• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Factuur inboeken in verkoopboek en uitprinten als pdf

Status
Niet open voor verdere reacties.

shalhevet

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2007
Hey hoi,

Ik heb een excel factuur bestand met VB code die ervoor zorgt dat de factuurnummer telkens omhoog loopt als het bestand is opgeslagen.

Ik zou het nu willen veranderen naar:

Na het maken van de factuur wil ik op een knopje drukken en de factuur automatisch laten inboeken in mijn verkoopboek (die in een andere excel bestand zich bevindt). Nadat de factuur gegevens zijn ingeboekt in de verkoopboek zou ik een uitdraai willen hebben naar een pdf bestandje.

Als de pdf gemaakt is wil ik de factuurnummer automatisch (of met behulp van handmatig op een knopje indrukken) ophogen met 1.

Als het bestand opgeslagen wordt (als excel bestand) moet het laatste factuurnummer opgeslagen zijn (niet dat hij weer terug gaat naar 0 of 1).

In de bijlage stuur ik de factuurbestand en de verkoopboek bestand als voorbeeld. (de factuurbestand heb ik als binair werkblad (.xlsb) moeten opslaan anders krijg ik een foutmelding van VB).

Bekijk bijlage Verkoopboek helpmij.xls

Bekijk bijlage Factuur helpmij.rar

Laatst bewerkt:
Ik zie dat niemand een antwoord weet en zou deze bericht willen verwijderen in plaats van op status opgelost zetten. Maar kan het niet vinden... weet iemand hoe ik het bericht kan verwijderen?

Alvast bedankt

Beste shalhevet,
Het is geen antwoord wat je vraagt. Je vraagt om het te maken, echter is de bedoeling van dit forum dat je zelf een poging hier toe doet. Het forum heet immers HelpMij.nl en niet MaakVoorMij.nl.
De helpers kunnen je vervolgens assisteren bij problemen waar je tegen aanloopt tijdens het maken hiervan.

Want als ik vraag; Heb je tussen 6 augustus en nu zelf er iets aan gedaan? Ben ik bang van niet, terwijl het i-net volstaat met oplossingen op je bovenstaande vragen...

BTW: een topic kan je niet verwijderen, alleen als opgelost zetten.

Laatst bewerkt:
Jammer dat het zo overkomt. Ik heb zeker wat aan gedaan en heb veel gezocht op internet. Zojuist heb ik ook een deel van mijn vraag op VAB forum gezet met daarin een deel van de code die ik al gevonden had. Ik verwacht van niemand dat hij voor mij wat doet. Ik had gehoopt dat iemand mij de start zou kunnen geven in welke richting moet ik zoeken of een idee zou hebben hoe zou ik zoiets kunnen maken.

Als ik uw bericht zo lees komt het over bij mij of u van mening bent dat ik misbruik van de mensen wil maken wat absoluut niet mijn bedoeling is / was. Als dat zo over was gekomen van mijn vraag stelling wil ik mijn excuus bieden aan iedereen. Ik waardeer de hulp van iedereen hier op het forum en zou absoluut niemand het gevoel willen geven dat het vanzelf sprekend is dat hij / zij een andere helpt.

Ik heb al veel kunnen leren met de hulp van de mensen hier en hoop nog veel te kunnen leren.

Misbruik is een groot woord. Excuses is niet nodig, maar in het vervolg een andere vraagstelling zou denk ik geapprecieerd worden.
Ik zal eens kijken of ik je een beetje uit de brand kan helpen.

1. Heb de formule aangepast van je weeknummer. =WEEKNUMMER(waarde;2) zijn niet de ISO weeknummers. Dat is =WEEKNUMMER(waarde;21)
2. Zorg dat de 2 bestanden in de zelfde map of locatie staan. Anders werkt de VBA code niet (is tevens aan te passen).
3. Na het drukken op 'inboeken' wordt je verkoopboek geopend, gegevens in gezet, exporteert naar PDF (zelfde locatie als de excel bestanden) en afgesloten.
4. Je factuur wordt leeg gemaakt en je factuurnummer wordt opgehoogd met 1.

Bijlagen

Ik zal proberen de volgende keer mijn vraag anders op te stellen.

Hartelijk dank voor dit allemaal. Ik moet nog helemaal in verdiepen maar heb in ieder geval twee probleempjes:

in de weeknummer krijg ik telkens een foutmelding "getal". Als ik het woord weeknummer opnieuw intyp dan is het weer goed maar zodra het bestand opgeslagen wordt (handmatig of met de macro) springt het weer terug naar de fout melding. Waar zou dat aan kunnen liggen? ik heb al gekeken of het misschien aan de cel notatie lag (stond op standaard, heb het naar getal gewijzigd) maar dat hielp niet. Waar zou ik meer kunnen kijken?

Het inboeken in de verkoopboek werkt perfect maar het exporteren als pdf gaat mis. Hij maakt namelijk van de verkoopboek een pdf bestand omdat deze als "actief" staat maar de bedoeling is dat hij de factuur zelf als pdf exporteert.

welke code zou ik moeten gebruiken om ervoor te zorgen dat hij de factuur pakt en niet de verkoopboek?

En zou je me een uitleg kunnen geven hoe je de knopje inboeken hebt gemaakt? want dit is best handig :-)

Alvast bedankt tot zover!

Volgens mij moet =WEEKNUMMER(cel met datum;21) vanaf XL2007 al werkend zijn. Aangezien je factuur als .xlsm opslaat heb je XL2007 of hoger...
Als het niet gaat pas je het weer terug aan.

Aangepaste module:
Code:
Sub inboeken()
    With ThisWorkbook.Sheets("Factuurbtwverlegd")
        deb_nr = .Range("F15").Value
        deb_naam = .Range("A18").Value
        ex_btw = .Range("F41").Value
        btw_perc = .Range("F42").Value
        btw_bedr = .Range("F43").Value
        tot_bedr = .Range("F44").Value
        fac_nr = .Range("F14").Value
        fac_dtm = .Range("F12").Value
        verv_dtm = .Range("C13").Value

.Copy
        ActiveWorkbook.ExportAsFixedFormat xlTypePDF, ThisWorkbook.Path & "\" & fac_nr & "_" & deb_naam & ".pdf"
        ActiveWorkbook.Close False

Workbooks.Open ThisWorkbook.Path & "\Verkoopboek helpmij.xls"
        wbnaam = ActiveWorkbook.Name

With Workbooks(wbnaam)
            With .Sheets("Verkoopboek")
            rij = .Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Row
                .Cells(rij, 1) = rij - 2
                .Cells(rij, 2) = deb_nr
                .Cells(rij, 3) = deb_naam
                .Cells(rij, 5) = ex_btw
                .Cells(rij, 6) = btw_perc
                .Cells(rij, 7) = btw_bedr
                .Cells(rij, 8) = tot_bedr
                .Cells(rij, 9) = fac_nr
                .Cells(rij, 10) = fac_dtm
                .Cells(rij, 11) = verv_dtm
            End With
            .Close True
        End With
        .Range("F14") = .Range("F14") + 1
        .Range("A18, A28:E31") = ""
    End With
End Sub

vreemd, ik gebruik idd office 2007. Heb het gewoon teruggezet en hij doet het nu goed :-)

Nogmaals hartelijk dank voor je hulp. Met deze code kan ik nu de nodige aanpassingen doen en het bestand helemaal eigen maken :-)

Ik zet de status op opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan