• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule voor het tellen van gegevens binnen een cel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Amgro
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Amgro

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2015
Bij deze wil ik graag hulp inroepen.
Ik heb een bestand waarin staat op welke datum iemand is geweest.
Ik heb kolommen met de maanden jan tot augustus met inde cellen daaronder hoe vaak iemand die maand is geweest. de de maanddagen staan tussen puntkomma`s
Nu wil ik een kolom totaal waarin automatisch verschijn hoe Bekijk bijlage Nieuwe gecomprimeerde (gezipte) map.zipvaak iemand is geweest in al die manden

Ik heb geprobeerd dit te doen met aantallen als en allerlei beschrijving op internet nagelezen maar ik krijg het niet voor elkaar .
Is er iemand die mij kan helpen
Ik heb een voorbeeld bestand bijgevoegd.

Als je nu konsekwent een puntkomma ( ; ) zet achter alle datums, dan in J3 en kopiëren naar beneden:
Code:
=SOMPRODUCT(LENGTE(B3:I3)-LENGTE(SUBSTITUEREN(B3:I3;";";"")))

Dank je Sylvester.
Jouw oplossing werkt ook in de totaalkolom. ;)
Mijn oplossing is ook enigszins op grijze cellen gebaseerd. :D

Het is ongelooflijk,
Ik heb al weken lopen dwalen in het woud van formules en mogelijkheden en ben zelfs de formule (AlleDagen) niet tegengekomen.
Ik blijf mij verbazen over de Gigamogelijkheden die Excel bied.
Hartelijk dank voor deze formule.
En de formule lengte en substitueren was ik wel tegengekomen maar daar kan ik helemaal geen touw aan vastknopen ondanks de uitgebreide uitleg op internet (MIcrosoft bv)

Ik ben er in elk geval heel erg mee geholpen
Nogmaals hartelijk dank heren MarcelBeug en Sylvester

... en ben zelfs de formule (AlleDagen) niet tegengekomen. ...

Dat zou kunnen, want Sylvester heeft deze zelf gemaakt, een zogenaamde UDF (User Defined Function). En hij heet overigens AantalDagen.
Je kunt hem bewonderen in Visual Basic als je de tab "Ontwikkelaars" hebt (anders kun je die tab via Excel opties toevoegen).

Aha, dus als ik deze UDF van Sylvester wil toepassen moet ik eerst dezse Visualbasic tab installeren

Ik had al problemen om deze over te zetten naar het bestand waar ik het voor nodig is
De oplossing met Somproduct/Substitueren heb ik nu werkend gekregen

Alhoewel ik het probleem als opgelost heb aangegeven zou ik toch wel graag willen weten hoe ik de vba oplossing van Sylvester in het goede document kan zetten.
Ik dacht dat ik er uit was als ik het vba inschakelde en dan de zaak kopieren en plakken maar ik krijg het niet werkend .
Hoe moet dat eigenlijk?

open mijn bestand met de zelfgemaakte functie.
druk op alt F11 (de vba editor wordt nu geopend)
ga in de vba editor naar menu Bestand
ga naar bestand exporteren.
(selecteer een locatie en geef een herkenbare naam (bvb moduleAantaldagen ) en dan enter)
sluit het bestand

nu je eigen bestand openen.
weer alt F11
ga naar bestand importeren
selecteer het bestand en dan enter
nu moet het werken.

Laatst bewerkt:
Dank Sylvester Ponte,
ik ga het meteen uitproberen
En me toch wat verdiepen in VBA.. lijkt me hardstikke interessant :):-)

Ik heb het bestand geimporteerd en daarna uit het voorbeeld bestand de code geknipt en geplakt maar ik krijg #NAAM als resultaat

beschrijving acties

Sylvester Ponte

Ik heb de instructies gevolgd en het bestand geïmporteerd zoals beschrijven in uw post.
En toen heb ik beide documenten naast elkaar geopend en een formule uit het bestand dat u gemaakt had, gesleept naar het voorbeeldbestand en de verwijzing aangepast.
met als resultaat de fout code #NAAM.
Ik heb daarna nog wat dingen geprobeerd maar in ik heb bovenstaande handelingen daarna nog eens herhaald en krijg het zelfde resultaat.

Met vriendelijke groet en dank voor de hulp :-)

Amgro

Als de totalen per persoon in kolom J geschreven moeten worden:

Code:
Function F_snb(c00)
   F_snb = UBound(Split(Join(Evaluate("transpose(transpose(" & c00.Address & "))"), ""), ";"))+1
End Function

en als 'gewone' matrixformule:

=SUM(LEN(B3:I3))-SUM(LEN(SUBSTITUTE(B3:I3;";";"")))

ingevoerd met ctrl-shft-enter

Laatst bewerkt:
vreemd . Ik krijg in uw bestand met vba-code het hele bestand te zien en in mijn bestand een leeg venster van de vba-editor

Laatst bewerkt:
Ik heb in de VBA-editor Bestand gekozen en daarna -Bestand exporteren en daarna in mijn Bestand -Bestand importeren en het opgeslagen bestand geimporteerd

Andere methode:

Open beide bestanden
Ga naar de VBEditor

Selecteer 'Module1" in het ene bestand (linker muisknop en vast blijven houden)
Beweeg de cursor naar je eigen bestand (VBProject) en laat de linkermuisknop dan los.
Dan staat daar een kopie van Mudule1 in je eigen bestand.

Klaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan