Formatteren: hoe en wat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robin_89

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2002
Berichten
517
Hallo

Ik ga een Pentium III PC met Windows 98 SE vandaag geheel opnieuw installeeren.
Er wordt dus ook geformatteerd...
Maaaaar... Ik heb dit nog nooit echt zelf gedaan (eens moet de eerste keer zijn :D), en nu wilde ik vragen of iemand mij kon vertellen (het liefst stap voor stap) hoe ik mijn machiene moet formatteeren. :D
Ik ga dit vanmiddag al doen.. (extra informatie :))

En dan hoef ik niet berichtjes vanne: eerst dit en dat backuppen, want dat heb ik allemaal al gedaan tegen die tijd dat er een nieuwe post komt in deze thread.
Alleen als je denkt dat ik echt zo stom ben om iets belangrijks vergeet te backuppen, moet je dat natuurlijk wel even vermelden :D :p ;)

Ik hoop dat ik nu niet te vaag ben geweest, want dat wil nog wel eens voorkomen...

Greetz en alvast Th@nX
Robin :cool:
 
Laatst bewerkt:
Dat formatteren zal je best wel lukken. Meestal ben je drivers zoek voor je videokaart, muis, geluidskaart , modem enz.
Dus probeer eerst goed te achterhalen wat er allemaal in je PC zit, en probeer de drivers op te snorren.

Succes.
 
Nou, dat 8erhalen zou niet zo moeilijk zijn met Belarc Advisor!!

Das echt een aanrader. Dat programmaatje geeft alles weer wat in je computer zit, incl. OEM-Serial van Windows!!

Maar dan de drivers vinden... tsja... dat wordt een lastiger karwei... eigenlijk zou het vandaag klaar moeten zijn incl. windows er opnieuw op.... dat gaat denk ik niet lukken... maja :D ik zie wel.

Net was ik verder beig met backuppen, en ik heb gewoon in 10 minuten tijd 4 keer moeten resetten en 1 keer gaf windows de melding dat ik windows opnieuws moest installeeren omdat hij beschadigd was!!
Dan heb ik em dus heeel goed vern**kt :confused:

GreetZ,
®0ßíñ :cool:
 
Da's een mooi programma Belarc Advisor, maar dan moet je PC wel werken!
 
dat proggie geeft toch alles weer, dan zijn de drivers toch ook simpel te vinden?
Of zie ik dat verkeerd?

Afijn gewoon proberen en dan zie je het wel.

ik neem aan dat je de handelingen weet om te formatteren en te installeren?
 
Ja ik weet die handelingen, en het is nu ook gelukt.
Windows staat er opnieuw op na af-en-toe een beetje klooien.
Maar nu zit ik met een nieuw probleem: Ik heb maar 16 kleuren en ik weet neit van welk merk mijn monitor is. Hij herkent em nu als een plug-and-play monitor, maar dat klopt niet, want hij heeft nu helemaal niet de opties die hij voorheen wel had. (16 Mil kleuren, 1024x768 resolutie...)
Volgens mij had ik toeneerst drivers van Cougar Video Edition, maar toen ik die CD installeerde, hielp het nix en stonden er geen drivers op...
Ik zal eens de site van Cougar opzoeken, of weet iemand em hier toevallig??

GreetZ,
Robin
 
Drivers voor je monitor zullen je niet veel verder helpen. Beter is om erachter te komen wat voor een videokaart je hebt en daar de drivers voor installeren
 
Geplaatst door robin_89
Nou, dat 8erhalen zou niet zo moeilijk zijn met Belarc Advisor!!

Das echt een aanrader. Dat programmaatje geeft alles weer wat in je computer zit, incl. OEM-Serial van Windows!!

GreetZ,
®0ßíñ :cool:

Dan weet je ook welke drivers je moet zoeken van je videokaart.
Probeer hier maar is: www.driversguide.com
inlognaam: drivers
wachtwoord: all
 
Daar was ik ook al lid, maar ik heb mijn drivers gevonden (WEL de drivers voor de monitor), op www.guillemot.com (of hoe je het ook schrijft).
Ik heb daar een patch gedownload voor mijn video kaart en nu heb ik weer de volle kleuren in mijn scherm. :D

Ik heb nu eigenlijk een nieuw probleem... WEER een... :D
Ik heb na het formatteeren partities angemaakt...
Ik had 1 primaire partitie van 1,5 GB en een andere met de overige ruimte (8,7 ofzo).
Nu heb ik de C:\ schijf van 1,5 GB, een D:\ cd-rom schijf, en een E:\ cd-rom schijf, maar geen F: ofzo als 2e harddisk...
Dat is behoorlijk vervelend want windows denkt nu dat ik maar 1 kleine harddisk heb...:(
Hoe vindt ik die andere harddisk terug en is hij dan klaar voor gebruik??
 
Je hoeft alleen de eerste partitie te activeren(C:\).
Waarschijnlijk is het niet goed gegaan met Fdisk.
Je kan wel kijken met Fdisk hoe je partities zijn.
Even weer met een opstartfloppy opstarten>Fdisk opstarten en in Fdisk dacht keuze 4 nemen.
Dan kan je kijken of de tweede partitie wel is aangemaakt.
 
Kan het dan ook zijn dat ik maar 1 partitie heb met 1,5 gb en dat de andere gb's gewoon niet gebruikt worden omdat ze niet onderverdeeld zijn in een partitie?? :(

Das niet echt best... enne... om eventueel zoiets goed te krijgen, hoef je toch niet weer helemaal te formatteeren he...?? :confused:
 
Geplaatst door robin_89
Kan het dan ook zijn dat ik maar 1 partitie heb met 1,5 gb en dat de andere gb's gewoon niet gebruikt worden omdat ze niet onderverdeeld zijn in een partitie?? :(

Das niet echt best... enne... om eventueel zoiets goed te krijgen, hoef je toch niet weer helemaal te formatteeren he...?? :confused:

ja, dat kan. Maar je hoeft dan niet opnieuw C te formateren. Maak in fdisk nog een partitie aan (geen primaire, dus uitgebreide dos partitie maken en dan een logisch station, zie http://go.to/wintips). Fdisk berekent de maximale beschikbare ruimte die nog over is en gebruik die dan helemaal. Daarna moet je nog wel die nieuwe partitie formateren.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik nog een partitie maken als alle overige ruimte (8,2 GB precies) in die partitie zit die ik niet kan vinden??? :D:D ;)
 
Geplaatst door robin_89
Hoe kan ik nog een partitie maken als alle overige ruimte (8,2 GB precies) in die partitie zit die ik niet kan vinden??? :D:D ;)

opstarten met de bootdiskette.
fdisk starten
optie 1
optie 2
totale grootte kiezen (niks doen dus en op ENTER drukken)
ESC
er komt nu een melding geen lochische station en geeft maximale grootte weer, druk op ENTER
ESC
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan