• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule met meerdere voorwaarden en #N/B in de formule

• Onderwerp starter Onderwerp starter MCF
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MCF

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2014
Ik heb een formule nodig welke mij twee voorwaarden geeft om door te rekenen.
ik heb de waarde NB() nodig om een grafiek lijn te doen stoppen. Wanneer hier niets staat ziet de grafiek deze als 0 en zie je lineair dalende / stijgende lijn naar 0. Dit wil ik niet hebben.

Knipsel.JPG

de formule welke ik graag wil hebben moet het volgende voor mij doen:

in cel F133 dient de volgende waarde te komen staan als F132>0 en E133+NB() dan F133=F132
als E133>0 dan F133 = F132+E133

Ipv een plaatje kan je beter een excelbestand plaatsen.

Zoek je dit wellicht?
Code:
=ALS(EN(F132>0;ISNB(E133));F132;F132+E133)

Hier staat dus:
als F132>0 en E133=NB() dan F133=F132
als E133>0 dan F133=F132+E133

Alternatief:
Code:
=ALS.FOUT(F132+E133;F132)

Laatst bewerkt:
wauw, inderdaad is dit de formule die ik zoek. ik zal deze gaan bestuderen.
Weet je alleen ook nog hoe ik de voorwaarde kan geven dat wanneer de cel F132 geen waarde heeft dit automatisch dan ook geen waarde heeft in F133?

Ik neem maar even aan dat er geen negatieve bedragen kunnen voorkomen, dan kan het als volgt (in F133):
Code:
=ALS(EN(F132>0;ISNB(E133));F132;ALS(F132>0;F132+E133;""))

PS Let ook even op de opmerking van VenA: mocht je weer een vraag hebben, zet er dan even een representatief voorbeeld (excel)bestandje bij. Op basis daarvan kan er vaak veel sneller een juiste oplossing gevonden worden. ;)

Laatst bewerkt:
Hallo Alex,

in de bijlage een voorbeeld bestand. wanneer ik jou formule toepas in een nieuw bestand werkt je formule zoals ik dit wil.
echter in mijn bestand blijft hij met de foutmelding komen.

in de bijlage het bestand waar het mij om gaat.

bestand: Bekijk bijlage voorbeeld bestand.xlsx

Komt omdat er "" in cel E133 staat, en dat is tekst. Tekst en getal kan niet bij elkaar opgeteld worden en resulteert in foutmelding #WAARDE!.

Dit zou moeten werken:
Code:
=ALS(EN(F132>0;ISNB(E133));F132;ALS(F132>0;ALS.FOUT(F132+E133;F132);""))

PS ik kom nergens de waarde #N/B tegen... waarom moet hier dan mee gerekend worden?

Laatst bewerkt:
Dank je wel AlexCel,

ik de waarde NB() nodig omdat deze waarde geen resultaat geeft in mijn grafiek.
ik heb je formule dus aangepast dat de waarde NB() als resultaat wordt weergegeven wanneer er geen waarde in staat.

Heel hartelijke bedankt voor de zeer snelle oplossing!!!

Ok, duidelijk.

Als je tevreden bent kun je de vraag op opgelost zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan