• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjan1986

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2011
Beste mensen,

ik ben bezig met gegevensvalidatie en kom daar het volgende probleem tegen :
in de gegevensvalidatie maak ik gebruik van lijsten, deze lijsten mogen in excel geen spaties bevatten. Daar gebruik ik nu " _ " voor. Echter de invoer bevat wel spaties en andere tekens. Dit zorgt voor problemen in mijn verwijzing naar die lijst
nu ben ik op zoek naar een mogelijkheid de spaties en andere tekens te vervangen voor "_ ". Wie kan mij helpen?

In het voorbeeld bestand heb ik drie invoer mogelijkheden neergezet. Daar achter geef ik aan wat ik als resultaat zou willen hebben.

Groet,

Bijlagen

hey,

dit is niet echt wat ik zoek. het moet 1 formule en moet passen in formule bij gegevensvalidatie. ik wil het meer generiek maken dan hard iets in de formule plaatsen

groet,

In je voorbeeld werkt:
Code:
=ALS.FOUT(ALS.VOORWAARDEN(ISGETAL(VIND.SPEC(" ";B4;1));SUBSTITUEREN(B4;" ";"_");ISGETAL(VIND.SPEC("/";B4;1));SUBSTITUEREN(B4;"/";"_"));B4)
maar de werkelijkheid zal wel weer afwijken van het voorbeeld.

Laatst bewerkt:
Gegevensvalidatie kan niet de inhoud van de cel waarop het van toepassing is wijzigen, het kan alleen VALIDEREN of de invoer voldoet.
Als je geen hulpkolom wilt gebruiken voor juiste weergave wordt het VBA denk ik. Daarmee kun je spaties, streepjes e.d. wel wijzigen na invoer.

PS Rob, bij laatste SUBSTITUEREN functie er moet nog een "/"-teken bij...

dank je. Het werkt!
Ik gebruik hiervoor de indirect formule en daardoor kan ik verwijzen naar een lijst in de gegevensvalidatie.

Dank

Kun je die formule hier delen voor mensen die ook een keer een vergelijkbare vraag hebben?

Met vriendelijke groet,

Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan