• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule(s) automatisch variabel aantal maal uitvoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

vraagbaak123

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2012
Beste,

Op één tabblad heb ik zelf ingevulde informatie staan. Deze informatie wordt in een tweede bewerkt aan de hand van (simpele) formules.
Graag wil ik dat tabblad twee automatisch de formules toepast, afhankelijk van hoeveel data er in tabblad één staat.

Vul ik dus één regel toe op blad1, dan wil ik dat op blad2 automatisch één keer extra de formule wordt uitgevoerd.

Ik heb zitten lezen over 'verschuiving', maar snap niet goed hoe ik dit toe moet passen. Is dit de juiste manier om op tabblad2 automatisch dezelfde hoeveelheid regels te krijgen, als op tabblad1?

Kan iemand mij in de juiste richting sturen??

Op zich wel, echter gaat dit om 20 tabbladen ofzo, waar ik continu gevarieerd aantal keer iets moet doortrekken.

Om dit minder foutgevoelig te maken, zou ik graag ipv "=BLAD1!A1" door te moeten trekken, excel zelf in blad2 een variabel aantal keer deze formule toe laten passen...

Met "aantal()" heb ik in blad2 genoteerd hoevaak een formule toegepast moet worden, alleen nu moet ik nog op de een of andere manier zoveel keer de formule door laten trekken (automatisch). Kan dit?

Zo, zonder voorbeeldbestand zou ik zeggen : Kijk eens naar de ALS functie in combinatie met AANTAL.ALS
Of je het minder foutgevoelig gaat maken op deze manier?? ik weet het niet, elke formule heeft ook zijn kans op fouten.

Succes,

Bijgevoegd even een héél simpel voorbeeldbestand, het gaat echt om het idee.

Op blad1 staan 12 namen, op blad2 staat 1 formule die 12x doorgetrokken kan worden. Ik wil dat ik nu niet zelf 12 (of per ongeluk 11 of 13) keer die formule door moet trekken, maar dat excel opzoekt: ah, er staan 12 namen op blad1, dus ik moet op blad2 12x deze formule toepassen...

Kan dit?

Bijlagen

Let even op, er is een dynamische bereiknaam aangemaakt en toegepast in de formule.
Trek de formule maar zover door als je oooit nodig denkt te hebben, dus verder dan de elf van nu.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank voor het meedenken Thankyou, maar nu heb je in blad2 gewoon 15 keer "voor de zekerheid" die formule gekopieerd. Dat kan ook met mijn (eenvoudige) formule toch?

Als ik nu 15 namen éxtra invul, dan wordt in blad2 slechts tot cel A15 de namen e.d. uit blad1 overgenomen, omdat jouw formule slechts tot A15 doorgekopieerd is.

In theorie kan ik natuurlijk mijn formules (wat echt honderden regels zijn over tig tabbladen) helemaal tot rij 65536 kopieëren, maar dan wordt mijn bestand enorm groot en traag...?

Ik denk dat we nog steeds langs elkaar heen zitten te praten, een eenvoudigere formule als =BLAD1!A1&" "&BLAD1!A2 is er bijna niet.
Daarnaast spreek je over honderden rijen, dat houdt in dat de formule niet verder doorgetrokken hoeft te worden dan grofweg rij 3000 en niet rij 65536 dat scheelt weer zo'n 62000 formules per blad.

Ik denk dat het tijd wordt dat je een klein voorbeeldbestand post wat zoveel mogelijk het werkelijke bestand benaderd met een uitleg wat je allemaal gerealiseerd wil zien. Of dit met formules mag, of dit via VBA moet etc.

Succes,

Het voorbeeldbestand wat ik zojuist geplaatst heb, is op zich wel correct.

Even een nieuwe insteek qua omschrijving:
Probleem: onbekend is hoeveel namen genoteerd zullen worden op blad1
Doel: blad2 moet van alle namen uit blad1, de data met een formule bewerken

Gewenste oplossing: blad2 kijkt zelf hoeveel namen er op blad1 staan, afhankelijk van dit aantal, past hij ook op zoveel rijen de formule toe.
Betekent dit dat er 12 namen staan, heeft blad2 dus 12 maal (op 12 regels) de formule toegepast. Voeg ik op blad1 een regel toe, dan herkend blad2 dat er niet 12 maar 13 regels zijn en maakt hij ook op blad2 13 regels.

Ik heb al zitten kijken naar de formule 'verschuiving', maar ik betwijfel of dit is wat ik zoek (en hoe ik het toe moet passen...)?

Thankyou, hopelijk is het zo duidelijker geformuleerd :) ?

Jawel, duidelijker.

Zolang het formules betreft ontkom je er niet aan om de formule verder door te trekken dan er namen staan in blad1.
Doordat de formule die ik je gegeven hebt eerst telt hoeveel namen er in het bereik staan en of dit overeenkomt met het rijnummer waar de formule instaat gaat jouw formule pas werken (en rekenkracht van je pc vragen) als hij meer namen heeft dan het rijgetal.

Succes,

Jammer dat dit nodig is :) Dan los ik het anders op, door in een overzicht beide rijen te tellen, zodat ik van alle bladen in ieder geval in 1 overzicht zie of het aantal rijen tussen blad1<>blad2 gelijk zijn, etc... :)

Dank voor het meedenken, thank you, Thankyou ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan