• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jean Paul,

Ja dat is te voorkomen, gewoon niet doen.

De inhoud weghalen de opmaak wissen é voila.

Laatst bewerkt:
Ja, als een van de collega's dat doen ben ik wel gezien....
Is er geen mogelijkheid via een verborgen kolom of zo die de inhoud van de nieuwe kolom copieert...
Weet niet ze, jullie denken zeker veel verder dan ik kan dromen...

JP

Hoe wis je de opmaak???
Heb dat eens geprobeerd (heb nu pas gedaan met werken dus... sorry dat het zo lang duurden) maar opmaak wissen.... snap dat niet zelle!!

JP:(

Jean Paul,

Je droom komt uit.

Bijgevoegd nummer 5 (doet me denken aan de film Short Circuit, Number 5 met zijn fameuse uitspraak: Need Input)

Wat is er aangepast:
De macro is vergrendeld tegen oneigenlijk gebruik, ww = Helpmij
Opmaak in kolom M wordt ook gezet, kolom N verwijderen is geen issue meer.
Als de gebruiker bij macro's kijkt kan deze niets zien alles private gemaakt.

Opmaak wissen:
Selecteer de betreffende cellen, ga naar Opmaak, voorwaardelijke opmaak
Selecteer dan verwijderen en kies voor formule 1 klik ok en klaar.

Maar waarom zou je die willen verwijderen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
dat wissen van die kolom snap ik niet hoor

dat van kolom M of N begrijp ik ook al niet

waarom je iets zou willen verwijderen... je weet nooit wat collega's uitspoken...

graag wat meer uitleg...

Merci
JP

Jean Paul,

Wat snap je niet?

P.s.:

Controleer de printcode van snb nog even als je wilt, die kan ik hier niet testen.

Wel ja... hoe schrap ik nu eigenlijk kolom N zonder dat er problemen zijn..
Inhoud wissen... OK, maar bvb de kaders in cellen 1-2-3-4 blijven wel staan...

Wat de code van snb betreft... is wel spectaculair maar de bovenste 4 rijen worden geschrapt, dus ook die waar de gegevens in staan die je toevoegt als je een kolom toevoegt.
Dus, het wissen is iets te enthousiast....

JP

De gebruiker wil graag de sub hoofdstukken en hoofdstukken blijven zien na filtering. Met autofilter verdwijnen die en dat is niet de bedoeling.
Zet in de kolommen voor de tussenkoppen 1,2,3,4,5,1,2,3; Wat zichtbaar is heeft niets met autofilter te maken.

De gebruiker wil graag een knop kolom toevoegen omdat de gebruiker dan een stuk historie kan bewaken op de onderdelen die hij/zij kan waarderen met een 1,2 of 3.De gebruiker kan dan filteren, en na filtering de 1, 2 en 3 onderscheiden met behoud van hoofdstuk titels, en weer normaal filteren, toggle mode dus.
filteren kan door de gewenste filterelementen te selecteren in B1, B2 en B3; daar is geen aparte kolom voor nodig.

Als filtering uit moet dan is daar dus nog een knop voor.
De gebruiker wil geattendeerd worden op de filter status middels tekst in M1.

De 'filterknop' is tegelijkertijd de unfilterknop en filterstatus; hoe eenvoudiger het werkblad hoe minder kans op fouten door een gebruiker.

Overgens begrijp ik de funktie van de extra kolom niet; evenmin de voorwaardelijke opmaak (maar dat ligt aan mij); daarom heb ik die extra kolom niet opgenomen.

In de bijlage zoals het zou kunnen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@superzeeuw

Deze morgen laatste testje voor demo deze middag (waarschijnlijk)

Je voegt een kolom toe...
vult een aantal scores in

OK

Vul een extra kolom toe
Scores worden overgenomen

OK

vul nog een par kolommen toe

je filtert op score 3... m.a.w. de competenties die niet gekend zijn
filtering toont de correcte competenties waarvoor de leerling tekort komt op basis van de laatst toegevoegde kolom

Je verandert een score 3 in bvb een score 2...
De score van alle vorige competenties worden ook veranderd in score 2...
DIT is niet OK

kan eens een en ander bekijken?

Tot later
JP

Laatst bewerkt:
Nog probleempje ontdekt:

vul in de keuzelijst in:

OA
jaar=2
trimester=1

als je filtert ben je de "start-hoofdingen" kwijt

Heb maar heel even de kans gehad iets te laten zien maar men was al behoorlijk wild.
Wel gaf men de voorkeur aan 1 als slechtste score ipv 3...
Is dat een probleem?

Mercikes
JP

Bijlagen

@ snb,

Zet in de kolommen voor de tussenkoppen 1,2,3,4,5,1,2,3; Wat zichtbaar is heeft niets met autofilter te maken.
Helemaal mee eens, is een geweldige oplossing. Hoe simpel kan het soms zijn.

Overgens begrijp ik de funktie van de extra kolom niet; evenmin de voorwaardelijke opmaak (maar dat ligt aan mij); daarom heb ik die extra kolom niet opgenomen.
Zie bijgevoegd progje en dan wordt het hopelijk duidelijk wat bedoelt wordt met de extra filter knop en de kolommen die erbij komen

Zoals ook ik al gemeld had zijn er helaas onvolkomenheden in het programma waarom geprogrammeerd dient te worden.
Waarom wij kunnen ideeen aandragen maar de gebruiker moet ermee werken.
Ik ben het met je eens dat de kolommen klas en trimester daar niet horen maar de gebruiker wil dit heel graag, dus...

Ik ben het met je eens wat je schrijft over eenvoud, maar dit helaas niet altijd haalbaar.

LET OP! in het progje heb ik jouw autofilter techniek nog niet ingebouwd.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
toch nog wat problemen maatje:

van (ik denk) simpel naar wat moeilijker

In filter op cijfer, kan je dit default op 1 zetten ipv 3
als score kan je iets anders dan 1-2 of 3 invullen
als je de filtering op cijfer uitvoert ben je de hoofdingen kwijt

wat onze extra denker uit zijn mouw geschut heeft is zeer zeker top maar ik begrijp er hoegenaamd niks van... wordt er ook iets van mij verwacht???

CU
JP met nen dikke merci :thumb:

Jean Paul,

Hierbij de aangepaste variant.

Helaas nog niet met de code van snb, die krijg ik nog niet aan de pruttel.

Aangepast:
Kolom N t/m verder naar rechts verwijderen behoud van opmaak stond al in versie 5 zie #104.
Default nummer 1 op nummer filter.
Keuze OA, jaar = 2 en trimerster = 1 werkt, dankzij snb opgelost.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Kolom N t/m verder naar rechts verwijderen behoud van opmaak stond al in versie 5 zie #104.

Dat snap ik niet hoor... als ik N weg doe dan zie ik in de voorwaardelijke opmaak van de tekst in M
=#VERW!=1

ik kan score 4 ingeven??? is ooit opgelost geweest maar waarschijnlijk in het heen en weer sturen van versies verloren gegaan

bij filtering op scores is de hoofding verdwenen...

Sorry zelle

JP

Jean Paul,

Als je kolom N weghaalt en je voegt opnieuw een kolom toe dan hersteld de macro de opmaak van kolom M weer.

Waar kun jij de score 4 ingeven?
Het lukt mij niet in de toegevoegde kolom en het lukt mij ook niet met filteren en het lukt mij niet bij trimester!

Hoofding die verdwijnt moet ik nog oplossen.

Als je kolom N weghaalt en je voegt opnieuw een kolom toe dan hersteld de macro de opmaak van kolom M weer.

inderdaad, je hebt gelijk... ik keek naar de opmaak op het moment dat ik de kolom had weggehaald en niet als ik er een had toegevoegd..

Waar kun jij de score 4 ingeven?
Het lukt mij niet in de toegevoegde kolom en het lukt mij ook niet met filteren en het lukt mij niet bij trimester!

om welke bizarre reden weet ik niet, maar ineens zijn die keuzelijstjes er terug... dus, da's OK

zat zo te denken (altijd gevaarlijk)... collega's kunnen eigenlijk nogal prutsen aan die "klas/trimester-kolommen" zou het niet beter zijn die knop via een wachtwoord te beschermen, of die knop ergens wegsteken of weet ik veel...

Laatst bewerkt:
Jean Paul,

In het programma zijn enorme aanpassingen gedaan met inbreng van de codes van snb.

Als je de kolommen C t/m K wilt zien zul je in cell B4 de tekst Aanpassen moeten zetten, daarna werkt de knop pas, eerder niet.

LET WEL!
ALs je de keuzelijstjes op alle regels wilt hebben moet je deze wel doorkopieren naar beneden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ziet er al heel wat beter uit...
Maar..
je kan een extra kolom aanmaken als de naam "Aanpassen" is... kan dit voorkomen worden??

Zou je eventueel die knop niet kunnen "disabelen" tot je "Aanpassen" intypt??? De reflex is er wel om op die knop te klikken en groen te worden omdat die "niet zou werken"

Als je in het bestandje dat ik meestuur, een filtering doet op score 3 dan ben ik de hoofdingen kwijt, 1 en 2 blijken perfect te werken.

Heb je een kolom aangemaakt en heb je scores ingevuld, maar niet in alle cellen, dan zullen de cellen waar je niks invulde soms ook in de lijst staan als je een filter op score 1 maakt bvb, ik stuur een voorbeeld mee...

Ik vroeg je (en sorry zelle) om geen filtering voor de afdelingen te maken als je de score wil invullen voor iemand uit het 1ste jaar... da's eigenlijk geen goed idee... Het idee was dat verschillende collega's hun score zounde kunnen ingeven in 1 kolom... maar dat kan sowieso niet, dus... geen goed idee.

Ik kreeg ook volgende vraag... zou je de scores op een of andere manier kunnen optellen om op die manier uiteindelijk een rapport te krijgen... (is maar een vraag hoor..; je moet nu niet direct uit je sloffen schieten en beginnen programmeren hoor... dit moeten we eerst intern nog eens bezien.. maar... KAN het of is dat niet te doen?)

CU
JP

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Is het niet handiger voor de invoer van de scores 1 vaste kolom te gebruiken?
Is het bovendien niet eenvoudiger een extra cel toe te voegen waarmee op ingevoerde score kan worden gefilterd (in plaats van een inputbox) ?
In de bijlage is dit toegepast: kolom B voor invoer scores, cel B5 voor filtercriterium scores.
Dat betekent dat de gebuiker in cel B1, B2 B3 en B5 de filtercriteria aangeeft. Vervolgens op de knop drukt om de filtering uit te voeren.

@Superzeeuw
Het is niet de bedoeling wachtwoorden te gebruiken, omdat je daarmee het kennisnemen van en leren van oplossingen op het forum bemoeilijkt.
Tenzij je iedere keer dat wachtwoord in je bericht of in de bijlage vermeldt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan