Form openen met bestaande gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dj NRG

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2009
Hey

ben nieuw hier op het forum, en hier alvast men eerste vraag:

ik ben een database aant maken in access 2007.
ik heb al enkele tabellen en formulieren gemaakt, waaronder klantgegevens en installatiegevevens.

nu is men probleem hetvolgende:

ik wil een knop maken op het form klantgegevens, die het formulier installatiegegevens opent, maar dan wel gekoppeld aan die klant.
dus stel: ik open form klantgegevens bij klant X, ik klik op knopje, dan moet het form installatiegegevens geopend worden, en bij klant moet klant X ingevuld staan (zowel naam als voornaam)
ik heb al een relatie gelegd tussen ID van klantgegevens en ID van installatiegegevens (beide autonummering),

maar het probleem is volgens mij hetvolgende:

ik heb in men tabel klantgegevens al een heleboel klanten staan, maar bij installatiegegevens nog niets.

nu is het de bedoeling dat als ik een nieuwe klant ingeef, en op het knopje klik, access automatisch een record toevoegt bij installatiegegevens, zonder dat ik die manueel ook daar moet ingeven...

ik heb al gezocht, maar het enige antwoord dat ik meerdere keren gevonden heb is knopje maken -> formulierbewerkingen -> formulier openen -> form kiezen -> formulier openen en specifieke gegevens opzoeken -> ID aan ID koppelen -> naam geven aan knopje

dit werkt dus niet (en ik vermoed omdat in men tabel met installatiegegevens nog geen records staan...)

heeft iemand hier een oplossing voor?

alvast bedankt!

Nico

Nico,

Zoals ik jouw beschrijving hier begrijp wil je voor ieder klant-record ook één installatie-record hebben.
Als dat zo is dan is het makkelijkste dat je de gegevens van installatie gewoon opneemt in klant.
Als je dat niet wilt dan zal je via een marco of VBA een record moeten toevoegen aan de tabel installatie zodra je een nieuwe klant aanmaakt.

Maar de eerste oplossing lijkt mij het beste.

Succes
Wim

Hey Wim

alvast bedankt voor je reactie

ik had eerst alles samen in 1 tabel staan, maar dan lukte het nog niet...
ik heb toen alles opgesplitst in 2 tabellen, en ben van daar al verder beginnen bouwen...
om nu terug alles samen in 1 tabel te gooien zie ik niet echt zitten, aangezien er later mss nog enkele van deze knoppen zullen gemaakt moeten worden (ik denk hierbij aan een tabel met facturatie gegevens vb)

kan je me mss een beetje op weg helpen hoe ik die records kan toevoegen via VBA of macro's? (ben echt een beginneling in access :s)
en is het mogelijk om de 150 klanten die reeds in de tabel staan ook "om te zetten" in men tabel met installatiegegevens? of zal ik deze toch nog manueel moeten doen?

alvast bedankt!

groeten

Nico

Hey Wim

alvast bedankt voor je reactie

ik had eerst alles samen in 1 tabel staan, maar dan lukte het nog niet...
ik heb toen alles opgesplitst in 2 tabellen, en ben van daar al verder beginnen bouwen...
om nu terug alles samen in 1 tabel te gooien zie ik niet echt zitten, aangezien er later mss nog enkele van deze knoppen zullen gemaakt moeten worden (ik denk hierbij aan een tabel met facturatie gegevens vb)

kan je me mss een beetje op weg helpen hoe ik die records kan toevoegen via VBA of macro's? (ben echt een beginneling in access :s)
en is het mogelijk om de 150 klanten die reeds in de tabel staan ook "om te zetten" in men tabel met installatiegegevens? of zal ik deze toch nog manueel moeten doen?

alvast bedankt!

groeten

Nico

Nico,

Je laatte vraag is het makkelijkste.
Je kunt gewoon via de query wizard een 'toevoeg-query' maken die gegevens uit je Klanttabel overzet naat een nieuwe tabel.

Even proberen en dat gaat lukken.

De rest kom ik later op terug.

Wim

Hey Wim,

nog eens bedankt voor je snelle reactie...

ik ben er in geslaagd om via die toevoegquery al men klanten toe te voegen aan men tabel met installatiegegevens...

ik heb dan ook eens geprobeerd om dat knopje te maken, maar als ik op de knop drukt vraagt hij steeds om klantID in te geven... als ik daar nummer 7 ingeef gaat hij naar klant 7, anders niet...

hoe vermijdt ik dit?

groeten

Nico

correctie:

access vraagt nog steeds om een id nummer in te geven, maar opent steeds men installatiegegevens formulier met klant nummer 1...

iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

mvg

Nico

Hey Wim,

nog eens bedankt voor je snelle reactie...

ik ben er in geslaagd om via die toevoegquery al men klanten toe te voegen aan men tabel met installatiegegevens...

ik heb dan ook eens geprobeerd om dat knopje te maken, maar als ik op de knop drukt vraagt hij steeds om klantID in te geven... als ik daar nummer 7 ingeef gaat hij naar klant 7, anders niet...

hoe vermijdt ik dit?

groeten

Nico

Nico,

Je kunt in een query ook gebruik maken van de rubrieken van je formulier.
Je kunt dan bij citeria op je rechter muisknop klikken. Dan selecteer je Opbouwen...
En kies je het veld van je formulier.

De query draait dan voor de waarde die in het veld staat (bv 7)

Succes
Wim

Hey Wim

bedankt voor je antwoord, maar het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt...

ik heb die query aangemaakt zoals je zei, maar wat is hier de bedoeling van? dient deze query om die knop te laten werken?
en hoe doe ik dit dan?

mvg

Nico

Hey Wim

bedankt voor je antwoord, maar het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt...

ik heb die query aangemaakt zoals je zei, maar wat is hier de bedoeling van? dient deze query om die knop te laten werken?
en hoe doe ik dit dan?

mvg

Nico

Nico,

Ik heb je probleem nog eens helemaal nagelezen, en denk dat het volgende voor jou de oplossing is.
Je wil door op een knop te drukken een nieuw formulier openen voor een bepaalde klant.
Nou, dat kan je helemaal door de wizard die bij een knop hoort regelen.
Maak een nieuwe knop op je formulier en kij goed in de wizard wat er allemalal gevraagd wordt.
Allereerst moet je kiezen voor 'Formulier openen'. Op een bepaald moment vraagd de wizard of je het formulier voor alles of voor een bepaald record wilt openen. kies de laatste en geef aan welke rubriek daar voor nodig is 'klant-id'.

Maak de wizard af en volgens mij moet dan alles gewoon werken.

Succes.
Wim

Wim

bedankt voor je reactie...

ik doe dus exact wat jij beschrijft, maar toch lukt het me niet...
in men ene tabel met klantgegevens noemde men id "KlantID" en in men tabel met installatiegegevens noemde men id "ID", dus ik dacht dat mss daar het probleem lag. ik heb de naam in de tweede tabel ook naar KlantID aangepast, maar als ik nu op de knop druk gaat hij gewoon altijd naar de eerste record... :(

help?

mvg

Nico

Ik denk dat je een koppeltabel moet aanmaken.
Deze zorgt ervoor dat je klantgevens gekoppeld word aan je installatiegegevens.

Op moment dat je dan je klantgegevens hebt, zie je de history van de installatie gegevens.
In de koppeltabel zet je :
kppl_tbl_klant_installatie_ID
klant_ID
installatie_ID
(hoe je je primaire key id's hebt genoemd)

Deze koppel je door een relatie aan te maken aan de tabellen aan elkaar.
waarbij je klantID dubbel mag maar je installatieID niet (je kan dan op 1 klant meerdere installatieid koppelen)

In je klant formulier maak je een subformulier met besturingsbron de koppeltabel.
vervolgens ga je de velden maken die je uit je installatie tabel haalt.
Het is even puzzelen, maar het is zeker wel te doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan