• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule bedragen optellen andere kolom als bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tielke

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2009
Ik heb een bestand gemaakt met gegevens in kolom C.

Deze gegevens in kolom C verschillen van elkaar.

In kolom G staan soms bedragen.

Nu wil ik een formule waarbij de bedragen in kolom G opgeteld worden waarvan de gegevens (op die rij) in kolom C bijv. 10-2009 bevat.

Wie kan mij de formule geven, want bij alles wat ik heb geprobeerd krijg ik 0,00 en dat is onjuist. Zoals ik de formule had gemaakt is als volgt: =SOM.ALS(C:C;10-2009;G:G)
Ik dacht dat het zo moest kloppen: bereik ; criterium ; optelbereik (staat eronder).

Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze, volgens mij, simpele formule.

Alvast bedankt!

Ik heb een bestand gemaakt met gegevens in kolom C.

Deze gegevens in kolom C verschillen van elkaar.

In kolom G staan soms bedragen.

Nu wil ik een formule waarbij de bedragen in kolom G opgeteld worden waarvan de gegevens (op die rij) in kolom C bijv. 10-2009 bevat.

Wie kan mij de formule geven, want bij alles wat ik heb geprobeerd krijg ik 0,00 en dat is onjuist. Zoals ik de formule had gemaakt is als volgt: =SOM.ALS(C:C;10-2009;G:G)
Ik dacht dat het zo moest kloppen: bereik ; criterium ; optelbereik (staat eronder).

Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze, volgens mij, simpele formule.

Alvast bedankt!

Hier is een schermfoto en zoals je ziet, ziet hij de datum als 1999.

attachment.php

Bijlagen

• Evalueren.jpg
    Evalueren.jpg
    80 KB · Weergaven: 87
Tielke,

Code:
=SOM.ALS(C:C;10-2009;G:G)
Hij ziet 10-2009 als -2009 + 10 = -1999

Duidelijk

Aah, nu is het mij duidelijk, hij ziet het anders dan dat ik het heb ingevoerd.
Maar aangezien ik de celopmaak als tekst had gegeven werkte -1999 nog steeds niet.

Nu heb ik er gewoon 10 van gemaakt en dan werkt de formule wel!

Thanks!

Nu heb ik nog wel een andere formule waarvan ik echt geen idee heb hoe dat moet, misschien kan je me daar ook bij helpen?

Op het tabblad Verkoop wil ik in kolom I in cellen invoeren dat hij een datum moet invullen als op het tabblad Banken in kolom B hetzelfde nummer staat als op tabblad Verkoop in kolom D.

Tielke,

Ik ben er vanuit gegaan dat de vergelijking dan op de zelfde hoogte (regel) staat.
Zet wel de cel eigenschap op datum.

Code:
=ALS(D4=Banken!B4;VANDAAG();"")

Laatst bewerkt:
Tielke,

Nu dacht ik er aan als het morgen is dan veranderd de datum van vandaag en dat is niet de bedoeling denk ik.

Ik heb nog even gezocht en vond dit in helpmij.

Met een formule pak je een datum die weer wijzigt, namelijk met nu() of vandaag(). Met VBA kun je dat bevriezen.
Voor Akkoord of Niet akkoord gebruik je je toetsenbord. Doe dat ook voor de datum, namelijk ctr+;. Dit geeft de datum van vandaag die niet meer wijzigt.

Hoi Wim,

De vergelijking staat niet in dezelfde cel ; het moet een willekeurige cel zijn in kolom B in dat andere tabblad.

Ik heb nu de formule zoals je hebt opgegeven ingevoerd (en ook een vaste cel in het andere tabblad aangegeven), maar helaas komt er geen datum te staan.

En eigenlijk moet de datum er komen te staan die in het tabblad 'banken' in kolom D staat Op de betreffende regel met hetzelfde nummer als in tabblad 'verkoop'

Volgens mij is dit een hele lastige ... maar ik heb ook het complete handboek voor Excel dus ik denk dat ik daar ook nog even in ga neuzen naar de juiste code.

Maar mocht je de oplossing hebben dan hoor ik het uiteraard graag!!

Hoi Wim,

De vergelijking staat niet in dezelfde cel ; het moet een willekeurige cel zijn in kolom B in dat andere tabblad.

Ik heb nu de formule zoals je hebt opgegeven ingevoerd (en ook een vaste cel in het andere tabblad aangegeven), maar helaas komt er geen datum te staan.

En eigenlijk moet de datum er komen te staan die in het tabblad 'banken' in kolom D staat Op de betreffende regel met hetzelfde nummer als in tabblad 'verkoop'

Volgens mij is dit een hele lastige ... maar ik heb ook het complete handboek voor Excel dus ik denk dat ik daar ook nog even in ga neuzen naar de juiste code.

Maar mocht je de oplossing hebben dan hoor ik het uiteraard graag!!

Kan je een voorbeeldbestand bijsluiten (zonder gevoelige informatie) waarin je aangeeft wat het resultaat moet zijn?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hierbij een voorbeeld (is niet het uiteindelijke bestand, maar in iets simpelere vorm).

Ik wil nu in kolom I van blad 2 de datum hebben die in blad 1 staat in kolom D als het gegeven in kolom B (blad 1) hetzelfde is als in kolom D van blad 2.

:confused: ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel...

Alvast bedankt voor het meedenken Roncancio!!

Bijlagen

Tielke,

Daar ben ik weer, moest even bij mijn vrouw op bezoek.
Nu zie ik wat de bedoeling is en heb ook gezien dat op blad2 het een getal is.
Op blad1 gebruik je in de cel Tekst, volgens mij moet dat het zelfde zijn.
Nu is het net Appels met Peren vergelijken. (denk ik maar wie ben ik)

In het bestand wordt de datum getoond.
Als de datum niet wordt gevonden dan is de cel leeg.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Tielke,

Daar kwam ik ook achter met de formule.
Ik heb de tekst als getal neergezet en links uitgelijnd.
Indien gewenst zou je met Waarde kunnen zoeken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

In het bestand wordt de datum getoond.
Als de datum niet wordt gevonden dan is de cel leeg.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ja, dit moet toch werken. Ik heb 'm nog niet in mijn bestand gezet, maar zal dat zometeen doen.
Als het werkt zal ik het laten weten en de topic sluiten!

:D

Tielke,

:) er zijn belangrijkere dingen dan mij helpen met mijn excel vragen!

Bedankt voor het meedenken :D. Ik ga dit onthouden: dat appels met peren vergelijken moeilijk gaat. Maar omdat ik in die kolom meerdere dingen zet (ook tekst) had ik het op tekst gezet ... wat dus niet zo handig is blijkt.

Fijne avond!

Tielke,

Ik ga dit onthouden: dat appels met peren vergelijken moeilijk gaat.
Maar omdat ik in die kolom meerdere dingen zet (ook tekst) had ik het op tekst gezet ... wat dus niet zo handig is blijkt

Je kunt dan toch alles als tekst neer zetten? Of is dat niet mogelijk?

;)
Tielke,

Je kunt dan toch alles als tekst neer zetten? Of is dat niet mogelijk?

hmm, ja dat is ook wel mogelijk, om dan in het 2e blad ook de cijfers als tekst neer te zetten, dit zijn namelijk geen cijfers die geteld moeten worden.

Maar zit nu nog steeds te stuntelen met de formule in mijn bestand.

Als je nog aanvullende tips hebt over de formule zoals in het voorbeeld van Ronancio hoor ik het graag!

Ik wil namelijk de code gewoon kunnen kopiëren naar beneden en dan niet zelf nog aan hoeven te geven in welke cel de datum staat die hij moet pakken als het gegeven in kolom B (blad 1) hetzelfde is als wat in kolom D (blad 2) staat.
Het enige wat een vast gegeven is (wat op de zelfde plek staat is blad 2. Blad 1 kan dit op elke regel staan. En op de regel waar ditzelfde gegeven staat wil ik dan de datum hebben die op die regel staat in het eerste blad.

Ps: hoop dat je niet 'gek' word van m'n vragen / uitleg ;)

;)

hmm, ja dat is ook wel mogelijk, om dan in het 2e blad ook de cijfers als tekst neer te zetten, dit zijn namelijk geen cijfers die geteld moeten worden.

Maar zit nu nog steeds te stuntelen met de formule in mijn bestand.

Als je nog aanvullende tips hebt over de formule zoals in het voorbeeld van Ronancio hoor ik het graag!

Ik wil namelijk de code gewoon kunnen kopiëren naar beneden en dan niet zelf nog aan hoeven te geven in welke cel de datum staat die hij moet pakken als het gegeven in kolom B (blad 1) hetzelfde is als wat in kolom D (blad 2) staat.
Het enige wat een vast gegeven is (wat op de zelfde plek staat is blad 2. Blad 1 kan dit op elke regel staan. En op de regel waar ditzelfde gegeven staat wil ik dan de datum hebben die op die regel staat in het eerste blad.

Ps: hoop dat je niet 'gek' word van m'n vragen / uitleg ;)

Volgens mij heb ik in de formule hier rekening mee gehouden.
Als er desondanks nog problemen of vragen zijn, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Kopieer de bovenste formule van I3 uit het bestandje van Roncancio en plak hem achter de bovenste cel I3 in je file, trek hem dan naar beneden.
Nu zou het moeten werken (kloppen)?

Ik heb de formule nu aangepast in mijn bestand:

Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(D6;Banken!$B$7:$B$100;1;ONWAAR));"";VERSCHUIVING(Banken!$D$41;VERGELIJKEN(D6;Banken!$B$7:$B$100;0);0;1;1))

Kan jij aan de hand hiervan misschien zien wat ik mis / verkeerd doe?

Kopieer de bovenste formule van I3 uit het bestandje van Roncancio en plak hem achter de bovenste cel I3 in je file, trek hem dan naar beneden.
Nu zou het moeten werken (kloppen)?

Nee, helaas niet :(
Zie mijn vorige reactie op Ronancio's bericht

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan