• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule in tabel met variabele kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MelTeun

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2020
Hallo,

Ik maak veel gebruik van tabellen en formules daarin waar ik ook in verwijs.
Waar ik tegenaan loop is dat ik een formule wil kopieren naar volgende kolommen, maar dat dan de verwijzing naar de eerste kolom blijft staan. Hoe kan ik deze variabel maken?
In de bijlage heb ik een voorbeeld opgenomen.

In de tabel op Blad1 heb ik een tabel gemaakt als samenvatting van de tabel op Blad2 (Tabel3).
In de formule in cel D4 heb ik een gewogen gemiddelde berekend van de aantallen van Nov 2019 * percentage uit kolom Week 17 (formule = =+SOMPRODUCT(Tabel3[Week 17 20-25 apr];Tabel3[Nov 2019];--(Tabel3[Zorgcluster]=[@Zorgcluster]))/SOM.ALS(Tabel3[Zorgcluster];[@Zorgcluster];Tabel3[Nov 2019]).
Als ik deze formule naar rechts sleep wil ik dus eigenlijk dat het eerste veld wordt aangepast naar Tabel3[Week 18 27 apr-1 mei], maar dat lukt niet. Ik wil dus graag het stuk tussen de [] variabel maken.

Ben benieuwd naar de oplossing.

Groeten Melvin

Bijlagen

Mel,

welkom op Helpmij.nl!

door de verwijzingen aan te passen zoals in de bijlage?

Bijlagen

Verander de formule in D4 eens naar onderstaande formule en trek dan door

Code:
=SOMPRODUCT(Tabel3[Week 17 20-25 apr];Tabel3[[Nov 2019]:[Nov 2019]];--(Tabel3[[Zorgcluster]:[Zorgcluster]]=Tabel2[@[Zorgcluster]:[Zorgcluster]]))/SOM.ALS(Tabel3[[Zorgcluster]:[Zorgcluster]];Tabel2[@[Zorgcluster]:[Zorgcluster]];Tabel3[[Nov 2019]:[Nov 2019]])

Op deze manier blijf je verwijzen naar de tabel

Ik vind het persoonlijk ook vervelend dat je tabelkolommen niet met F4 kunt vastzetten.

@Haije, dit is inderdaad wel een oplossing, maar hierdoor laat je wel de voordelen van tabellen los. Ik zou graag een oplossing zien waarmee we dit vast kunnen houden.
@JVeer, ik weet niet of ik jouw oplossing snap. Je geeft aan dat je tabelkolommen niet kunt vastzetten met F4, maar het probleem is nu juist dat de kolommen wel vast blijven staan.

Klopt je kan het niet meer met F4 doen maar je moet iets toevoegen in de formule. Je wilt toch juist dat het vast blijft staan zodat je het door kunt trekken?
Er komt namelijk dezelfde uitkomst uit als bij jouw voorbeeld bestand

Laatst bewerkt:
Wat ik eigenlijk wil is dat de formule die verwijst naar Week 17 bij het doortrekken naar rechts vanzelf naar week 18 verspringt. Ook als ik hierin gebruik kan maken van een tekstuele verwijzing zou ik dat prima vinden.

Dat is precies wat mijn formule doet. Plak hem eens in je voorbeeldbestand in D4 en trek door naar rechts

Het werkt inderdaad, top dank je wel.
Is de oplossing om alle andere variabelen met een dubbele punt vast te zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan