techniek: zet in de verschillende (deel)relaties de optie <Trapsgewijs verwijderen> aan. In die situatie kun je een klantrecord verwijderen, en worden tegelijkertijd ook de orders etc. van die klant verwijderd.

Als je naar het Relaties venster gaat, kun je daar dubbelklikken op de koppelingen tussen de tabellen. De onderste optie (geloof ik) is <Trapsgewijs verwijderen>.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan