• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule invoegen in formule

• Onderwerp starter Onderwerp starter cdw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

cdw

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2004
Beste,

Ik slaag er niet in om een formule in een formule in te voegen.
Het zijn vooral de bewerkingshaakjes die mij parten spelen :o
Hopelijk weet iemand van jullie hoe dat dient te gebeuren.
Ik heb de file hierbijgevoegd..

Bedankt en vele groeten.
Chris

Bekijk bijlage test plaat.xls

Verander 'I5' in:
Code:
[COLOR="red"]([/COLOR]AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(B10/2/(C10+D10)/COS(RADIALEN(30)))[COLOR="red"])[/COLOR]

opgeloste vragen op opgelost zetten.

beste Chris,

ik zie dat je nog 8 vragen open hebt staan.

kun je de opgeloste vragen ook s.v.p. op opgelost zetten.

cdw,

Ik kan jouw rekenwijze niet volgen.

Als ik een plaat heb van 2000 x 1000
Ik heb een schijf van 90
Een laser rand van 10

Twee schijven naast elkaar delen dezelfde laser rand want dat hoeft niet dubbel.

Ik ga uit van het meest oneconomische snijden dan stel ik mij een schijf als een vierkant voor.
Als ik dan de laser rand voor de helft neem (zie twee schijven naast elkaar) dan kom ik uit op het volgende:

2000 = 90 + 1/2 * 10 = 21
1000 = 90 + 1/2 * 10 = 10

21 x 10 = 210 stuks.

Dit klopt niet want een schijf kun je efficiënter snijden dan een vierkant.

Ik heb een voorbeeld bijgedaan en dan kom ik uit op 226 stuks ipv 215 stuks.

Bijlagen

max 215 schijven diam. 90 mm met laserrand 10 mm

Dit is een voorbeeld.
Stel dat de schijven elkaar mogen raken en een diam. van 100 mm hebben.
Dan kan je in de onderste rij 2000/100=20 stuks hebben.
De rij daar boven past gedeeltelijk in de rij er onder en dan kan je er 19 stuks in nesten.
De nuttige afmeting die deze twee rijen van 39 stuks in breedte bezetten is 173,20508mm. Zo kan je er 5 (dubbele) rijen boven elkaar plaatsen. 5*173=865 mm. Er rest nog een strook van ongeveer 148 mm (1000-865+13,4). In deze strook passen slechts 20 schijven. 39*5+20= 215 schijven. De laserrand is een keuze van de machineoperator.
10 mm rand is afstand tussen 2 schijven 10 mm. Neem je de lasserrand op 5 mm dan kan je 246 schijven snijden.

Bedankt Popipipo en Superzeeuw.
Superzeeuw kan je uw tekening in formule vorm weergeven?
Ik zal het eens in cad uittekenen.

hoi
bedoel je met 10 mm voor de laser aan 2 kanten of bedoel je 5 mm aan iedere kant?
en moet een laser altijd materiaal hebben of mag een laser ook in het niets snijden (buiten de plaat)?

groet sylvester

lasersnijden plaat.

Hallo sylvester-ponte,

Een plaat waar stukken uitgeneden worden ligt op een tafel voorzien van pinnen of latten. Als de laserstraal door de plaat snijdt mag er onder het snijtraject ~ geen contact zijn. Anders snijdt de straal door de plaatondersteuning. Wat je dan ook kan hebben dat er "spatten" onderaan het stuk kleven die moeilijk te verwijderen zijn. Deze spatten zitten als smeltende deeltje op de plaat vastgelast.
Wanneer kleine stukken gesneden worden is het best dat de stukken op een afstand van elkaar liggen. Als een stuk gesneden wordt komt het los van de plaat. Gezien het stuk soms onvoldoende ondersteunt is kan het kantelen. Wanneer de laserkop het naastliggende stuk aan het snijden is kan er een botsing ontstaan van de laserkop (düse) met het gekantelde stuk. Het proces moet dan stop gezet worden en de lasersnijkop kan ernstig beschadigd zijn. Dat is de reden waarom er best een spatie tussen twee stukken genomen wordt.
Tijderns het snijden zoekt de laserkop naar een plaat (capacitieve aftasting). Als er geen plaat gedetecteerd is zal de kop niet snijden en stopt hij met werken.
De ruimte tussen twee stukken is in het voorbeeld 10 mm (diameter 90 + 10 = 5mm aan één kant). De diameter + 10 mm resulteert in een tussen- afstand van 10 mm tussen twee naast elkaar liggende stukken. Bij groter stukken kan een kleinere afstand volstaan omdat het gesneden stuk beter gedragen wordt (minder kans op kantelen).

Hopelijk is het met deze uitleg iets duidelijker.
Met vele groeten
Chris

Laatst bewerkt:
Heb de schijven eens in plaat getekend.

Beste,

Heb de schijven van diameter 90 mm met een rand van 10 mm (100 mm) in een plaat van 2000x1000 mm getekend.
Ik denk dat de plaat vol zit(?)
Volgens mij kunnen er slechts 215 stuks in de plaat of zie ik het verkeerd?
Indien het niet juist verneem ik graag wat verkeerd is.

Groeten
Chris

Bijlagen

• cirkels.jpg
    cirkels.jpg
    43,6 KB · Weergaven: 42
Fantastisch Sylvester

Goede avond Sylvester,

Fantastisch ik sta er versteld van.
Je haalt er soms tot 2 stuks meer uit per plaat.
Die voorstelling met tekening spreekt mij geweldig aan.
Is het mogelijk om stapsgewijze aan te tonen hoe je er gekomen bent?
Zo iets zou ik ook heel graag kunnen ...
In iedergeval mijn bijzondere dank
Vele groeten
Chris

hoi Chris

hij haalt nog niet het onderste uit de kan (plaat)

heeft iemand suggesties voor verbeteringen?

groet sylvester

Macro gebruiken

Dag Sylvester,

Van macro's weet ik niets af toch ben ik er geweldig in geintresseerd.
Ik zou echt niet kunnen achterhalen hoe je het voor mekaar hebt gekregen.
Naast plaat met cirkels zijn er ook recht-, vierkant en afgekante stukken.
Daarvan weet ik helemaal niet hoe ik er moet aan beginnen.
Welke raad kan je mij meegeven?

Vele groeten en nog eens 1001x bedankt :thumb:.
Chris

@ Sylvester,

Leuk gemaakt jouw programma, werkt goed.

Toch in jouw programma dien je op te geven schijf diameter inclusief laser rand.
Maar tussen twee schijven heb je maar 1 maal de laser rand nodig en niet 2 x.

Zie ook toipic #4

zie voorbeeld:

P..s: software die dit allemaal heel erg goed kan is Nestix.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hallo Superzeeuw

volgens onze opdrachtgever Cris:
Een plaat waar stukken uitgeneden worden ligt op een tafel voorzien van pinnen of latten. Als de laserstraal door de plaat snijdt mag er onder het snijtraject ~ geen contact zijn. Anders snijdt de straal door de plaatondersteuning. Wat je dan ook kan hebben dat er "spatten" onderaan het stuk kleven die moeilijk te verwijderen zijn. Deze spatten zitten als smeltende deeltje op de plaat vastgelast.
Wanneer kleine stukken gesneden worden is het best dat de stukken op een afstand van elkaar liggen. Als een stuk gesneden wordt komt het los van de plaat. Gezien het stuk soms onvoldoende ondersteunt is kan het kantelen. Wanneer de laserkop het naastliggende stuk aan het snijden is kan er een botsing ontstaan van de laserkop (düse) met het gekantelde stuk. Het proces moet dan stop gezet worden en de lasersnijkop kan ernstig beschadigd zijn. Dat is de reden waarom er best een spatie tussen twee stukken genomen wordt.
Tijderns het snijden zoekt de laserkop naar een plaat (capacitieve aftasting). Als er geen plaat gedetecteerd is zal de kop niet snijden en stopt hij met werken.
De ruimte tussen twee stukken is in het voorbeeld 10 mm (diameter 90 + 10 = 5mm aan één kant). De diameter + 10 mm resulteert in een tussen- afstand van 10 mm tussen twee naast elkaar liggende stukken. Bij groter stukken kan een kleinere afstand volstaan omdat het gesneden stuk beter gedragen wordt (minder kans op kantelen).

Hopelijk is het met deze uitleg iets duidelijker.
Met vele groeten
Chris
hier uit maak ik op dat elke schijf aan alle kanten 5mm snijruimte nodig heeft.
dus tussen 2 schijven moet dan 10mm zitten.
we kunnen Cris vragen hoe dat zit???

fijn dat je mee denkt, ik ga proberen het systeem verder te optimaliseren.
en ik sta open voor suggesties.

groet sylvester

Wat wij doen in de praktijk ...

Eigenlijk is de praktijk die wij gebruiken de volgende:
Stap 1:
Van een plaat met afmetingen 2000 x 1000 mm wordt een laserrand van 20 mm (2x 10 mm) voor de lengte en 20 mm voor de breedte ingegeven. De werkelijke plaatafmetingen worden dan 1980x980 mm.
Stap 2:
Voor het stuk wordt dezelfde werkwijze toegepast.
Is het stuk een rechthoek van 100x50 en is de laserrand 10 dan worden de bruto afmetingen van het stuk 110x60 mm. De stukken liggen dan 10 mm van elkaar verwijderd.
Bij ronde stukken nemen wij 10 mm op de diameter.
Maar zoals ik reeds eerder heb vermeld spelen de afmetingen van het stuk een belangrijke rol bij de keuze van de laserrand. Kleine stukken liggen best verder van elkaar dan grotere stukken.

sylvester,

Ik heb mijn theorie nog eens uitgetekend in een CAD omgeving.
Hieruit kan ik enkel concluderen dat ik een denkfout heb gemaakt.
Je hebt volkomen gelijk wat betreft de laser rand dat deze aan beide zijden aanwezig moet zijn.

Wat ik in jouw programma erg leuk vindt is dat jij anticipeert op het restgedeelte van de plaat, hierdoor kun jij idd een extra schijf produceren.
Ik ben uitgegaan van constant verschuiven waardoor ik een rand overhoud die jij wel benut.

Momenteel heb ik maar 1 verbeterpuntje.
Probeer schijf diameter en laser rand gescheiden te houden met invoeren dat maakt het voor de gebruiker eenvoudiger, dan hoeft deze niet na te denken en te rekenen, daar komen altijd fouten van.

Laatst bewerkt:
Op basis van het voorstel van Superzeeuw (rand en plaatdiameter apart) heb ik de volgende aanpassingen gedaan, Sylvester vergeeft mij dat wel hoop ik?
In D2 wordt nu de effectieve plaatdiameter ingevuld. De waarde voor de laserrand wordt nu via Vlookup opgezocht in een tabel (M3:N83). De waarden in deze tabel heb ik even verzonnen, deze moeten uiteraard aangeleverd worden door de vraagsteller op basis van zijn competentie. In named range "D" (nu cel M1) worden de effectieve plaatdiameter en de opgezochte laserrand opgeteld tot de waarde waarmee getekend wordt.
Voor de "leukigheid" wordt de effectieve plaat ook meegetekend (en van een fillpattern voorzien) binnen in de eerste circel.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan