formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

bullmastiff40

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2001
Ik wil mijn c schijf formatteren,maar krijg de melding dat dat niet kan.
Sluit alle schijfhulpproggamma's of andere prog die deze schijf gebruiken en probeer dan opnieuw.
Ik heb ctrl/alt/del gedaan,maar is niks actief.

Wat kan ik nog meer doen?
Misschien wel dom,maar ik weet het niet.

Wwelke Windowsversie ?

Heb je wel eens gehoord van een "bootdisk" / weet je wat dat is?

een iets uitgebreider antwoord (inc. indeling schijf komt eraan, ff zoeken waar het staat.......)

Je kan in XP niet de C schijf formateren omdat XP die schijf op een of andere manier beveilgid
wil je hem formateren dan is de kortste klap de XP cd in de cdrom doen en booten van de cdrom nieuwe installatie en de schijf formateren.

kan ook via bootdiskettes maar dan moet je er wel een hebben die NTFS ondersteund

en tot slot nog een tip:

binnen de database van de Helpmij zijn bepaalde vragen al heel vaak gesteld. Je kunt in toekomstige gevallen vaak nog sneller een antwoord vinden door even de "zoek" functie van de Helpmij te gebruiken.

In jouw geval bijv. had je best wel veel "hits" gehad als je laat zoeken naar formateren of xp formateren of windows formateren.

Daarnaast staat er in "handleidingensectie" van de Helpmij dacht ik ook een uitgebreid(er)e handleiding.

Suc6 met formateren !

Laatst bewerkt:
Nou ik heb het via de cd-rom van XP geprobeerd,want ik heb geen diskettestation.

Maar ik krijg de melding :
setup kan geen vaste schijfstation vinden,zorg ervoor dat ze zijn ingeschakeld.

En ik had al gezocht,maar geen antwoord gevonden waar ik naar zocht.

tijdens het opstarten even in de bios gaan en kijken of je bij je harde schijf / schijven "rare" woorden / vinkjes ziet staan van disabled o.i.d.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik DEZE foutmelding nog niet eerder in deze context heb gezien.......... :confused:

Laatst bewerkt:
Het enige dat bij mij zo spontaan komt "bovendrijven" is het feit dat je wellicht bij het opgeven van de locatie waar XP zichzelf moet installeren, dan wel de schijf / schijven die geformateerd moet worden, een letter hebt opgegeven die niet "bestaat". Stel je voor dat C je hdd is en D je cd-rom en je hebt ingegeven locatie D waarop Windows na formateren moet worden geplaatst, dan vermoed ik dat je een melding krijgt zoals jij beschrijft. Hetzelfde geldt als je als locatie E of F hebt opgegeven. (typefoutje?)

Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd zie ik.

Ik heb XP eraf gehaald,en dan moest ik via de cd-rom van XP formateren,maar die optie zie ik niet.

Ik moet eerst nog C formateren,en nog niet installeren.

als je goed de topic hebt doorgelezen die ik linkte, dan heb je gelezen dat je kort na het booten met de CD moet kiezen voor opstarten vanaf "schijf". Als je daar niet op tijd een toets indrukt, dan krijg je idd. never de optie tot formateren aangeboden. Probeer het nog eens !

De bios kun je op 101 verschillende manieren in, maar meestal NIET met F8. Met F8 kom je in de veilige modus van Windows.

De biostoets is voor de meeste chips een kwestie van

ESC
F1
DEL

en zoals ik al zei, daarnaast zijn er nog heel erg veel andere toets / toetscombinaties mogelijk, maar die zijn afhankelijk van de bioschip op je mobo.

Als je mazzel hebt dan kun je tijdens het allereerste schermpje van de pc tijdens het opstarten "lezen" welke toetscombinatie je moet gebruiken. Er staat in een van de allereerste zwarte schermen dan iets van:

"Hit DEL-key for setup" of.......
"Hit ESC-key for setup"

en wat ik in een eerder bericht vergat en dat ZEER belangrijk is :

zorg dat in de bios de bootvolgorde als volgt staat ingesteld:

D:
A:
C:

of

D:
C:
A:

waarbij ik er dan even fictief van uitga dat D je CD-drive is.

Laatst bewerkt:
blijven proberen !

Ik heb helaas geen "lege" machine hier staan zodat ik niet ff kan simuleren. Ik weet namelijk dat de optie tot format niet DIRECT komt, maar dat je eerst een of enkele schermpjes moet "doorwandelen" voordat de vraag tot een format komt.

Misschien dat iemand anders die meeleest recent nog heeft geformateerd vanaf CD en daarna XP heeft geinstalleerd, zodat die even de exacte stappen kan aangeven tot het schermpje waar je kan kiezen voor een format ?

Ik heb het weer geprobeerd.

Dan krijg ik opstarten vanaf schijf/dan gaat hij de bestanden laden/dan knipperd er een -/en dan krijg ik een menu met:
druk op enter om xp te installeren/druk op r om te herstellen of repraren/f3 om af te sluiten.

Nou en bij beide krijg ik die melding dat hij geen vaste schijfstation kan vinden.

Oh ik wordt er gestrest van:-(

ok, dan zit de optie tot format daar dus na, alleen je komt er (nog) niet.

Heb je de bios al bekeken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan