• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule in excel - dagen berekenen

Ik wil je ook nog even op de functie WERKDAG.INTL() wijzen

Daarin kun je ook je eigen maatwerk weekend opnemen, zoals jullie kennelijk niet op vrijdag werken en dus feitelijk een 3 daags weekend hebben.

de formule wordt dan.
=WERKDAG.INTL(A4;160;"0000111";'Vrije dagen & bronmat. '!I2:I33)

waarbij het 0000111 deel het weekend bepaald de reeks is altijd 7 0 of 1 waarden begint op maandag
0 betekent werkdag 1 betekent weekenddag 4x is dus voor ma tm do en 3x 1 voor vrij tm zo
de rest van de functie is hetzelfde

Het lijstje met echte vakantiedagen wordt zo ook korter en daardoor overzichtelijker. (nu nog maar 32 regels ipv 135 in jouw voorbeeld

Ik heb het even op jouw orginele formule toegepast
Bedankt Roel, nu snap ik de formule ook, top!

Dit misschien:
Het rood kleuren gebeurt met voorwaardelijke opmaak, celwaarde < Nu(), opmaak rood.
En klik het naamvak eens open (direct boven kolom A) en selecteer de naam Traject. Die wordt gebruikt in de VERT.ZOEKEN formules in kolom G.

Het stuk VERT.ZOEKEN(D4;Trajecten!A:B;2;0) zoekt een waarde op in een andere tabel.

Stap-voor-stap analyse:​

1. Zoekwaarde:D4
    • De waarde in cel D4 wordt gezocht in de eerste kolom van het bereik Trajecten!A:B.
  2. Zoekbereik:Trajecten!A:B
    • Dit betekent dat de functie in kolom A van het blad Trajecten gaat zoeken.
  3. Kolomindex:2
    • Zodra de zoekwaarde is gevonden in kolom A, wordt de bijbehorende waarde uit kolom B van datzelfde rij-resultaat teruggegeven.
  4. Exacte overeenkomst (0):
    • De 0 als laatste argument betekent dat de functie een exacte match zoekt. Als de waarde in D4 niet exact wordt gevonden in kolom A van Trajecten!A:B, dan geeft de functie een foutmelding (#N/B)
Met dank aan chatgpt.

Terug
Bovenaan Onderaan