form parameters werken telkens niet na opnieuw opstarten form

Status
Niet open voor verdere reacties.

SchreuderSMC

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2014
Beste Lieve Mensen,

Ik heb een form die via fields, dropdowns etc parameters bevat om queries te laten functioneren. Die werken perfect en ben er erg blij mee. Maar als ik access afsluit en deze opnieuw opstart werken alle fields in mijn form die als parameter dienen ( een criteria in mijn query ) niet meer...Als ik dan in mijn form in design view ga. En ik doe iets. Ik voeg een onzin veld toe, ik verander een naampje of doe wat anders geks en sla daarna op, dan werkt alles weer. Heeeeel vreemd. Ik kom er niet uit waarom Access dit doet. Het is niet eenmalig maar bij elke keer opnieuw opstarten werkt niets, moet ik eerst via design via iets doms aanpassen en daarna werkt alles weer. Iemand hier bekend mee ? Octafish ?

Thanks a bunch!

Dan zou ik toch de db, of op zijn minst dat formulier moeten zien, want wat je beschrijft laat bepaald geen belletjes rinkelen :). Al zou ik zelf een andere techniek gebruiken, die wat minder afhankelijk is van gekoppelde formuliervelden in een query. Maar dat mag de correcte werking niet in de weg staan.

Nu nog weten om welk formulier het gaat :)

Klpot, was iets te snel :). Ik bedoelde eigenlijk ook: welke controls geven het probleem?

Want bij mij werkt alles zoals je het zou verwachten; zo uit de doos, en ook als ik 'm opnieuw opstart. Ik hoef dus verder helemaal niks bijzonders te doen, behalve (veel te) veel weg te klikken :).

He, maar dat maakt het nog gekker. Bij mij werkt het ook super, maar dan moet ik bij elke keer opstarten dus eerst in design view iets bijv een text field maken, die delete ik dan direct weer. En dan werkt alles weer perfect. Als jij dit niet ervaart, ja, dan wordt het lastig om de oorzaak te zoeken. Mocht je nog wat te binnen schieten hoor ik het graag, ik ga nog even Googlen dan. Erg bedankt weer.

Wellicht zit er ergens een bibliotheek niet goed. Probeer eens of je de db kunt compileren; als dat geen problemen oplevert zou hij toch goed moeten werken. Maar best kans dat hij ergens blijft haken. Dat is dan meestal iets wat niets met het probleem te maken heeft, maar wat je wel op moet lossen.

he octafish,

dat werkte. zoals je weet ben ik nog steeds veel aan het leren over access. Ik kan het googlen, maar misschien heb je tijd voor een bondig antwoord.

wat is visual basic ?
wat is compile database ?

thanks.

VB (Visual Basic) is een complete programmeertaal van Microsoft. Je kunt daar dus (zelfstandige) applicaties mee bouwen, zoals tekstverwerkers, rekenmachines etc. De taal is voor een groot gedeelte ingebakken in de Office applicaties, waar hij VBA heet: Visual Basic for Applications. Een VB programmeur kan dan ook meestal ook goed uit de voeten met VBA. Die taal is ook weer grotendeels hetzelfde, met specifieke elementen die bij een bepaald pakket horen. Zo kent Excel het Workbook en Worksheet object, Word het ActiveDocument object en Access heeft ook zijn eigen elementen. Al die programmeerbrokken zitten in bibliotheken, dus als je de Excel bibliotheek in Access inlaadt, kun je vanuit Access een Excel bestand openen en bewerken.
Bibliotheken vind je in het VBA venster (<Alt>+<F11> en dan <Extra>, <Verwijzingen>. Daar kunnen fouten in zitten, vooral als je databases van iemand anders krijgt.

Compileren is het opsporen van fouten en doorlopen van alle code. Dat vind je in het menu <Opsporing>, <db compileren>. Wil je er zeker van zijn dat je db correct werkt, dan moet het compileren sowieso geen fouten opleveren. Vind Access die wel (bijvoorbeeld een verwijzing naar een niet-bestaand object) dan moet die fout gerepareerd worden (regel verwijderen bijvoorbeeld) zodat het compileren uiteindelijk een foutloze code oplevert.

Kan de vraag op <Opgelost> :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan