• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Factuurbedrag over perioden verdelen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.
die eerste "810812" die vind ik niet, welke regel ?
Dan voor die 926653, dat lijkt me toch goed voor de pro-rata, 31/10/24 tot 7/6/25 = 8 begonnen maanden en enkele dagen, dus neem ik 8 maanden om te delen : -189,6/8 = -23,7 voor de 7 volledige maanden en dan nog -0.76 en -22.94 voor de onvolledige maanden aan het begin en einde . Dat lijkt me veel evenwichtiger dan als ik door 9 had gedeeld.
Welke cijfers had jij graag gehad ?

1730821930980.png

Die 810812 kun je vergeten, dat was geen goed voorbeeld.

Als je kijkt naar de regel met einddatum 3/7/2025, dan krijgt juli een hoog (negatief) bedrag terwijl er maar 3 dagen in die maand zaten. Ik weet dat het heel veel credits betreft, dus dat dat behoorlijk kan oplopen.

Totaal gaat het om 246 dagen, dan zou je 1/246 in de eerste periode willen, 3/246 in de laatste periode en het restant verdeeld in 8 delen voor de 8 maanden die er tussen liggen. Dus -0,86 voor de eerste periode, -2,58 voor de laatste periode en 8 keer € 26,03

ik kijk het even na, maar anders is het doodsimpel om gewoon het aantal dagen van de maand te gebruiken, bv. 28/29 in februari en 30/31 voor de andere maanden...

In het boekhoudpakket is ook die functie : omzet verdelen naar dagen, maar daar zijn we juist vanaf gestapt omdat de omzet dan elke maand op en neer gaat vanwege die wisseling in het aantal dagen (ik wist ook niet dat dat zoveel uitmaakte, maar dat is echt zo). Vandaar dat de tussenliggende maanden altijd verspreid moeten worden in gelijke delen.

In de toekomst gaan we dus straks eerst voor de eerste maand factureren en in gelijke maanden, zodat we van deze toestand af zijn. 😅

Is het misschien dan niet handiger om de eerste maand en de laatste maand uit te rekenen en dan de rest te delen door de tussenliggende maanden?

Is het misschien dan niet handiger om de eerste maand en de laatste maand uit te rekenen en dan de rest te delen door de tussenliggende maanden?
Is dit niet al ongeveer het geval in de bijlage van post #19?
Ik denk dat je nu even zelf het spoor bijster bent.

Is dit niet al ongeveer het geval in de bijlage van post #19?
Ik denk dat je nu even zelf het spoor bijster bent.
Ja post #19 lijkt daar wel op ja. Ik heb over die post heen gekeken.
Is dat in te bouwen in jouw macro?
Dat zou geweldig zijn.

zet de macro van het bestand in je eigen bestand en laat hem lopen.

zet de macro van het bestand in je eigen bestand en laat hem lopen.
Ik heb mijn regels in dit bestand gezet en dan op uitvoeren geklikt, maar dan geeft hij aan dat object is vereist. Ik heb niet geen ervaring met macro's, dus misschien heb ik iets niet goed gedaan?

Je hebt mijn bericht niet goed gelezen, doe wat daar in staat.

ik gebruikte het bestand van Cow18

hallo @snb,
hierbij de 2 macros samen in 1 bestand.
Dus opnieuw knop "verkleinen/vergroten" om alle gegevens eerst van het blad "backup" naar het blad "blad1" te brengen. Vervolgens laat je beide macros lopen.
Via voorwaardelijke opmaak kan je dan de verschillen zien in het blad "SNB", afwijkingen > 1 € zijn roze, afwijkingen > 0.01€ zijn oranje.
Er wordt bij SNB niet afgerond op 2 cijfers en het is eerder de berekening van de perioden, niet pro-rata.

Bijlagen

Goedemiddag, ik heb net met de accountant samen gezeten en hij was akkoord met de correctie die volgt uit het excelsheet bij #53 😍

Dus ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor het meedenken en zeker ook het maken van het excelsheet met de macro. Sorry dat ik soms niet wat duidelijker was, de weg was wat hobbelig, maar we hebben het einddoel bereikt. Ik vind het bijzonder knap wat jullie kunnen met al die formules en query's en dergelijke. Ik ben zelf meer van het maken van maandelijkse rapportages, jaarrekeningen, belastingaangiften, audits, deponering bij kvk ;)

Super super bedankt😚

als er geen verdere vragen zijn vergeet dan niet, in uw eerste post, de vraag als opgelost te zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan