Origineel gepost door csshunter:
...........
Hier heb ik de doc-regel vandaan.
Ja, en ik had 'm hier vandaan:
www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html; dat is toch wel een onverdachte bron!

Vreemd, die melding. Ik ken die meldingen alleen, als je in de html-validator
zelf een DOCtype opgeeft. Even proberen. Ha, ik geloof dat ik 'm heb.
Als ik bij
deze pagina (opgemaakt in html4.01 Strict) in de
html-validator onder de More Options bij "Document type" in het uitrolvakje opgeef: "HTML 4.01 Strict", dan zegt de validator op exact dezelfde manier als boven (maar nu met Strict i.p.v. Transitional):
Warning DOCTYPE Override in effect!
The detected DOCTYPE Declaration "<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">" has been suppressed and the DOCTYPE for "HTML 4.01 Strict" inserted instead, but even if no errors are shown below the document will not be Valid until you update it to reflect this new DOCTYPE.
De lijdende vorm van het "has been suppressed" laat de mogelijkheid open dat de validator uit eigen beweging ge-suppressed heeft, maar dat is niet het geval: "has been suppressed
by you, my friend!".
Oftewel: ook als je het (automatisch door de validator gedetecteerde) DOCtype van het document laat
overrulen door hetzelfde DOCtype en dan laat valideren, zegt de validator als waarschuwing netjes dat het bestaande DOCtype is onderdrukt.
En als je de kleine lettertjes uitvergroot en goed leest, zie je staan dat het DOCtype inderdaad is onderdrukt: het is door
hetzelfde, nu onderdrukkende, DOCtype vervangen.
Alleen dat laatste zegt de validator er niet hardop bij (waarschijnlijk omdat de meeste mensen het DOCtype onderdrukken om er juist een ander DOCtype voor in de plaats te zetten).
- Conclusie: niet het DOCtype opgeven voor de validatie, de validator spoort 'm uit zichzelf wel op.
Zo, nu dat klopt, gaan we naar de vraag:
Wat moet daar aan wijzigen, om em strict te krijgen?
Dat staat in hetzelfde
lijstje van geldige DOCtypes van w3.org, zie ook in de broncode van m'n
voorbeeldpagina:
HTML:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Dat is de goeie!
Met vriendelijke groet,
CSShunter