• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule geldig bij ingevulde cel & gegevens automatisch wegschrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaapschaapje

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2008
Hallo,

Ik heb 2 problemen waar ik niet helemaal uitkom.

Probleem 1: Hoe kan ik een formule alleen laten werken als er een waarde is ingevuld. In Cel A2 moet de formule alleen werken, als er in A1 een getal is ingevoerd. Als de cel A1 leeg is, moet A2 ook leeg zijn.

Probleem 2: Hoe kan ik gegevens automatisch kopieren naar andere cellen? In de bijlage staat een voorbeeld. Als ik periode 1 invul, het aantal personen en de afvallers, moeten de cijfers automatisch( of door een knop) gekopierd worden naar de tabel ernaast bij de juiste periode. Als ik periode dan verander in 5, wil ik de gegevens automatisch kopieren naar de rij van periode 5.

Alvast bedankt

Groetjes Jaap

Bijlagen

Beste jaapschaapje ;)

Aangezien ik niet weet wat voor formule je wilt gebruiken, als er in A1 een getal staat heb ik maar formule gebruikt als zijnde WAAR.

Code:
=ALS(A1>=0;"formule";"")

Voor je 2de vraag, dit zal met VBA code moeten gebeuren.

Groetjes Danny. :thumb:

Beste trucker10 ;)

Ik denk dat TS bedoelt, als in periode 1 staat dat hij deze dan wegschrijft bij 1 en als er bij periode 5 staat dat hij deze dan wegschrijft naar 5, MAAR dat bij 1 de waarden blijven staan.

We zullen zien wat TS ervan vindt.

Groetjes Danny. :thumb:

Beste jaapschaapje

Aangezien ik niet weet wat voor formule je wilt gebruiken, als er in A1 een getal staat heb ik maar formule gebruikt als zijnde WAAR.

Code:
=ALS(A1>=0;"formule";"")Voor je 2de vraag, dit zal met VBA code moeten gebeuren.

Groetjes Danny.

De formule A1>=0 kan ik inderdaad gebruiken, maar ik wil het eigenlijk ook met een letter kunnen. Als ik bijvoorbeeld X invoer in A1, moet de formule in A2 als het ware geactiveerd worden.

Al een antwoordje op je vraag 2 de rest is voor straks ( etenstijd)
Daniel, Dit is inderdaad wat ik zoek, is het ook mogelijk om de getallen vast te zetten? dat de getallen blijven staan?

Groetjes Jaap

Laatst bewerkt:
Ik heb iets kunnen fixen , maar of het gebruiksvriendelijk is ? bekijk het bestandje .Ik heb een X aangebracht die de waarde vast zet en de formule laat verdwijnen . Er zijn beter oplossing door het aanroepen van een ( Call Macro ) die bij een bepaalde waarde in je cel C1 de andere waardes kan wegschrijven .

Bijlagen

Ik heb het op een andere manier gedaan .
In cel C1 begin je met het nummer 1 daarna vul je de gegevens in A2 aantal personen dan in A3 de afvallers , dan druk je op de knop schrijf weg deze data komt dan op zijn plaats in de cellen F4 tot I4 en de cel C1 verhoogt met 1 zodat je bij de 2 komt tweede meeting > terug wegschijven enz.de cellen A2 en A3 worden ook blanco .
Ik heb een wis knop erbij gedaan zodat je kan testen .
Het is ook mogenlijk de weggeschreven data in een ander blad te laten komen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je kan ook gebruik maken van Pastespecial en Transponeren

Mvg

Rudi

Bijlagen

Hallo Rudi ,
Ik heb zitten spelen met je bestandje :). Wat ik heb bemerkt is dat bij het wegschrijven de laatste weggeschreven data geselecteert staat , druk je dan op de knop wissen dan wist je de laatste " geselecteerde" regel niet , ga je dan verder met invullen begin je onder die laatste regel een tweede maal op de wisknop drukken heeft geen efect .
Druk eens een paar keer op de schrijf weg knop zonder iets in te vullen in C2 C3 en druk daarna op de wisknop , druk daarna terug op de schrijf weg knop en probeer daarna ook nog eens de wisknop .
Verder wachten we ook nog de reactie van de TS af of hij hiermee iets kan .

Bijlagen

Code:
Sub wis_alles()
    Lrow = [F65536].End(xlUp).Row
    Range("F4", Range("H" & Lrow).Offset(1, 0)).ClearContents
    [C1].Value = "1"
End Sub

Mvg

Rudi

Rudi , ik had niets anders verwacht dan een werkende oplossing :thumb:, wat ik nu zie in je vba code Lrow ( last row ) ik heb Lrow veranderd in Frow en nadien heb ik zelf enkel Row gezet en alles bleef werken .
Code:
Sub wis_alles()
    Row = [F65536].End(xlUp).Row
    Range("F4", Range("H" & Row).Offset(1, 0)).ClearContents
    [C1].Value = "1"
End Sub

Off topic vraagje , staat dat in de vba bijbel , want de boeken die ik heb zijn blijkbaar in een andere taal (Programming with VBA (John Walkenbach)

Hoi,

Met dat wegschrijven werkt opzich goed genoeg voor mij.
Hoe dat werkt met die code van Warme Bakkertje, snap ik niet helemaal hoe ik die in het document plaats. Is het mogelijk om alleen de laatste regel te verwijderen in plaats van alles?

Groetjes Jaap

Code:
Sub wis_laatste_regel()
    [F65536].End(xlUp).Resize(1, 3).ClearContents
    [C1].Value = "1"
End Sub

Mvg

Rudi

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het werkt goed, maar nu wil ik het uitbreiden. Ik heb het rijtje van 3 langer gemaakt en de vormgeving ook enigsinds aangepast. Ik krijg het wel voor elkaar om de cijfers C1:C3 te veranderen in C1: C5. Hierdoor worden er meer gegevens gekopierd. Hoe geef ik aan, dat dit ook in 5 cellen geplakt wordt? Ook bij het wissen moet meegaan.

Sub shrijf_weg()
[C1:C3].Copy
[Blad1!F65536].End(xlUp).Offset(1, 0) _
.PasteSpecial xlPasteValues, , , True
[C1].Value = [C1].Value + 1
[C2:C3].ClearContents
End Sub
Sub wis_laatste_regel()
[F65536].End(xlUp).Resize(1, 3).ClearContents
[C1].Value = "1"
End Sub

Als ik de code bekijk snap ik deze code niet: [Blad1!F65536].End(xlUp).Offset(1, 0) _
Nu worden de 3 cijfers in F4,G4 en H4. Dit zie ik alleen nergens terug in de broncode.

Groetjes Jaap

Je bent goed opweg met je C1:C5 voor het kopiëren, proberen , testen en spelen zoals ik leer je het meest
Code:
Sub shrijf_weg()
[C1:C5].Copy
[Blad1!F65536].End(xlUp).Offset(1, 0) _
.PasteSpecial xlPasteValues, , , True
[C1].Value = [C1].Value + 1
[C2:C5].ClearContents
End Sub
Sub wis_laatste_regel()
[F65536].End(xlUp).Resize(1, [COLOR="Red"]5[/COLOR]).ClearContents
[C1].Value = "1"
End Sub