format c: gaat niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Still_Angel

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2002
Hoi,

Mijn man wou vandaag zijn pc formatteren omdat hij een paar virussen had binnengekregen die hij niet kan verwijderen.
Hij start dus de pc op met een bootdiskette en geeft dan format c: in
maar dan geeft de pc : invalid command
Kan dit door die virussen komen??? Of weet er iemand waar dit aan kan liggen???

Groetjes

Angel

Misschien maar effe een nieuwe bootdisk aanmaken, het bestand format.com is wellicht beschadigd.

Dat hadden we ook al gedacht, dus een nieuwe bootdisk gemaakt en nog niks :-(

Groetjes,

Angel

Start op van de WinXP-cd en volg de instructies op het scherm. Op een gegeven moment komt er een optie om een partitie te formateren, alvorens verder te gaan met de Windows-setup. Doe dit dus en volg verder weer de instructies op het scherm.

Jammer genoeg zal dat ook nie lukken denk ik. Wij hebben een upgrade naar XP en hebben dat geprobeerd en niks gezien van formatteren???

Groetjes,

Angel

Probeer eens format c dus zonder : en wees er zeker van dat je het wel probeert vanaf de bootdisk (waarschijnlijk in A: ) dus A:\format c: of A:\format c

Martijn

Laatst bewerkt:
mjvogd, het lijkt mij ook inderdaad dat die invalid command komt omdat de vraagsteller dat commando vanaf C wil geven. Op de C schijf staat geen commando "format". Wel op de diskette.

Dus inderdaad doen zoals mjvogd beschreef vanaf A.

a:\format c: moet werken.

Als het echt niet lukt, kun je ook nog "madboot" proberen http://www.madboot.com/modules.php?op=modload&name=Downloads&file=index&req=getit&lid=75. Is een prachtig programma onder dos waarmee je ook kunt formatteren, partitioneren enz.

Laatst bewerkt:
dit hebben we dus nog geprobeerd:

a:\format c:

invalid command

a:\format c

bestandsnaam of parameter onjuist

:-(

Groetjes,

Angel

Vreemd,

Heb je je bootdisk in station a: en staat daar het bestand format.com op (typ achter de ms-dosprompt: "a:" (enter) en vervolgens "dir" (enter) om de inhoud te bekijken. (zonder " " uiteraard)

Martijn

Nee, staat er niet tussen dus... laat mij raden...nieuwe bootdisk???

Groetjes

Angel

Ja, en een nog betere is die zoals ik hierboven heb aangegeven. Daar heb je meer mogelijkheden mee, en het werkt ook nog met de muis onder dos.

Dat gaan we dan zeker eens proberen, maar dat gaat voor morgen zijn

Alvast bedankt voor de hulp

Groetjes,

Angel

Het kan zijn, omdat je een upgrade xp hebt, dat je eerst je vorige windows-versie moet installeren. Maak dan een windows 98 of windows 98 SE bootdisk en formateer je hardeschijf met a:\format c: om vervolgens windows 98 (SE) te installeren en pas daarna te upgraden met de Windows XP cd naar Windows XP.

Succes!

Martijn

Nee hoor, format C is format C, maakt niet uit wat je hebt gehad (besturing). Het is een commando onder dos en die trekt zich niets aan van andere besturingen.

Maar waar Mjvogd wel gelijk in heeft: waarom installeer je win98 hier niet overheen. Als het goed is krijg je de vraag of je de boel wilt formatteren voordat je een nieuwe installatie begint. (Die vraag krijg je na een tijdje als je windows wil gaan installeren)

Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is de volgende:

Ik heb een upgrade xp besteld en geinstalleerd na een format c: (vanuit windows 98 SE). Dit ging zonder enkel probleem. Ik weet dus ook niet wat de term "upgrade" inhoudt. Want na een format ziet de "upgrade" toch ook niet van waaruit je de installatie uitvoerd?? Dus ik zou zeggen; maak een bootdisk (98SE) aan en formateer je hardeschijf. Start vervolgens de pc op vanuit de cd-rom met XP en installeer de zooi (XP) op Fat32 of NTFS. Bij de laatste zal je schijf zowieso opnieuw geformateerd worden en XP wordt vrolijk op je pc gezet.

Martijn

Still Angel, je moet met je Windows-cd opstarten, het doet er niet toe of het de upgrade-versie is.
(Weet je hoe je moet opstarten vanaf de cd?)
Je komt als het opstarten helemaal klaar is in de 'Recovery-console'.
Daar zeg je dat je de C-partitie wilt formatteren.

ik zou iig EERST de virussen erafgooien..........
er zijn genoeg on-linescans te vinden.........

Als dit alles nu nog steeds niet werkt, gooi er dan een 98SE bootdiskette in en geef het commando: fdisk
Kies voor opstarten met cd-ondersteuning en doe je originele windows cd (dus niet de xp upgrade) erin.
Verwijder nu de partitie(s) maak ze opnieuw aan en activeer de partitie waar je besturingssysteem op komt.
Vervolgens kan je gewoon dmv je originele cd de partities formateren en instaleren.

MVG

Volgens mij maakt de startup diskette van windows 98 een extra (tijdelijke) D:-schijf op C: aan.
Dus de opdracht format C: zou je moeten geven op D:\format C:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan