• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule SOM.ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Hi,
Mag ik om een formule vragen?
In kolom B heb ik de maanden genummerd van 1 t/m 12. Ik zoek een formule waarbij als kolom A = Jan en kolom B = In het 1e kwartaal (dus waarde 1, 2 of 3), dan moeten de bijbehorende waarden in kolom C opgeteld worden.
Idem voor 2e kwartaal, 3e kwartaal en 4e kwartaal.

Dus uiteindelijk wil ik voor Jan (kolom A) per kwartaal een uitkomst hebben.

Ik zocht zelf met iets als SOM.ALS(EN(A1:A16="JAN";B1:B16="1");C1:C16) maar dat zou alleen voor 1e maand zijn, dus niet per kwartaal en bovendien maak ik ergens een fout in de formule...

Iemand een idee??

Frans

Bijlagen

Dag Frans,

Kan je hier iets mee? is per maand

Bijlagen

Ja, dank jezou kunnen, al vind ik de formule wel lastig voor evt. toekomstige wijzigingen.
Daarnaast moet ik dan nog een deze fomule weer tot kwartalen terugbrengen. Niet moeilijk, maar wel extra.

Is er geen andere formule mogelijk, die gelijk per kwartaal weergeeft?

Frans

Lastige formule? Zou het kunnen dat jij nog nooit een lastige formule hebt gezien? De formule van Georgyboy is, voor wat jij wil, zo eenvoudig als ze maar kan zijn...

En wat denk je van een draaitabel? Geen formules meer nodig. Voor het gemak heb ik er wel eentje in je basistabel gezet die het kwartaal berekent.

Edit:

@ Georgyboy,
Op 'zo eenvoudig als' (daarnet niet al te goed gekeken) moet ik wel terugkomen, hopelijk omdat jij daar ook nog iets kan aan hebben.
In G2 zou ik liever zetten:
PHP:
=SOMMEN.ALS($C$2:$C$16;$A$2:$A$16;$F2;$B$2:$B$16;G$1)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Kan een draaitabel helpen?

Bijlagen

@ MollyVH

Dankjewel !

Je bent me op alles voor! en steeds mag ik van je leren :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan