• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule opstellen??

Status
Niet open voor verdere reacties.

deadbeauty

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2007
Beste,

ik wil graag de oplossing voor het geval in de bijlage, maar kom er niet uit, kan iemand me opweg helpen??

dank je

Bijlagen

euhm.....
ik had zelf meer zitte denken, in ALS, OF functie en dan de teksten van de vraag en nummer enzo door te linken. Maar weet nie of daar uit te komen is, voor 1 natuurlijk wel maar moeilijk om alle rijen erbij te betrekken.

maar ik zal eens kijke of ik hier iets mee kan.

alvast bedankt

ps. hoe maak je zo'n filter eigenlijk?

Laatst bewerkt:
Selecteer de tabel en ga naar Data --> filer --> autofilter.

Groet
Arjee

Hey,

ik heb ff wat zitten proberen maar met die filter gaat denk ik niet lukken.

het punt is:

- ik kan niks doen met de tabel (waar de vragen in staan) die moet intact blijven.
- de bedoeling is dat ik alleen de vragen laat zien met een hogere waarde als bijv 4 omdat ik dan de ruimte beperkt kan houden. als het er dan maar 2 zijn van de bv 40 vragen, heb ik maar 2 regels nodig. snap je

ps, de tabel staat in een ander werkblad als de tabel waar het in moet komen.

groetjes

Hier jouw bestandje, voorzien van 2 formules in het groene gedeelte.

De eerste formule (A13:A21) haalt het vraagnummer op van klein naar groot van die vragen, waarvan het getal groter dan 4 is. Dit is een matrix formule. Als je deze wijzigd zal je moeten bevestigen met shift-ctrl-enter.
De vraag nummers heb ik veranderd in nummers (komma ipv punt), daar de formule zo iets simpeler kon.

De 2e formule is een gewone vert.zoeken formule.

Ik kan de 1e formule wel aanpassen als de vraag nummers toch met een punt moeten.

Bijlagen

Is het een eenmalige actie, of moet de lijst aangepast worden als de gegevens veranderen?

Met een verwijzing naar het origineel en een autofilter lukt het (vlgns mij)

ja de gegevens uit mijn gegevens tabel veranderen.

Het werkblad waarin de tabel zich bevind is al af en vrij groot, dus heel moeilijk te wijzigen. Die tabel is opgebouwd zoals ik aangaf in het voorbeeld, in die tabel worden per vraag waardes toegekent, te weten w.v.t of n.v.t. of getallen.

w.v.t.(bij wel van toepassing; worden waardes toegekent die varieren tussen 0 t/m 18)
n.v.t.(regels krijgen markering "-" om aan te geven dat er geen tekst ingevoerd hoeft te worden)

Reden: Graag zou ik een overzicht verkrijgen van de vragen die een normering hoger dan 4 gekregen hebben, en deze dus uitselecteren en in een korte lijst weer kunnen geven.

Dus lege tussenregels kan ik eigenlijk niet gebruiken, ik wil puur die geselecteerde vragen onder elkaar....als dat zou kunnen natuurlijk.

Dit even als extra toelichting, ik ga nu aan de slag met de laatste gegeven oplossingen want heb ze nog niet bekeken. ;)

thx

hey Paul,

Dat is inderdaad wat ik bedoelde !!!

Ik heb nog een aantal vragen:

- hoe verandere ik uberhaupt die matrix formule of hoe voer ik die in.
- Het zou inderdaad wel beter zijn als de komma's weer punten worden, daar het geen getallen zijn maar puur de opdeling van de vragen.
- Kan de waarde bij niveau, ook meegenomen worden in de uitkomst, dus dat hij die waarde in de laatste kolom ook weergeeft, of kan dit niet omdat de getallen gebruikt zijn in de formule.
- bestaat er een mogelijkheid, dat excel de categorien ook vermeld bij de juiste vraag??

zodat je dus krijgt: nr. | categorie | vraagstelling.........? | niveau

mvg

Hey,

ik kom er toch niet uit om je voorbeeld om te zetten naar mijn bestand.
bij mij zit er ook nog verschil in de werkbladen, kan dat wel?

Aangezien ik er niet uit kom heb ik toch het origineel toegevoegd. Met alleen tekst veranderd.

misschien kun je daar iets meer mee??

groetjes

Bijlagen

hey Paul,

Dat is inderdaad wat ik bedoelde !!!

Ik heb nog een aantal vragen:

- hoe verandere ik uberhaupt die matrix formule of hoe voer ik die in.
hetzelfde als een "gewone" formule. Alleen dien je na aanpassen de formule te bevestigen met shift-ctrl-enter.
- Het zou inderdaad wel beter zijn als de komma's weer punten worden, daar het geen getallen zijn maar puur de opdeling van de vragen.
aangepast, zie voorbeeldje.
- Kan de waarde bij niveau, ook meegenomen worden in de uitkomst, dus dat hij die waarde in de laatste kolom ook weergeeft, of kan dit niet omdat de getallen gebruikt zijn in de formule.
zie voorbeeld.
- bestaat er een mogelijkheid, dat excel de categorien ook vermeld bij de juiste vraag??
Tuurlijk kan ook dit. Zie voorbeeld.

Je wilt gevorderde excel oplossingen toepassen, terwijl je zelf de basis van excel nog niet eigen bent.
Het aanpassen van de formules aan jouw eisen zal hierdoor voor jou misschien te moeilijk zijn. Zo ben ik bang dat elke aangedragen oplossing leidt tot een nieuwe vraag.
Ik raad je echt aan om een excel cursus te gaan doen.
Online zijn er ook een aantal goede leer sites, zoals: www.excellerend.nl en de site van Finch (thefinch ofzo), of kijk eens op de sit van Wigi www.wimgielis.be .

Hoi Paul,

had je je voorbeeld niet opnieuw toegevoegd, want zie bij de oude ook geen aanpassing staan.

Verder, heb je inderdaad gelijk Paul, ik ken eigenlijk niet meer als een beetje basis van excel. En ik ben het helemaal eens met je dat ik eigenlijk te ingewikkelde vragen stel voor mijn niveau. Ik ben een student (hbo wtb) en ben bezig met mijn afstudeer stage. Daarvoor moet ik een invulblad hebben, en omdat het in het genre waar ik bezig ben heel onoverzichtelijk is om een aantal hulptabellen etc te gebruiken om meer op mijn niveau te werken, ben ik dus overgestapt naar een aantal moeilijke oplossingen en daar heb ik jullie dus bij nodig.

Echter ben ik zover gevorderd dat deze laatste vraag die ik gesteld heb, de afronding is van mijn invulblad. Dus als ik dit afrond ben ik klaar, en kan ik het invulblad gewoon gaan gebruiken. Vandaar deze manier van werken.

Ik hoop dat je dit begrijpt.

Had je mijn laatste bijlage "voorbeeldtest" nog bekeken, Als je het daarin zou werken kan ik het waarschijnlijk wel invoegen, dan zou het fantastisch zijn.

mvg

Had je mijn laatste bijlage "voorbeeldtest" nog bekeken, Als je het daarin zou werken kan ik het waarschijnlijk wel invoegen, dan zou het fantastisch zijn.

mvg
Ik zal er eens naar kijken..., ik moet nu even wat anders doen

Hoi Paul,

had je je voorbeeld niet opnieuw toegevoegd, want zie bij de oude ook geen aanpassing staan.
Oeps, dit was ik inderdaad vergeten:o, maar dat bestandje is alweer achterhaald door het bestandje in de reactie hierboven.

SUPER Paul :thumb::thumb:

Ja zo bedoelde ik het ja :D:D

Euhm ik heb denk ik vanmiddag pas tijd om het in te voegen in mijn bestand, mocht er iets mis gaan of echt niet lukken:o, post ik wel weer..:eek:

Kei Bedankt !

SUPER Paul :thumb::thumb:

Ja zo bedoelde ik het ja :D:D

Euhm ik heb denk ik vanmiddag pas tijd om het in te voegen in mijn bestand, mocht er iets mis gaan of echt niet lukken:o, post ik wel weer..:eek:

Kei Bedankt !
De vraag mag je op "opgelost" zetten als het gelukt is.

Hey Paul,

Ik heb hem helemaal in mijn bestand gekregen en hij werkt :D:thumb::D

Alleen 1 klein dingetje doet hij fout, maar dat is in jouw bestand ook. Namelijk als je bij categorie boven de 10 komt geeft hij weer opnieuw 1 aan. waarschijnlijk leest hij alleen het eerste getal van die cel? dus 11,12,13,14 blijft allemaal 1.

Ik heb wat geprobeerd maar krijg niet uitgevogeld waar dat zit, waarschijnlijk kun jij het zo aanwijzen.

thx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan