Formatteren na processor upgrade?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tommatje

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2008
Hallo,

Volgende week komt mijn nieuwe processor binnen. Ik heb een snellere gekocht i.v.m. GTA IV. Het is wel gewoon hetzelfde model (AMD Athlon 64 X2), alleen dan sneller (700Mhz om precies te zijn).

Maar ik las in een ander topic dat het is aangeraden je PC te formatteren en Windows opnieuw te installeren. In hoeverre is dat nodig?

En dan nog een vraag. Je moet je bios flashen voor de upgrade, maar hoe doe ik dat precies. Het is mijn eerste keer.

Groeten,

Tommatje :)

Format is niet direct nodig voor bios flashen,als je dit nooit heb gedaan,laat dat ff door iemand doen die 't écht kan,daarna moeten n.l. je biosinstellingen aangepast worden.Is niets voor iemand die 't nooit gedaan heeft! Je loopt de kans dat als je 't voor de eerste keer zelf doet dat je pc niet meer opstart!
Bios flashen moet je naar de site van de fabrikant (moederboard of bios )gaan,daar staat ook hoe je moet flashen,is n.l. voor ieder merk bios anders.
Download SIW http://www.gtopala.com/siw-download.html en kijk welk moederbord en welke bios je hebt!
Succes!

Laatst bewerkt:
Zelf heb ik een bootable USB stick gemaakt, waar ik dan de nieuwe BIOS op plaats. Format is niet nodig bij een nieuwe CPU of BIOS.
Als je nu de standaard instellingen gebruikt zullen ze na de flash (meestal) niet anders zijn, heb je eigen instellingen dan zul je die weer terug moeten zetten. Het flashen van de BIOS is niet zonder gevaar dus LEES eerst voordat je ook maar iets gaat doen.

maniac2003;2539984[/QUOTE zei:
Bij nieuwe cpu moet in 99,9% van de gevallen de cpu-instellingen aangepast worden.
FSB moet waarschijnlijk aangepast worden.

Dus als ik hem er gewoon zo in doe werkt het dus niet goed. Heb je dan niet een driver voor je CPU die meteen alles instelt? Want FSB aanpassen, zou niet weten hoe dat moet.

Maar een BIOS update is dus niet nodig, hij zou ook gewoon zomaar kunnen werken?

Hij kan gewoon goed werken.Ook zonder evt. aanpassingen !

Laatst bewerkt:
Ik heb de handleiding niet, maar het is het Acer EM61SM/EM61PM bord. Het is AM2 dus zal het toch wel goed komen?

Dat doe ik zo wel even, maar even er vanuit gaand dat hij erop past, op de site van Acer heb je ook een CPU driver, moet ik die installeren. Er staat niet bij welke processor hij installeerd? Of kun je op de site van AMD ook drivers vinden, of bestaan er helemaal geen drivers. Ik kan namelijk echt niet zelf een FSB aanpassen. :(

kijk eerst of wel een bios-update nodig is. Bij geen problemen is een bios-update in het algemeen niet nodig.

Windows opnieuw installeren is volgens mij niet nodig.
En moederbord instellen is wel nodig, maar alleen als je oude instelling op handmatig stond. (dus bijv als je aan het overclocken was)
Ik zou dus gewoon ff naar de instelling kijken, na plaatsing nieuwe processor.

Nou ik heb helemaal niets veranderd. Alleen in de BIOS de opstartvolgorde, mij diskette lezer doet er namelijk lang over om te kijken of er wat in zit, verder niets gewijzigd.

Ik neem aan dat alles zicht dus automatisch aanpast, net als met een VGA kaart hij ook automatich naar PCI-e over gaat.

Bij nieuwe cpu moet in 99,9% van de gevallen de cpu-instellingen aangepast worden.
FSB moet waarschijnlijk aangepast worden.

FSB en de multiplier zouden zichzelf moeten aanpassen indien de CPU ondersteund wordt.

De driver voor de CPU is er om Cool 'n Quiet te laten werken, heb je dus niet per se nodig.

Misschien rare vraag. Hoe oud is je pc eigenlijk,is idd bijna niets te vinden bij Acer,kun je niet beter 'n nieuwe pc kopen? Nu met de kredietcrisis zijn ze spotgoedkoop,alle hardware is enorm gekelderd.

Mijn PC is denk ik ongeveer anderhalf jaar oud. Een nieuwe PC is geen optie, zeker niet nu ik deze helemaal aan het upgraden ben, ik heb er al extra RAM, een goede videokaart, een kaartlezer, betere voeding, en nu ook een betere processor. En dan heb ik dat allemaal voor jan *** gekocht, dat vind ik zonde.

@ hieboven, bedankt :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan